Illustration: Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

6 tips för bättre hälsa

Snabbkollen. Äta bra och röra på sig mer. Så enkelt det låter! Men hur mycket ska man röra på sig, vad ska man äta och hur gör man för att komma i gång? Och vad händer om man inte gör det? Transportarbetaren försöker reda ut begreppen.

1. Bättre mat och mer motion
– en lösning på nästan allt

Visste du att 80 procent av hjärt- och kärlsjukdomarna, 90 procent av all typ 2-diabetes och 30 procent av alla cancersjukdomar kan förebyggas med bättre matvanor, rökstopp och tillräckligt med fysisk aktivitet? Och glädjande nog är det i stort sett samma slags mat som gäller om man vill undvika alla de stora livsstilssjukdomarna och leva längre.

 

2. Ät mer frukt och grönt

Enligt Livsmedelsverket bör vi äta 500 gram frukt och grönt om dagen. Men det är det långt ifrån alla som gör. Myndigheten rekommenderar oss också att äta fisk tre gånger i veckan, snåla på sötsaker, äta mer fullkorn, mindre kött och chark samt välja fetter som olja till både matlagning och bakning.

 

3. Rör på dig!

Ska du bara göra en förändring i ditt liv, se då över hur du rör på dig!

Motion ger positiva effekter på muskulaturen, bindväven, brosk, ben, blodcirkulation, hjärta, immunsystem, blodfett- och blodsockerreglering. En överviktig person med god kondition, har mindre risk för sjukdom och tidig död jämfört med en normalviktig person med dålig kondition.

Och det krävs inget dyrt gymkort för att komma i gång. Att anstränga dig motsvarande en halvtimmes rask promenad, uppdelat på max tre tillfällen, varje dag räcker bra.

 

4. Rörelse gör dig yngre!

Den som rör på sig regelbundet blir dessutom yngre! Kromosomändarna – telomererna som sitter längst ut på våra arvsanlag och reparerar skador och stoppar åldrande – är nämligen längre hos folk som motionerar. Generellt sett kan man säga att ju längre telomerer man har, desto längre lever man.

 

5. Midjemåttet viktigare än vikten

Spelar det då ingen roll vad man väger? Jo, fettmängd och kroppsstorlek spelar roll. Men vågen, eller BMI, är inget bra mått. Det säger inget om hur mycket fett respektive muskler du släpar runt på och heller inte var ditt extra fläsk sitter. Viktigare att hålla kolla på är då midjemåttet. Kvinnor ska inte ha ett midjemått på mer än 88 centimeter och män inte mer än 102. Rundare midja än så visar på för mycket av det farliga bukfettet. Med bukfetma följer en kraftigt ökad risk för typ 2- diabetes, fettlever, hjärt- och kärlsjukdom, stroke, demens, alzheimer, bröstcancer, prostatacancer och depression.

 

6. Farligt att sitta

Att sitta är den nya rökningen! När vi sitter bekvämt kopplar vi bort stora muskelgrupper, som rumpa, lår och mage. På så sätt ökar risken för övervikt och farlig bukfetma för den som har en väldigt stillasittande vardag. I musklerna produceras också mängder av små proteiner, en del med uppiggande och en del med antiinflammatorisk effekt. När musklerna inte arbetar blir man helt enkelt trött.

Men det finns tröst. Det går att få stora hälsovinster bara genom att ta en bensträckare, göra små-rörelser och röra på sig i vardagen. Med en minuts bensträckare en gång i halvtimmen triggar du i gång systemet igen. Och bara av att resa sig upp och stå blir energiförbrukningen tre gånger högre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Arbetsmiljö. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Transportarbetarens logga

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.

Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.