Illustration: Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

6 tips för bättre hälsa

Snabbkollen. Äta bra och röra på sig mer. Så enkelt det låter! Men hur mycket ska man röra på sig, vad ska man äta och hur gör man för att komma i gång? Och vad händer om man inte gör det? Transportarbetaren försöker reda ut begreppen.

1. Bättre mat och mer motion
– en lösning på nästan allt

Visste du att 80 procent av hjärt- och kärlsjukdomarna, 90 procent av all typ 2-diabetes och 30 procent av alla cancersjukdomar kan förebyggas med bättre matvanor, rökstopp och tillräckligt med fysisk aktivitet? Och glädjande nog är det i stort sett samma slags mat som gäller om man vill undvika alla de stora livsstilssjukdomarna och leva längre.

 

2. Ät mer frukt och grönt

Enligt Livsmedelsverket bör vi äta 500 gram frukt och grönt om dagen. Men det är det långt ifrån alla som gör. Myndigheten rekommenderar oss också att äta fisk tre gånger i veckan, snåla på sötsaker, äta mer fullkorn, mindre kött och chark samt välja fetter som olja till både matlagning och bakning.

 

3. Rör på dig!

Ska du bara göra en förändring i ditt liv, se då över hur du rör på dig!

Motion ger positiva effekter på muskulaturen, bindväven, brosk, ben, blodcirkulation, hjärta, immunsystem, blodfett- och blodsockerreglering. En överviktig person med god kondition, har mindre risk för sjukdom och tidig död jämfört med en normalviktig person med dålig kondition.

Och det krävs inget dyrt gymkort för att komma i gång. Att anstränga dig motsvarande en halvtimmes rask promenad, uppdelat på max tre tillfällen, varje dag räcker bra.

 

4. Rörelse gör dig yngre!

Den som rör på sig regelbundet blir dessutom yngre! Kromosomändarna – telomererna som sitter längst ut på våra arvsanlag och reparerar skador och stoppar åldrande – är nämligen längre hos folk som motionerar. Generellt sett kan man säga att ju längre telomerer man har, desto längre lever man.

 

5. Midjemåttet viktigare än vikten

Spelar det då ingen roll vad man väger? Jo, fettmängd och kroppsstorlek spelar roll. Men vågen, eller BMI, är inget bra mått. Det säger inget om hur mycket fett respektive muskler du släpar runt på och heller inte var ditt extra fläsk sitter. Viktigare att hålla kolla på är då midjemåttet. Kvinnor ska inte ha ett midjemått på mer än 88 centimeter och män inte mer än 102. Rundare midja än så visar på för mycket av det farliga bukfettet. Med bukfetma följer en kraftigt ökad risk för typ 2- diabetes, fettlever, hjärt- och kärlsjukdom, stroke, demens, alzheimer, bröstcancer, prostatacancer och depression.

 

6. Farligt att sitta

Att sitta är den nya rökningen! När vi sitter bekvämt kopplar vi bort stora muskelgrupper, som rumpa, lår och mage. På så sätt ökar risken för övervikt och farlig bukfetma för den som har en väldigt stillasittande vardag. I musklerna produceras också mängder av små proteiner, en del med uppiggande och en del med antiinflammatorisk effekt. När musklerna inte arbetar blir man helt enkelt trött.

Men det finns tröst. Det går att få stora hälsovinster bara genom att ta en bensträckare, göra små-rörelser och röra på sig i vardagen. Med en minuts bensträckare en gång i halvtimmen triggar du i gång systemet igen. Och bara av att resa sig upp och stå blir energiförbrukningen tre gånger högre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Arbetsmiljö. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Transportarbetarens logga

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Fackets framtid
Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.