Illustration: Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

6 tips för bättre hälsa

Snabbkollen. Äta bra och röra på sig mer. Så enkelt det låter! Men hur mycket ska man röra på sig, vad ska man äta och hur gör man för att komma i gång? Och vad händer om man inte gör det? Transportarbetaren försöker reda ut begreppen.

1. Bättre mat och mer motion
– en lösning på nästan allt

Visste du att 80 procent av hjärt- och kärlsjukdomarna, 90 procent av all typ 2-diabetes och 30 procent av alla cancersjukdomar kan förebyggas med bättre matvanor, rökstopp och tillräckligt med fysisk aktivitet? Och glädjande nog är det i stort sett samma slags mat som gäller om man vill undvika alla de stora livsstilssjukdomarna och leva längre.

 

2. Ät mer frukt och grönt

Enligt Livsmedelsverket bör vi äta 500 gram frukt och grönt om dagen. Men det är det långt ifrån alla som gör. Myndigheten rekommenderar oss också att äta fisk tre gånger i veckan, snåla på sötsaker, äta mer fullkorn, mindre kött och chark samt välja fetter som olja till både matlagning och bakning.

 

3. Rör på dig!

Ska du bara göra en förändring i ditt liv, se då över hur du rör på dig!

Motion ger positiva effekter på muskulaturen, bindväven, brosk, ben, blodcirkulation, hjärta, immunsystem, blodfett- och blodsockerreglering. En överviktig person med god kondition, har mindre risk för sjukdom och tidig död jämfört med en normalviktig person med dålig kondition.

Och det krävs inget dyrt gymkort för att komma i gång. Att anstränga dig motsvarande en halvtimmes rask promenad, uppdelat på max tre tillfällen, varje dag räcker bra.

 

4. Rörelse gör dig yngre!

Den som rör på sig regelbundet blir dessutom yngre! Kromosomändarna – telomererna som sitter längst ut på våra arvsanlag och reparerar skador och stoppar åldrande – är nämligen längre hos folk som motionerar. Generellt sett kan man säga att ju längre telomerer man har, desto längre lever man.

 

5. Midjemåttet viktigare än vikten

Spelar det då ingen roll vad man väger? Jo, fettmängd och kroppsstorlek spelar roll. Men vågen, eller BMI, är inget bra mått. Det säger inget om hur mycket fett respektive muskler du släpar runt på och heller inte var ditt extra fläsk sitter. Viktigare att hålla kolla på är då midjemåttet. Kvinnor ska inte ha ett midjemått på mer än 88 centimeter och män inte mer än 102. Rundare midja än så visar på för mycket av det farliga bukfettet. Med bukfetma följer en kraftigt ökad risk för typ 2- diabetes, fettlever, hjärt- och kärlsjukdom, stroke, demens, alzheimer, bröstcancer, prostatacancer och depression.

 

6. Farligt att sitta

Att sitta är den nya rökningen! När vi sitter bekvämt kopplar vi bort stora muskelgrupper, som rumpa, lår och mage. På så sätt ökar risken för övervikt och farlig bukfetma för den som har en väldigt stillasittande vardag. I musklerna produceras också mängder av små proteiner, en del med uppiggande och en del med antiinflammatorisk effekt. När musklerna inte arbetar blir man helt enkelt trött.

Men det finns tröst. Det går att få stora hälsovinster bara genom att ta en bensträckare, göra små-rörelser och röra på sig i vardagen. Med en minuts bensträckare en gång i halvtimmen triggar du i gång systemet igen. Och bara av att resa sig upp och stå blir energiförbrukningen tre gånger högre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Nertling

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Arbetsmiljö. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.