Huden är vårt största organ, men kanske också det mest bortglömda. Det är ofta först när huden gör uppror som vi inser att den behöver vårt fokus för att må bra. Foto: Maria Lund
Close
Huden är vårt största organ, men kanske också det mest bortglömda. Det är ofta först när huden gör uppror som vi inser att den behöver vårt fokus för att må bra.
Close
Arbetsmiljö: Hudproblem

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich
Illustration: Ingrid Fröhlich
Vanessa Löhndahl, auktoriserad hudterapeut och ordförande i Sveriges hudterapeuters riksorganisation.
Vanessa Löhndahl. Foto: Privat

Huden är ett svindlande organ. Vårt största, med två kvadratmeter proppfulla av lyhörda receptorer som hjälper oss att uppfatta världen runtomkring. Kanske också det mest bortglömda, trots att den är kroppens första försvarslinje och vårt skyltfönster mot omvärlden.

– Huden kan berätta så mycket. Mycket mer än vad de flesta är medvetna om, säger Vanessa Löhndahl, auktoriserad hudterapeut och ordförande i Sveriges hudterapeuters riksorganisation (SHR).

Omskakande

När Bill McElligott vänder sig till en klinik i Chicago har han kört lastbil i 28 år. Längs kinden löper ett trassligt nätverk av djupa fåror. Hudytan påminner om ett ödsligt månlandskap. Läkaren som tar emot honom blir omskakad. Den vänstra sidan av 69-åringens ansikte är betydligt äldre än den högra. Hela den medicinska världen ruskas om när fotot på chauffören får global spridning.

Lastbilschauffören Bill Mcelligotts solskadade ansikte. Foto: Jennifer Gordon
Lastbilschauffören Bill Mcelligotts solskadade ansikte. Foto: Jennifer Gordon

– Tidigare trodde man inte att solljus gick genom fönsterrutor. Nu vet vi att UVA-strålar har en väldigt stark påverkan på huden, och att de dessutom tränger djupare ned i huden än UVB, säger Petra Verga Kan, hudläkare.

”Truck driver face”

Inom transportarbetarkåren finns några av de yrkeskategorier som löper störst risk för hudproblem och hudsjukdomar. Begreppet ”truck driver face” innebär solskador begränsade till den ena ansiktshalvan – just det som drabbade den amerikanska mjölkbilsföraren.

– Bilden talar sitt tydliga språk. Den är både spännande och illustrativ, och visar hur huden påverkas av en så otroligt tydlig solexponering.

Riskfaktor

Solen gör gott, inte tu tal om det, men är också en potentiell riskfaktor för hudsjukdomar. Nästan 90 procent av hudens förtida åldrande orsakas av solen. Rodnad och soleksem är exempel på direkta, synliga skador men effekterna kan gå djupare och orsaka dna-skador på cellnivå. Rynkor, förlorad elasticitet och hudcancer visar sig först på sikt.

Hudläkaren Petra Verga Kan. Foto: Privat
Hudläkaren Petra Verga Kan. Foto: Privat

– Vi har olika motståndskraft, förstås. Men den typen av hudproblem kommer efter lång tid. Vårt inre åldrande tickar på oavsett vad vi gör, medan det yttre påverkas av hur vi har levt, säger Petra Verga Kan.

Vissa studier pekar på att malignt melanom, den allvarligaste formen av hudcancer, är vanligare bland lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper som tillbringar mycket tid bakom ratten.

Kabinpersonal

Även piloter och kabinpersonal har en ökad risk för hudcancer, visar forskning. En tänkbar orsak kan vara att flygpersonalen utsätts för mer ultraviolett strålning än genomsnittet, eftersom den är dubbelt så hög på flyghöjd.

– Man kan också spekulera kring om det, till viss del, beror på att de landar i tropikerna och solar i några dagar innan de återgår till jobbet, säger Olle Larkö, professor emeritus i dermatologi vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.

Olle Larkö Professor och Dekanus Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Foto: Johan Wingborg
Olle Larkö. Foto: Johan Wingborg

Fler fiender

Huden har fler fiender: kyla, vind, torr luft, klimatväxlingar, nutidsutmaningar som luftföroreningar och stress. Addera hormonella förändringar, mycket makeup och en experimentell kompott av aktiva hudvårdsprodukter, och du har mångdubblat risken för hudkris. Kabinpersonal kan många gånger pricka av flera av dessa faktorer.

– Jag tänker ofta på flygvärdinnornas utsatta hy när jag reser. De tillbringar hela arbetsdagar i en besvärlig miljö. Huden blir ju knastertorr bara man flyger längre än en timme, säger Petra Verga Kan.

”Flygvärdinnesjukan”

Den inflammatoriska hudsjukdomen perioral dermatit brukar kallas ”flygvärdinnesjukan”, eftersom många flygvärdinnor drabbas. Symtomen – små knottror, rodnad, känslighet, torr och fjällande hud – är tecken på en rubbad barriär.

– Tänk dig huden som en tegelvägg, förklarar Vanessa Löhndahl. När den är hel skyddar den, men spricker fogarna kan vi få stora problem. Det är lite så det fungerar med en hud som blir uttorkad.

Viktigt förebygga

En hud i balans får ofta oförtjänt lite uppskattning. Det är kanske först när den gör uppror som vi blir varse att den inte bara är en yta. Att förebygga är den viktigaste åtgärden. En sparsmakad hudvårdsrutin med rengöring, återfuktning och solskydd räcker långt. Solskydd är A och O och ska återappliceras under dagen, i stället för att stuvas undan i handskfacket eller väskan. Att skydda sig med kläder ska inte underskattas, anser professor Olle Larkö.

– Man behöver inte bära päls precis, men en t-shirt, solglasögon, keps eller något som liknar en cowboyhatt. Det beror på vilket självförtroende man har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Slamsugning
Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Kultur
Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Ensamhet på jobbet
Sebastian Pöldre, Johanna Söderlund och Filip Pihl är vana vid att man ger varandra ett handtag när det behövs.

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.