Vindkraftstorn på lastbil
Close
Godstransporterna blir bättre och bättre. Den slutsatsen drar Transportstyrelsen i sin senaste tillståndsrapport. (Arkivbild)
Close

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

För tredje gången har Transportstyrelsen, tillsammans med Polisen, undersökt hur aktuella regler följs när det gäller godstransporter. Inom flera områden – som körkortsbehörighet och nykterhet – följs lagar och förordningar till hundra procent.

Överlag ökar regelefterlevnaden. Utvecklingen är positiv bland annat när det rör områden som tidigare mätningar haft i fokus, som lastsäkring och teknisk beskaffenhet.

Men Transportstyrelsens rapportförfattare pekar också på oroande tecken: ”Vi ser indikationer om att hastighetsefterlevnaden försämrats”, skriver de. De ser också en ojämn utveckling när det gäller kör- och vilotider.

Medan svenska förare blivit bättre på att följa reglerna för körtid och vila visar utländska förare på en sämre efterlevnad. Det riskerar att få konsekvenser både för olycksrisken och förutsättningar för rättvisa villkor inom åkerinäringen, heter det i rapporten.

Sociala villkor

För första gången har också förarnas sociala villkor undersökts för Transportstyrelsens tillståndsrapport. Det visar att lastbilschaufförerna generellt sett trivs med sitt arbete och är nöjda med arbetsförhållandena, oavsett om de kör för svenska eller utländska arbetsgivare.

Däremot visar resultaten att det är tydliga skillnader i hur verkligheten ser ut: 80 procent av förarna som arbetar för utländska arbetsgivare tillbringar minst tre nätter i veckan i lastbilen och så många som 25 procent sover sex eller sju nätter i bilen. Det kan jämföras med förare som kör för svenska åkerier – bara 20 procent av dem tillbringar tre eller fler nätter i veckan i lastbilen.

Studien visar också att bland dem med utländska arbetsgivare kom var femte chaufför bara hem någon gång i halvåret.

Stora skillnader

De allra flesta lastbilschaufförer uppger att de arbetar mellan 31 och 50 timmar per vecka, oavsett om arbetsgivaren är svensk eller utländsk. Men lönegapet är stort.

Förare som kör för svenska arbetsgivare får ut mellan 20 000 och 25 000 kronor efter skatt.

Förare som kör för utländska arbetsgivare får ut runt 15 000 i månaden, men variationerna inom gruppen är stor.

När det gäller kontroll av skatter och avgifter liknar resultaten dem från undersökningen som gjordes 2015. En femtedel av företagen hade en skuld på sitt skattekonto, men de flesta skulder är små. Dock har det skett en viss ökning av antalet restförda skulder hos Kronofogden.

I år är tredje gången som Transportstyrelsens och Polismyndigheten genomför denna typ av undersökningen. Det statliga verkets övergripande slutsats av årets tillståndsmätning är att det blivit bättre och bättre sedan 2012.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.