Wermdö Flistransporter blåste Linus på slutlönen

Åkeri. Det är inte bara Shahab Enferadi som blivit blåst på lön av företaget Wermdö Flistransporter. Linus Mellblom, chaufför från Gävle, har kopplat in både Transport och Kronofogden i försöken att få ut slutlönen på sammanlagt 40 000 kronor.

Linus Mellblom hade det chaufförsjobb som Shahab Enferadi tog över i januari 2017. Deras berättelser är påfallande lika.

Linus anställdes i augusti 2016 och till en början fungerade det bra, berättar han:

– Företaget vill framstå som seriöst och den första tiden kom lönen som den skulle. Men ganska snart började det spåra ur. Åkeriet fick ekonomiska problem och drog av olika kostnader på min lön.

– Bland annat fick jag betala självrisken på 6 000 kronor efter en kollision med ett rådjur. En larmdosa till bilen försvann. Det påstods vara mitt fel och jag fick löneavdrag på 4 000 kronor.

Även Linus Mellblom reagerade över arbetstiderna:

– Jag jobbade måndag till fredag, tio, tolv timmar per dag. Dessutom jobbade jag helger i bland och man förväntades tvätta och meka med bilen på ledig tid, utan betalning.

Linus sa upp sig och slutade den 13 januari, efter bara ett halvår. När slutlönen och semesterersättningen uteblev kopplade han in facket.

– Transport kallade företaget till förhandling, men åkaren förhalade hela tiden. Det gick inte att få till något möte, så min lönefordran har gått till Kronofogden.

Precis som i fallet Shahab Enferadi hotades Linus Mellblom med stämning.

– Åkeriet påstod att jag orsakat skador för uppåt 200 000 kronor, pengar som jag skulle tvingas betala.

Någon stämning har inte kommit och Linus har nytt jobb. Han säger:

– Jag har gått vidare nu och funderar inte så mycket över tiden på Wermdö Flistransporter. Jag väntar på mina pengar. Men det är klart man blir mörkrädd över att det finns sådana här åkare.

Transportarbetaren har gjort nya försök att få kontakt med ansvariga på åkeriet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ricken kilbäck:
    30 juli, 2017

    Ja fortsätt gräva å namnge det nya bolaget, bra.

  2. Ingvar Mellblom Pappa till Linus:
    30 juli, 2017

    bra att det kommer fram vilka rötägg det finns i branchen

  3. Thomas "ertho" Eriksson:
    28 juli, 2017

    Påstår åkaren att det finns en skuld så bör denne kunna verifiera detta skriftligt om man begär så och det är inte olagligt att be och få det på papper, möjligtvis obekvämt, vilket åkaren nog är införstådd med. Vad är sant i detta? och framförallt vad tänker sig det fackliga förbund, som Linus förmodligen tillhör, kunna tänkas ställa upp på med t.e.x juridisk rådgivning etc,...-eller helt enkelt driva en process åt Linus om det finns en saklig grund, som kan bevisas vill säga. (påstår därmed inte att Linus har fel, men det bör kunna bevisas för att en process skall kunna komma till stånd)
    Mvh/ertho

Lästips:

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.