Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg
Close
Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor.
Close
Månadens avdelning

Vrede, glädje och malande arbete

Gästrikland/Norduppland. Utanför mötessalen i den ena byggnaden står en svart pickup. För Gävleavdelningen är det centralt att komma ut och möta medlemmar. Och att bli fler.

– Det som gör att man får energi är då man ibland verkligen lyckas hjälpa de mest utsatta, de svaga som råkat illa ut. Drivet kommer från att man är förbannad, resultat gör arbetet roligt och att man orkar i det som kan vara en uppförsbacke. Men man måste mala på, säger Niclas Sandström.

Han är ombudsman och kassör för avdelning 11, som har kontor i stadsdelen Sätra i Gävle. Mitt i landet när det gäller transporter, Sveriges midja när det gäller energiförsörjning. Nära till hamnen (och till Brynäs hockeyarena och travet). Lite känns det i sammanhanget som att ha hamnat i händelserna centrum. Och avdelningen har själv erbjudit sig att inte bara vara Månadens avdelning, utan Århundradets avdelning.

”Hasse”

När Transportarbetaren besöker kontoret är också gamla förbundsordförande Hans Wahlström med, och sitter i köket i den vita tegelvillan. Ungefär samtidigt som ”Hasse” började arbeta i hamnen bildades storavdelningen för norra Uppland och Gästrikland.

De försöker vara ute så mycket som möjligt. Synas, träffa folk på arbetsplatser, i skolor och på arbetsmarknadsutbildningar, längs vägar och i hamnen.

Inför en situation där facket fått försvagad ställning, och sämre ekonomi, finns bara två val: Öka medlemsantalet eller dra ned på verksamheten. Och de som sitter runt köksbordet talar för hur förstaalternativet ska realiseras:

– Alla måste hjälpas åt när det gäller att nå ut, sprida information. Det handlar om att försöka organisera på olika sätt, om att teckna avtal och hjälpa folk, säger Ola Bodin, lastbilschaufför och relativt nytillträdd som avdelningsordförande.

– Det går runt hela tiden.

Två byggnader

Avdelningen på Sätrahöjden har två byggnader. Den vita enplansvillan och en andra, som liknar ett jättelikt garage på utsidan och alltså rymmer pickup-bilen. Men här finns också något som liknar en liten faluröd stugby med arbetsrum under det höga taket. Mötessalen har fått namn efter en annan tidigare förbundsordförande: Lars Lindgren.

– Vill du inte vara med, Viktor? frågar de andra a-kassans handläggare som avstår från att vara med på bild.

Viktor Gunnarsson från a-kassan tillhör dock självklart gemenskapen på Sätrahöjden. Det gör också Transports ITF-inspektör Fredrik Brådd, som kontrollerar arbetsmiljö och avtalsefterlevnad ombord på fartyg på uppdrag av Internationella Transport­arbetarfederationen.

På kontoret finns förutom ordförande Ola och ombudsman Niclas också Rose-Marie Eberhardson (kontorist), Fredrik Ohrling (regionalt skyddsombud) och Jessica Axelson (studieorganisatör). Jämna veckor också ombudsman Magnus Dawest som delar sin tid mellan avdelningarna i Hälsingland och Gävle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.