Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg
Close
Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor.
Close
Månadens avdelning

Vrede, glädje och malande arbete

Gästrikland/Norduppland. Utanför mötessalen i den ena byggnaden står en svart pickup. För Gävleavdelningen är det centralt att komma ut och möta medlemmar. Och att bli fler.

– Det som gör att man får energi är då man ibland verkligen lyckas hjälpa de mest utsatta, de svaga som råkat illa ut. Drivet kommer från att man är förbannad, resultat gör arbetet roligt och att man orkar i det som kan vara en uppförsbacke. Men man måste mala på, säger Niclas Sandström.

Han är ombudsman och kassör för avdelning 11, som har kontor i stadsdelen Sätra i Gävle. Mitt i landet när det gäller transporter, Sveriges midja när det gäller energiförsörjning. Nära till hamnen (och till Brynäs hockeyarena och travet). Lite känns det i sammanhanget som att ha hamnat i händelserna centrum. Och avdelningen har själv erbjudit sig att inte bara vara Månadens avdelning, utan Århundradets avdelning.

”Hasse”

När Transportarbetaren besöker kontoret är också gamla förbundsordförande Hans Wahlström med, och sitter i köket i den vita tegelvillan. Ungefär samtidigt som ”Hasse” började arbeta i hamnen bildades storavdelningen för norra Uppland och Gästrikland.

De försöker vara ute så mycket som möjligt. Synas, träffa folk på arbetsplatser, i skolor och på arbetsmarknadsutbildningar, längs vägar och i hamnen.

Inför en situation där facket fått försvagad ställning, och sämre ekonomi, finns bara två val: Öka medlemsantalet eller dra ned på verksamheten. Och de som sitter runt köksbordet talar för hur förstaalternativet ska realiseras:

– Alla måste hjälpas åt när det gäller att nå ut, sprida information. Det handlar om att försöka organisera på olika sätt, om att teckna avtal och hjälpa folk, säger Ola Bodin, lastbilschaufför och relativt nytillträdd som avdelningsordförande.

– Det går runt hela tiden.

Två byggnader

Avdelningen på Sätrahöjden har två byggnader. Den vita enplansvillan och en andra, som liknar ett jättelikt garage på utsidan och alltså rymmer pickup-bilen. Men här finns också något som liknar en liten faluröd stugby med arbetsrum under det höga taket. Mötessalen har fått namn efter en annan tidigare förbundsordförande: Lars Lindgren.

– Vill du inte vara med, Viktor? frågar de andra a-kassans handläggare som avstår från att vara med på bild.

Viktor Gunnarsson från a-kassan tillhör dock självklart gemenskapen på Sätrahöjden. Det gör också Transports ITF-inspektör Fredrik Brådd, som kontrollerar arbetsmiljö och avtalsefterlevnad ombord på fartyg på uppdrag av Internationella Transport­arbetarfederationen.

På kontoret finns förutom ordförande Ola och ombudsman Niclas också Rose-Marie Eberhardson (kontorist), Fredrik Ohrling (regionalt skyddsombud) och Jessica Axelson (studieorganisatör). Jämna veckor också ombudsman Magnus Dawest som delar sin tid mellan avdelningarna i Hälsingland och Gävle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.