Avtal 2020

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Samtidigt rullar förbundets avtalsrörelse vidare.

På onsdag förmiddag inleds förhandlingarna för väktare, ordningsvakter och övriga anställda i bevakningsbranschen. På måndag nästa vecka är det dags för hamnarbetarna.

Parallellt fortsätter Transport förhandla för landets åkerichaufförer och terminalare. Plus miljöarbetarna. Det handlar om två olika avtal och de stora fackliga delegationerna kallas ihop – digitalt – igen på måndag kväll.

Tommy Wreeth konstaterar att gapet alltjämt är påtagligt mellan parterna. En fråga som facket driver både för åkerichaufförer och miljöarbetare gäller en förlängning av lönestegen.

På båda avtalsområdena tar stegen slut efter fyra år i yrket. Facket vill ha ett steg till, en höjning efter sex år.

– För åkerichaufförer får vi ett visst gehör från motparten. Men på miljösidan är det grinigt. Där hävdar motparten att sexårsteget är ett nytt krav vi kastat fram vid förhandlingsbordet. Men till skillnad från industrin är vi fria att föra fram nya krav under hela förhandlingsprocessen.

– Men jag hoppas att vi kan komma överens. Alla våra arbetsgivare vill ju ha större lönespridning, så då är det ju konstigt om man inte vill ha en längre lönestege. En bättre löneutveckling borde göra de lättare att rekrytera och behålla personal.

I de pågående överläggningarna fortsätter Transport driva på för tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö – krav som är prioriterade på alla förbundets avtalsområden.

Förhandlingarna sker med industrins normerande avtal som tung ridå. Den här gången stannade det så kallade märket på 5,4 procent i total löneökning på 29 månader.

Den som vill kan anmärka att det gick sju månader då de gamla avtalen förlängdes. Sju månader då arbetsgivarna slapp undan lönehöjningar. Så i verkligheten handlar det snarare om 5,4 procent på 36 månader, alltså tre år.

De 5,4 procenten i lönelyft ska räknas på de faktiska lönerna som betalas ut på olika avtalsområden.

Under de inledande förhandlingsrundorna har Transport och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund i vart fall enats om löneutrymmet för åkeri/terminal och för miljöarbetarna.

Det är en ekvation som kompliceras av att LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram en uppgörelse som förbättrar tjänstepensionen för LO-arbetarna. Ett avtal som LO-förbunden väntas haka på. Det handlar om åldersgränsen då arbetsgivarna börjar betala in pensionspremier. Den sänks etappvis från 25 till 22 år.

Kruxet är att fackförbunden får betala förbättringen med en viss avräkning på de 5,4 procenten.

I industrins uppgörelse höjs lönerna i två steg. Första höjningen är på 3 procent och sker den 1 november 2020. Nästa lönelyft kommer den 1 april 2022. Då räknas lönerna upp med 2,4 procent. (I båda fallen sker en liten reducering för tjänstepensionen.)

Med samma beräkningsgrund blir löneutrymmet för Transports åkerichaufförer och terminalarbetare cirka 815 kronor i lönehöjning från den 1 november 2020. Och ytterligare cirka 638 kronor den 1 april 2022. (Då har förbättringen av avtalspensionen kostat strax över 0,3 procent av de totalt 5,4 procenten.)

För miljöarbetarna är det utgående lönerna något högre. Det gör att löneutrymmet också blir några kronor större.

Första höjningen beräknas ge runt 827 kronor och den andra, i april 2022, ett påslag på drygt 660 kronor. (Även här har avtalspensionen kostat runt 0,3 procent.)

Tommy Wreeth skickar in en brasklapp:

– I förhandlingar får man ge och ta. Om medlemmarna vill ha förbättringar, exempelvis en extra satsning på ob, utöver de normala höjningarna, säger inte arbetsgivarna automatisk nej. Men de kräver avräkning på löneutrymmet. Det gör att lönehöjningarna kan bli lite annorlunda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.