Göteborgs bussklubb
Close
Göteborg bussklubb. Från vänster: Veijo Piri (suppleant), Marie Norén (suppleant), Robert Lind (ledamot), Jan-Olof Ramström (ordförande och huvudskyddsombud), Ghasem Bajdan (ledamot), Abbas Bajelvand (tidigare ordförande).
Close
Månadens klubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

– Tre av våra chaufförer har gått Transports roa-utbildning (rekrytera, organisera, agitera) och de ska köra i gång medlemsvärvningen igen, säger klubbordförande Jan-Olof Ramström.

Nypensionerade Abbas Bajelvand är på besök bland förarna som kör färdtjänst, sjuk-, skol- och särskoleresor. De sitter på depån nära Säve flygplats, långt bortom Göteborgs stress.

– Det gäller att hitta saker som är angelägna för folk, att göra sånt som syns, säger Abbas.

Hans metod var att presentera sig, räcka fram sitt telefonnummer och säga: Ring om du behöver hjälp. Det dröjde sällan länge innan mobilen ringde.

– Jag pratar aldrig fack första gången, men när jag hjälper anställda får de förtroende för mig och vill gå med i facket.

Fulltecknad anslagstavla.
Fulltecknad anslagstavla. Foto: Justina Öster

Abbas blev ordförande utan att han kunde ett dugg om facket. Huvudskyddsombudet Jan-Olof pushade på: ”Jag hjälper dig. Transport har kurser.” Tillsammans drev de olika frågor, som ett radarpar.

– Vi fick nya ägare sommaren 2015, har nu en bra samverkan med ledningen och har löst mycket genom informella samtal.

Elddopet var när de förra ägarna, som slarvade med fordonssäkerheten, gick över från buss- till taxiavtalet. Konsekvensen blev en lönesänkning på 4 000 kronor. Efter fackliga förhandlingar fick chaufförerna behålla bussavtalet under en övergång på ett år.

Efter det har klubben bockat av ett antal segrar. Varje gång ett fordon ska in på verkstad gås det nu igenom enligt en fastställd lista. Ac:n ska fungera, två anställda har gått utbildning för att hantera den. Riktiga sommardäck ska användas sommartid och lastsäkringen av matvagnar har förbättrats.

För att få bukt med timanställningarna har en lokal anställningsform införts, fast anställning utan fastställt tidsmått. Förarna omfattas av las-regler, har inget bestämt arbetstidsmått men får förtur på timmar plus lite bonus.

– Det kämpade vi för i ett och ett halvt år, säger Abbas och Jan-Olof.

På pluskontot finns även en plats i bolagsstyrelsen och ett antal tusenlappar till medlemmar när löner rättats till. Nu pågår arbetet med rätten till pauser.

– Det löser vi inte över en natt. Fast hittills har hårt arbete gett resultat, säger Jan-Olof Ramström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Sopbilsolycka Renova Göteborg

Olyckan som inte fick hända

Arbetsskador. Peter Ellevad backar sakta mot schaktet för att tippa avfallet. Plötsligt rusar motorn. Sopbilen far i väg som en projektil, över skyddsbarriären och ner i gropen. Peter lyckas hoppa ur hytten, men får 14 frakturer i fallet. Efteråt exporteras sopbilen till Polen. Utan att den blivit undersökt.

Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Månadens ombudsman
Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.