Farlig arbetsmiljö

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Skylt "Lekande barn"
Skylt ”Lekande barn”. Foto: Justina Öster

Miljöarbetaren Nils Green svarar på uppmaningen att berätta om sina erfarenheter:

”Backar dess värre in på gårdar framför portar på hyreshus samt på vissa ställen nästan 200 meter på krokig och smal väg. På vissa ställen saknas vändmöjligheter totalt, vilket innebär backning ut därifrån etc. Samtliga ställen har dock i omgångar blivit inrapporterade som arbetsmiljöärenden i flera års tid utan nån reaktion. Men huvudtesen ska ju vara att backning inte är ett sätt att framföra fordon”.

Tom Eriksson fyller på att han ”på alla smågator i samhällena fick backa med en 32-tonnare, gick inte att vända”. Tina Pirttijärvi tror det är svårt att helt undvika backning. ”Det går självklart att förbättra en del men med såna soprum som vi har måste du backa in eller ut. De ligger ju inte vid vägen”.

Conny Järvi skriver att han ”säkert backar flera mil i veckan” och en annan miljöarbetare att han inte törs skriva ut namnet på renhållningsbolaget, trots att arbetsmiljön missköts.

Backa inte mer än bilens längd är en gyllene regel. Andreas Johansson berättar att han försöker hålla sig till den, men att det är ”svårt många gånger”.

Mikael Vretfors har däremot positiva erfarenheter från bolaget Falu Energi & Vatten:

”Vi här i Falun försöker arbeta bort allt vad backning heter. Vi har fått den första chef under mina 35 år som sopgubbe, som hjälper till att få bort backningen. Ibland är det svårt men oftast är det rätt lätt”, tycker han.

Jimmy Rödin sa ifrån att han inte ville vända på en skolgård, men ”blev dumförklarad av kommunen” och administrationen. I brist på gehör ser han och kollegan till att hämta sopor på skolan i Vimmerby innan skolbarnen börjar.

Samtidigt konstaterar Jimmy Rödin, likt många andra, att ”vi backar hej vilt varje dag för det finns inga vändplaner”. En vägbana han trafikerar och passar på att mäta är bara 2,90 meter i bredd. Sopbilen mäter 2,60. Han siktar på att bli skyddsombud, för att förbättra arbetsmiljön, ihop med en jobbarkompis.

Christian Ritzman berättar om ”massvis av ställen där det springer barn och leker” och han tvingas ”backa 100 meter” på grund av att kunder ställer bilar och skit i vägen vid vändplanerna”. Kontakter med chefen och kommunen har inte hjälpt, skriver han frustrerat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Snabbkoll
coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.