”Vi är skyldiga att göra ett försök att förhandla om las”

Las. LO:s beslut att börja förhandla med arbetsgivarna igen om anställningsskyddet var väntat, kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Så han är ganska nöjd. Men fortfarande lika bekymrad över vad förhandlingarna kan mynna ut i.

Oron baserar Tommy Wreeth på den statliga utredningens förslag om långtgående förändringar i skyddet för anställda, liksom regeringens januariöverenskommelse med centern och liberalerna. Facken har riktad samlad kritik mot vad man uppfattar som en tydlig slagsida åt arbetsgivarhåll, med försämrad trygghet för anställda som följd.

– Transport kanske hoppar av överläggningarna längre fram. Det är för tidigt att säga. Allt beror på vad de reella förhandlingarna resulterar i, när de kommer i gång.

Ståndpunkten att inte hoppa av överläggningarna, som bland annat Kommunal och Pappers tidigare gjorde, innan arbetarförbunden enades formellt i dag, försvarar ordföranden:

– Vi har en skyldighet att göra ett försök att förhandla om las. Jag har svårt att förstå de förbund som hoppade av utan att ens ha försökt.

Vad skulle kunna få Transport att lämna förhandlingsbordet?

– Det vill jag egentligen inte säga så mycket om. Det finns en massa saker. Men ger man sig på själva trygghetsdelen med möjlighet för facket att ogiltigförklara uppsägningar i mindre företag med högst 15 anställda blir det riktigt svårt.

– Likaså om arbetsgivare och politiker pillar på turordningsreglerna med fler än två undantag. Det vore en katastrof för oss i Transport med många små och medelstora företag. Tänk dig en bensinmack eller ett litet åkeri med tio anställda där hälften får gå. Då blir det knappt någon anställningstrygghet kvar. Den delen är livsviktig för oss.

Las-utredningen, som letts av Gudmund Toijer, talar om en modernisering av arbetsrätten och föreslår att fem anställda ska kunna undantas från regeln om först in först ut. Det ska gälla alla företag, oavsett storlek. I dag är det möjligt att göra två undantag i bolag med upp till tio anställda.

Tommy Wreeth ser inte turordningen som ett problem i dag. Han anser att fack och arbetsgivare oftast kommer överens när det handlar om att göra turordningslistor och undanta, för arbetsgivaren viktiga personer, från att sägas upp.

– I stället för att införa fler undantag borde man sätta press på AD att tvisterna ska avgöras inom högst ett halvår. Det är där problemet sitter. Det handlar mer om politisk ideologi än praktik, säger han.

115 röstberättigade ombud samlades vid dagens extrainkallade möte i LO:s näst högsta organ, representantskapet. Däribland sex ledamöter från Transport, bland annat Tommy Wreeth, Anna Ryding och Lars Mikaelsson från högsta ledningen.

Det var LO-styrelsens löften om en omstart – göra om och göra bättre – med mer insyn, delaktighet och möjligheter att påverka förhandlingarna med arbetsgivarsidan som fick LO-förbunden att åter sluta leden efter en söndrande debatt. Styrelsen för LO påpekade att oenighet och splittring bara gynnar motståndaren och riskerar att resultera i än värre försämringar för löntagarna. Något som Tommy Wreeth också instämmer i.

Nya LO-ordföranden Susanna Gideonsson från Handels, vädjade till delegaterna att lyssna på varandras synpunkter och stå fast vid de beslut som klubbades. Det behövdes knappt. Enigheten var stor, varken Pappers eller Kommunals tidigare kritiska representanter höjde rösten.

Orsaken var LO-styrelsens löften om att inte medverka till att förändra reglerna kring vad som ska räknas som saklig grund för uppsägning (på grund av arbetsbrist eller av personliga skäl). Styrelsen lovade också att inte gå med på att reglerna som i dag är tvingande i las inte ska gå att förhandla bort genom centrala kollektivavtal. Det vill säga göras dispositiva.

LO-mötet var öppet för alla, via en videolänk på LO.s hemsida.

– Det var lugnare och tystare än jag förväntat mig. Jag trodde att fler skulle gå upp i talarstolen, säger Tommy Wreeth.

Är du övertygad om att Transport och övriga LO-fack kommer att få mer insyn och få delta mer i förhandlingarna om las?

– Jag hoppas det. Det finns goda förutsättningar med återkommande möten. Tidigare har olika konstellationer inte alltid varit överens om vad som sagts och gjorts. Nu får alla samma information. Då blir det lättare att diskutera.

Tommy Wreeth ser också ”bra hållpunkter” mellan LO:s avtalsråd, LO-styrelsen och LO.s representantskap, då förbunden kan diskutera och säga stopp.

– Vi kommer att få regelbunden återkoppling även om vi inte är med vid alla förhandlingar.

Lyckas förbunden nå fram till ett enat förslag ska det även godkännas av förbundsstyrelsen i respektive förbund.

– Vi går inte med på något om vi inte har vår förbundsstyrelse med oss. Jag tror det kommer att bli stökigt. Dubbelstökigt eftersom vi går in i avtalsrörelsen också i höst, siar Tommy Wreeth.

Han betonar ändå att det var klokt av LO att göra en omstart, även om alla inte kommer att vara överens i fortsättningen heller.

Tommy Wreeth lyfter så kallad saklig grund och möjligheten att ogiltigförklara en uppsägning som hjärtefrågor han inte vill rucka på. Saklig grund för att säga upp anställda är antingen arbetsbrist eller personliga skäl. I det förra fallet bestämmer arbetsgivaren ensidigt. Men handlar det om personliga skäl kan den fackliga medlemmen och facket idag välja att förhandla och driva frågan till domstol.

Arbetsdomstolen avgör då om det finns saklig grund för avsked eller inte. Det kan exempelvis vara stöld eller att man missköter arbetstider.

De här processerna blir ofta långdragna och arbetsgivaren får betala lön under tiden. Det gör att arbetsgivare och fack ofta kommer överens i stället för att processa, eftersom det blir dyrt för företaget och den anställde tappar lusten att återvända till arbetsplatsen.

I las-utredningen föreslås att facket inte längre ska kunna ogiltigförklara en uppsägning i företag med högst 15 anställda.

Regeringens överenskommelse med centern och liberalerna är inte fackets sak att ta ansvar för, anser Tommy Wreeth.

– Vår uppgift är att stå upp för våra medlemmars trygghet.

Det inbegriper att inte göra turordningsreglerna förhandlingsbara, alltså möjliga att förhandla bort genom kollektivavtal, betonar han.

Själv ser Tommy Wreeth ganska mörkt på möjligheterna för fack och arbetsgivare att komma överens. Fast det är bråttom Om regeringen och samarbetspartierna inte ska ta till lagstiftning för att förändra arbetsrätten måste fackförbunden och Svenskt Näringsliv ha kommit överens senast den sista september i år.

– Det kan bli så att förhandlingarna spricker, men då har vi i alla fall försökt. Vi är skyldiga att förhandla men inte skyldiga att lyckas. Man kan inte säga nej utan att veta vad man säger nej till, summerar Tommy Wreeth.

Mikael Ladman, ombudsman på Transports avdelning i Karlstad, deltog i representantskapet och var besviken över dagens uteblivna debatt.

– Nog trodde jag att det skulle bli mer diskussioner i dag, i den viktigaste fråga LO haft på bordet i många år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Plattformsföretagen måste börja ta ansvar

Ordförandeord. Nu ska plattformsarbetares villkor regleras inom ramen för EU:s arbetsrätt. Det blir resultatet om EU-kommissionen får som den vill efter att man la ett förslag till ministerrådet och Europaparlamentet strax före jul.

Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.