Hunden Frasse är Conny Anderssons trogna följeslagare, hemma och på jobbet. Och sannolikt får han höra både den ena och den andra åsikten när Conny tycker till.
Close
Hunden Frasse är Conny Anderssons trogna följeslagare, hemma och på jobbet. Och sannolikt får han höra både den ena och den andra åsikten när Conny tycker till.
Close

Vetgirig östgöte

Månadens medlem. Det man inte kan får man ta reda på. Det är Conny Anderssons filosofi. Oavsett om det gäller bilen, huset, svensk historia eller politik.

– Jag vill inte vara ovetandes, jag är för nyfiken, säger han.
– Jag är inte en politisk person och säger sällan vad jag tycker, säger Conny Andersson, med en kopp kaffe vid matbordet i villan utanför Svärtinge i Östergötland.

Men det ska snart visa sig vara en sanning med modifikation.

Som ung var Conny med i SSU, Sveriges Socialdemokratiska ungdomsförbund. Han var inte en av de riktigt aktiva, men delade ändå ut affischer, hjälpte till på valdagen och gick på möten.

Framför allt tog han ställning.

– Jag tror på rättvisa. När det gäller facket handlar det om att jobba för rättvis och lojal konkurrens, och för de anställdas trygghet. Det köps och säljs för mycket med folk i dag, som med bemanningsbolagen.

Men trots grundinställningen blev det ingen facklig eller politisk satsning för Conny. I stället tog livet fart, med jobb och familj. De två döttrarna föddes året efter varandra och med två småttingar att ta hand om blev det lågprioriterat att engagera sig politiskt.

Conny Andersson är dock alltid nyfiken, och praktiker ut i fingerspetsarna. Om det dyker upp något som han inte kan eller förstår sig på ser han till att lära sig.

Familjens förra hus, ett stenkast från det nuvarande, hade Conny Andersson i princip byggt själv. Trots att han inte har någon utbildning för det. Allt utifrån synsättet att det man inte kan får man ta reda på.

Många som har byggt större delen av sitt hus med sina egna händer skulle dock troligen vilja bo kvar där och njuta av prestationen. Men efter att ha byggt en helt ny våning och till stor del blivit klar blev ett annat hus i området till salu, och Conny och hans familj bestämde sig för att flytta.

– Min fru undrade om det inte kändes tråkigt att lämna ett hus som jag lagt ner så mycket tid på, men jag gifter mig inte med ett hus, säger Conny.

Det var inte slutresultatet som var det viktiga. Conny Andersson vill veta och kunna det mesta, och ger inte upp förrän han har listat ut hur saker går till.

– Förstår jag inte hur någon del till bilen fungerar så känner jag mig handikappad och tar reda på det. Jag måste kunna det så att jag kan laga om det går sönder. Det är lite så det är i politiken också, man måste ha grundstenarna och grundkunskapen för att kunna påverka och göra skillnad, säger han.

Men man behöver inte alltid lära sig saker. Ibland är det okej att bara njuta. Som när Conny och familjen åker på countryfestivaler. De gillar både folket, stilen, och så klart musiken. Närmast på tur i år är den årliga countrykryssningen på Östersjön.

Till vardags kör Conny Andersson maskin- och specialtransporter för Havator Transport och har jobbat med det under de senaste tio åren.

Men egentligen är han utbildad skogsmaskinförare.

– Fast jag har inte jobbat en dag med det jag utbildat mig till. När jag gick ut skolan på 90-talet fanns inga arbeten i skogen. Så jag fick jobb på Norrköpings kommun, ett jobb som jag tjatade mig till.

Just nu trivs han för bra med jobbet för att vilja byta. Särskilt som han kan ta med sig sällskap i bilen, i form av hunden Frasse.

– Han åker nästan alltid med, och gillar det.

Sedan var det ju det där med politiken.

– Det är ett intresse. Frugan tycker att det är det tråkigaste som finns när jag sitter och tittar på debatter på tv, men jag tycker att det är intressant. Jag vill kunna mer och jag ångrar att jag inte var mer intresserad när jag gick i skolan, säger Conny.

Och efter att förra året ha gått flera av de fackliga grundkurserna blir det kanske ett fackligt engagemang framöver.

– Många tycker i dag att de inte behöver facket, inte förrän det händer något. Men facket har man ju inte för att processa mot en chef, utan för att hålla lönerna uppe, för att ha en bra och rättvis konkurrens. Utan konkurrens finns till slut ingen arbetsgivare att förhandla löner med heller.

 

Sofia Lindroth

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.