Vem i hela världen kan man lita på?

Krönika. Många kamrater från fackföreningar runt om i världen har frågat mig hur det kan komma sig att ett litet land i Europas utkant kan utvecklas från att vara ett av de fattigaste länderna i Europa för hundra år sedan till att vara en välfärdsstat i dag. Mitt svar har alltid varit att det har lyckats tack vare den svenska modellen.

Följdfrågan från kamraterna blir naturligtvis: Vad är då den svenska modellen?

Kännetecknet för den svenska modellen är det fredliga framåtsträvandet med ett gemensamt intresse för landets bästa. Detta utesluter inte hårda ideologiska strider på det politiska planet. Det utesluter inte heller hårda förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter.

Men det förutsätter att man i avgörandets stund är beredd att göra avkall på några av sina egna hjärtefrågor till förmån för någon annans. Det är förmågan att sluta överenskommelser mellan de politiska partierna som gjort att vårt land utvecklats till en välfärdsstat av klass.

Ett exempel på detta är den så kallade decemberöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet å ena sidan och allianspartierna å den andra. Liknade exempel kan man hitta hos arbetsmarknadens parter.

Först Kristdemokraterna och sedan resterande allianspartier har nu grovt brutit mot den svenska modellen som jag här ovan beskrivit. En ung och oerfaren ledning i Kristdemokraterna fick se sig överkörd av rikstinget som med klar majoritet röstade för förslaget att överge decemberöverenskommelsen.

I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg varför överenskommelsen slöts. Resultatet i riksdagsvalet 2014 innebar att Socialdemokraterna och Miljöpartiet kunde bilda regering. Sverigedemokraterna ökade kraftigt samtidigt backade Alliansen något.

Summan av kardemumman blev att Sverigedemokraterna blev vågmästare. När de sen meddelade att de tänkte fälla varje regering som inte dansade efter deras pipa i invandrings- och flyktingpolitiken var måttet rågat. Statsministern utlyste nyval, men innan det skedde kom den gamla hederliga svenska modellen till heders igen genom decemberöverenskommelsen. Denna skulle garantera att sittande regering skulle få igenom sin budget utan mankemang i riksdagen. Överenskommelsen skulle gälla i åtta år och på så sätt skapa lugn och ro för en minoritetsregering oavsett partifärg.

Med stor besvikelse kan jag konstatera att den svenska modellen har fått sig en rejäl törn. Att bryta överenskommelser på det sätt som Kristdemokraterna gjorde tyder på en arrogant och nedlåtande inställning till motparten. Kanske på tiden att påminna om att de bara fick 4,6 procent av rösterna, inte 46 som de tycks tro.

I skrivande stund lyssnar jag på en gammal platta med proggbandet Hoola Bandoola, jag hör Björn Afzelius lite nasala röst när han sjunger Mikael Wiehes låt – Vem i hela världen kan man lita på?

Det undrar jag också!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Joakim Borg. Foto: Privat

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Krönika. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

S-kongressen
väggklocka

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Böcker. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Pengar. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Ta hand om varandra i sommar

Ledare. Midsommar. Dans runt blomsterprydd stång. Små grodorna och Vi äro musikanter. In och ut med maten allt efter hur vädergudarna behagar uppföra sig. Eller tillhör du gruppen som måste jobba midsommarhelgen?

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.