Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster
Close
Ordförande Viktor Andersson och ombudsman Petri Perälä med flygavdelningens dyrgrip, en DC7:a med påskriften Civila flygpersonalens fackförening. När vaccinet kommer tar flygandet ny fart, tror de. Ombudsman Johan Einarsson, regionala skyddsombudet Dan Holmberg och verksamhetsassistent Monica Jansson saknas på bilden.
Close
Månadens avdelning

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Ombudsman Petri Perälä tycker att han nu fått näsan över vattenytan medan ombudsman Johan Einarsson (förkyld och med på videolänk) förfarande är överhopad av virusrelaterade jobb. Ordförande Viktor Andersson längtar ut på fältet igen, liksom Petri, Johan och regionala skyddsombudet Dan Holmberg (också via länk). Att träffa allt från lastare till flygtankare, mekaniker, flygtekniker och fraktarbetare, på plats, har varit avdelningens ledstjärna.

Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

Ända tills viruset sa stopp. Nu är det i stort medlemsmöten på video som gäller. Flygarbetarna är inte så mycket på sina jobb.

– Fast korttidspermitteringarna räddade mer eller mindre branschen. Det vete tusan hur många företag vi haft kvar utan permitteringarna, säger Viktor.

– Då hade väl 90 procent av våra medlemmar varit uppsagda, gissar Petri. Nu kan bolagen behålla viktig kompetens.

En period gick nästan all tid åt att skriva avtal med arbetsgivarna om permitteringar. Men alla hade inte samma tur. En hel del flygarbetare har varslats och sagts upp när resandet störtdykt. Avdelningen räknar med att fler står på tur, att antalet medlemmar kommer att dala med flera hundra.

– Botten är nog inte nådd än tyvärr, spår Johan och de andra nickar.

Regionala skyddsombudet Dan Holmberg. Foto: Justina Öster
Regionala skyddsombudet Dan Holmberg. Foto: Justina Öster

Vändningen som branschen hoppas på har hela tiden flyttats fram. Nu gissar vissa på 2022, andra på 2023 eller till och med 2024.

– Men när det drar i gång igen, då jävlar är vi beredda, utbrister Petri.

Han tror fler är lika ressugna som han. Och Johan sätter sitt hopp till vaccin. De fyra sänder ett tack till alla förtroendevalda som ställt upp, förhandlat, bistått och hjälpt sina kollegor på flygplatserna under pandemin.

– Ni har gjort ett skitbra jobb. Utan er hade det aldrig gått!

Att flygarbetare sägs upp innebär också att förtroendevalda försvinner och andra behöver väljas in för att det fackliga arbetet med arbetsmiljö, löner och villkor ska flyta på. Bekymmersamt, tycker Viktor och Dan.

– Men det kunde ändå varit mycket värre.

Killarna urskiljer två läger bland anställda som sagts upp. I det ena finns de som väntar och hoppas på en vändning och nya jobb inom flyget. I det andra de som ser över sin kompetens, använder sig av omställningsstödet via Trygghetsfonden TSL och söker nya jobb.

– Att bara sitta hemma och vänta är ingen bra idé, råder Petri.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

Robert Savela i talarstolen, kongressen 2022

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.