Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster
Close
Ordförande Viktor Andersson och ombudsman Petri Perälä med flygavdelningens dyrgrip, en DC7:a med påskriften Civila flygpersonalens fackförening. När vaccinet kommer tar flygandet ny fart, tror de. Ombudsman Johan Einarsson, regionala skyddsombudet Dan Holmberg och verksamhetsassistent Monica Jansson saknas på bilden.
Close
Månadens avdelning

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Ombudsman Petri Perälä tycker att han nu fått näsan över vattenytan medan ombudsman Johan Einarsson (förkyld och med på videolänk) förfarande är överhopad av virusrelaterade jobb. Ordförande Viktor Andersson längtar ut på fältet igen, liksom Petri, Johan och regionala skyddsombudet Dan Holmberg (också via länk). Att träffa allt från lastare till flygtankare, mekaniker, flygtekniker och fraktarbetare, på plats, har varit avdelningens ledstjärna.

Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

Ända tills viruset sa stopp. Nu är det i stort medlemsmöten på video som gäller. Flygarbetarna är inte så mycket på sina jobb.

– Fast korttidspermitteringarna räddade mer eller mindre branschen. Det vete tusan hur många företag vi haft kvar utan permitteringarna, säger Viktor.

– Då hade väl 90 procent av våra medlemmar varit uppsagda, gissar Petri. Nu kan bolagen behålla viktig kompetens.

En period gick nästan all tid åt att skriva avtal med arbetsgivarna om permitteringar. Men alla hade inte samma tur. En hel del flygarbetare har varslats och sagts upp när resandet störtdykt. Avdelningen räknar med att fler står på tur, att antalet medlemmar kommer att dala med flera hundra.

– Botten är nog inte nådd än tyvärr, spår Johan och de andra nickar.

Regionala skyddsombudet Dan Holmberg. Foto: Justina Öster
Regionala skyddsombudet Dan Holmberg. Foto: Justina Öster

Vändningen som branschen hoppas på har hela tiden flyttats fram. Nu gissar vissa på 2022, andra på 2023 eller till och med 2024.

– Men när det drar i gång igen, då jävlar är vi beredda, utbrister Petri.

Han tror fler är lika ressugna som han. Och Johan sätter sitt hopp till vaccin. De fyra sänder ett tack till alla förtroendevalda som ställt upp, förhandlat, bistått och hjälpt sina kollegor på flygplatserna under pandemin.

– Ni har gjort ett skitbra jobb. Utan er hade det aldrig gått!

Att flygarbetare sägs upp innebär också att förtroendevalda försvinner och andra behöver väljas in för att det fackliga arbetet med arbetsmiljö, löner och villkor ska flyta på. Bekymmersamt, tycker Viktor och Dan.

– Men det kunde ändå varit mycket värre.

Killarna urskiljer två läger bland anställda som sagts upp. I det ena finns de som väntar och hoppas på en vändning och nya jobb inom flyget. I det andra de som ser över sin kompetens, använder sig av omställningsstödet via Trygghetsfonden TSL och söker nya jobb.

– Att bara sitta hemma och vänta är ingen bra idé, råder Petri.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.