Debatt

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson
Close
Tommy Wreeth, ordförande, Transport, Mattias Dahl, vd, Transportföretagen och Säkerhetsföretagen, Li Jansson, branschchef, Säkerhetsföretagen, och Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakning, Transport.
Close

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Branschens uppdrag är att skydda demokratin. Den som inte delar de demokratiska värderingarna är inte lämplig att arbeta i branschen, och det behövs resurser för att kontrollera lämpligheten.

Samhällets väktare och ordningsvakter har en helt avgörande betydelse i trygghetsarbetet. Förtroendet från samhället är ett privilegium som måste förtjänas varje dag. Det blir särskilt viktigt när en allt större del av arbetet sker på det offentligas uppdrag och i publika rum som köpcentrum och kollektivtrafik.

I den allmänna debatten framstår det ibland som om säkerhetsföretag skulle ersätta polisen, men det är inte sant. Väktare och ordningsvakter kompletterar polisen. Vi välkomnar att regeringen aviserat ett utökande av antalet poliser, eftersom branschens medarbetare är bland de som drabbas hårdast när det dröjer tills polis finns på plats när något inträffat. De förväntas ofta agera socialsekreterare, brandmän och sjukvårdspersonal utöver sitt ordinarie uppdrag.

Men det kommer att ta tid tills vi har fler poliser på våra gator. Fram till dess kan branschen avlasta med de uppgifter som ryms inom våra befogenheter.

Mot den bakgrunden är det självklart för oss att anställning i branschen måste vara förenat med en hård kontroll av lämplighet. I dag har vi en lagstadgad modell där såväl företag som varje medarbetare granskas, godkänns och auktoriseras av länsstyrelsen med stöd av Säpo.

Självklart är varje enskild anställning företagets ansvar. Men den del av granskningen som gäller en persons lämplighet kommer alltid att utföras bäst av myndigheter, då det är där man har tillgång till relevant information.

I dag gäller generellt att en arbetssökande måste ha varit straffri i fem år för att få anställning i branschen. Vi önskar att den tiden förlängs. Likaså bör det övervägas om vissa brott ska omöjliggöra en anställning i ett bevakningsföretag för all framtid.

Dessutom behöver länsstyrelserna få mer resurser för att kunna genomföra de kontroller av bevakningsföretag och personal som lagstiftningen uttryckligen kräver.

Vi som parter tar tydligt och med eftertryck avstånd från alla former av rasism. Mångfalden i branschen är helt avgörande för att klara av dagens bevakningsuppdrag. Just de som drabbas hårdast av den växande otryggheten är grupper som också är de mest utsatta i samhället, och det är inte minst där som väktare och ordningsvakter kan göra skillnad.

För att fortsatt klara dessa uppdrag vill vi också se över relevanta regelverk och utbildningar. Vi välkomnar regeringens utredning av ordningsvaktslagen. Ett tänkbart framtida krav är att ordningsvakter ska ha en väktarutbildning i botten.

Därutöver bör utbildningarna kompletteras med särskilda specialutbildningar för de olika inriktningar framtidens bevakningsyrken kommer att ha. Här kan allt från utbildning i bemötande av människor i svåra eller hotfulla situationer, bättre sjukvårdsutbildning, drogkunskap, terrorberedskap och utbildning i socialtjänstlagen ha en given plats.

I arbetet med att skapa ett tryggare och säkrare Sverige spelar väktare och ordningsvakter en helt avgörande roll. Vår samverkan med Polisen blir också allt bättre och mer konkret. Som bransch vill vi därför gemensamt uppmana beslutsfattare att stärka förutsättningarna för seriösa aktörer och medarbetare att göra ett bra jobb. En trygg bevakningspersonal ger ett tryggare samhälle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Malmö:
    29 maj, 2019

    Återinför även att man ska vara svensk medborgare så blir det genast enklare med bakgrunds kontrollerna, godkännande från LST, arbets tillstånd mm.
    Ov ska givetvis ha erfarenhet av branschen innan de utbildas till Ov. Man ser en tydlig skillnad på med och utan erfarenhet.

  2. Fredrik Brandting:
    28 maj, 2019

    Jag kan ju tycka att det är väldigt lätt för en person som inte är ute och jobbar aktivt på fältet att tycka saker !
    Mångfald,Social kompetens och inte minst Empati är vad det hela handlar om...........
    Och över lag dom som jag träffar (kollegor) är personer som besitter dessa kompetenser.
    Inte att förglömma är ju så klart att det finns rötägg i alla bransher.
    Jag tror inte det blir bra av att man skyfflar in pleti och kleti på Polisutbildningen heller.
    Men vissa tror ju att bara för att man bär ett Polismärke po ärmen så är man tusen ggr bättre än en Ordningsvakt.....glöm det!!!

Lästips:

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Transportarbetarens logga

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Med facit i hand

Ledare. Världen är uppe i mer än två miljoner döda i covid-19 och närmare 100 miljoner konstaterade smittfall. ”Med facit i hand, borde inte Sverige ha agerat annorlunda?”

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen.

Chauffören – en luffare?

Frihet. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga. Jag tror att sanningen är mer komplicerad än så. Arbeten har nog alltid behövt göras men frågan är till vilket pris.

Att läsa med öronen!

Läsning. När jag och en kamrat kom in på en dansk pizzeria utanför Köpenhamn, påpekade pizzabagaren förskräckt att vi måste ha ansiktsmask. Kollegan hade redan en medan jag raskt fick en tilldelad.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

För dagbok på jobbet

Insändare. För ni dagbok i ert arbete? Om inte, varför? Min far var noga med att se till att jag förde dagbok, när jag började köra för elva år sedan.

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.