Debatt

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson
Close
Tommy Wreeth, ordförande, Transport, Mattias Dahl, vd, Transportföretagen och Säkerhetsföretagen, Li Jansson, branschchef, Säkerhetsföretagen, och Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakning, Transport.
Close

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Branschens uppdrag är att skydda demokratin. Den som inte delar de demokratiska värderingarna är inte lämplig att arbeta i branschen, och det behövs resurser för att kontrollera lämpligheten.

Samhällets väktare och ordningsvakter har en helt avgörande betydelse i trygghetsarbetet. Förtroendet från samhället är ett privilegium som måste förtjänas varje dag. Det blir särskilt viktigt när en allt större del av arbetet sker på det offentligas uppdrag och i publika rum som köpcentrum och kollektivtrafik.

I den allmänna debatten framstår det ibland som om säkerhetsföretag skulle ersätta polisen, men det är inte sant. Väktare och ordningsvakter kompletterar polisen. Vi välkomnar att regeringen aviserat ett utökande av antalet poliser, eftersom branschens medarbetare är bland de som drabbas hårdast när det dröjer tills polis finns på plats när något inträffat. De förväntas ofta agera socialsekreterare, brandmän och sjukvårdspersonal utöver sitt ordinarie uppdrag.

Men det kommer att ta tid tills vi har fler poliser på våra gator. Fram till dess kan branschen avlasta med de uppgifter som ryms inom våra befogenheter.

Mot den bakgrunden är det självklart för oss att anställning i branschen måste vara förenat med en hård kontroll av lämplighet. I dag har vi en lagstadgad modell där såväl företag som varje medarbetare granskas, godkänns och auktoriseras av länsstyrelsen med stöd av Säpo.

Självklart är varje enskild anställning företagets ansvar. Men den del av granskningen som gäller en persons lämplighet kommer alltid att utföras bäst av myndigheter, då det är där man har tillgång till relevant information.

I dag gäller generellt att en arbetssökande måste ha varit straffri i fem år för att få anställning i branschen. Vi önskar att den tiden förlängs. Likaså bör det övervägas om vissa brott ska omöjliggöra en anställning i ett bevakningsföretag för all framtid.

Dessutom behöver länsstyrelserna få mer resurser för att kunna genomföra de kontroller av bevakningsföretag och personal som lagstiftningen uttryckligen kräver.

Vi som parter tar tydligt och med eftertryck avstånd från alla former av rasism. Mångfalden i branschen är helt avgörande för att klara av dagens bevakningsuppdrag. Just de som drabbas hårdast av den växande otryggheten är grupper som också är de mest utsatta i samhället, och det är inte minst där som väktare och ordningsvakter kan göra skillnad.

För att fortsatt klara dessa uppdrag vill vi också se över relevanta regelverk och utbildningar. Vi välkomnar regeringens utredning av ordningsvaktslagen. Ett tänkbart framtida krav är att ordningsvakter ska ha en väktarutbildning i botten.

Därutöver bör utbildningarna kompletteras med särskilda specialutbildningar för de olika inriktningar framtidens bevakningsyrken kommer att ha. Här kan allt från utbildning i bemötande av människor i svåra eller hotfulla situationer, bättre sjukvårdsutbildning, drogkunskap, terrorberedskap och utbildning i socialtjänstlagen ha en given plats.

I arbetet med att skapa ett tryggare och säkrare Sverige spelar väktare och ordningsvakter en helt avgörande roll. Vår samverkan med Polisen blir också allt bättre och mer konkret. Som bransch vill vi därför gemensamt uppmana beslutsfattare att stärka förutsättningarna för seriösa aktörer och medarbetare att göra ett bra jobb. En trygg bevakningspersonal ger ett tryggare samhälle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Marcus Johansson:
    2 mars, 2021

    Jag har arbetat som väktare i 10 år nu på ett av dom största bevakningsbolagen i världen. Jag funderar nu seriöst på att hitta något annat jobb snart. Vi är så sjukt pressade varje pass. 12 timmar 3 pass i rad och du får inte ens ett tack när du stoppar ett inbrottsförsök. Inte ens ett tack för den bevakning du gör klanderfritt. Men du får skit direkt när du gör bort dig på en rond pga trötthet eller stress. Ej hållbart.

  2. Malmö:
    29 maj, 2019

    Återinför även att man ska vara svensk medborgare så blir det genast enklare med bakgrunds kontrollerna, godkännande från LST, arbets tillstånd mm.
    Ov ska givetvis ha erfarenhet av branschen innan de utbildas till Ov. Man ser en tydlig skillnad på med och utan erfarenhet.

  3. Fredrik Brandting:
    28 maj, 2019

    Jag kan ju tycka att det är väldigt lätt för en person som inte är ute och jobbar aktivt på fältet att tycka saker !
    Mångfald,Social kompetens och inte minst Empati är vad det hela handlar om...........
    Och över lag dom som jag träffar (kollegor) är personer som besitter dessa kompetenser.
    Inte att förglömma är ju så klart att det finns rötägg i alla bransher.
    Jag tror inte det blir bra av att man skyfflar in pleti och kleti på Polisutbildningen heller.
    Men vissa tror ju att bara för att man bär ett Polismärke po ärmen så är man tusen ggr bättre än en Ordningsvakt.....glöm det!!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.