Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Taxiföraren Peter Dahlberg tycker det är bra att få valuta för alla medlemsavgifter han betalat in. En korv för varje år vore ett okej avtal, skojar han.
Taxiföraren Peter Dahlberg tycker det är bra att få valuta för alla medlemsavgifter han betalat in. En korv för varje år vore ett okej avtal, skojar han. Foto: Justina Öster

Det är dags att höja lönen. Och då snackar vi inte om 100-lappar!

Taxiföraren Peter Dahlberg har sin åsikt klar när Transports Malmöavdelning bjuder på korv och märker upp taxibilar med kollektivavtal i Trelleborg.

Platsen är parkeringen utanför beställningscentralen Vellinge taxi. Det är snart lunchtid. Malmögänget med uppsökaren Jon Wall i Transports taxiprojekt hinner precis montera upp grillar och nyinköpt vindskydd innan gråhimlen börjar droppa.

– Vellinge taxi är det enda bolaget inom Malmöavdelningens område som kräver att alla anslutna åkare ska ha kollektivavtal. Varje gång de får in en ny åkare kontaktar de oss, säger taxiombudsman Lone Olsson.

Nya regnskyddet behövs. Jon Wall har kört kranbil, mjölk, sopor och maskiner, och försöker nu få fler taxiförare att engagera sig fackligt.
Nya regnskyddet behövs. Jon Wall har kört kranbil, mjölk, sopor och maskiner, och försöker nu få fler taxiförare att engagera sig fackligt. Foto: Justina Öster

Hon ler:

– Utan avtal ingen klisterlapp.

Men bryr sig vanliga resenärer om ifall chauffören som kör dem har avtalsenlig lön, hyfsad arbetsmiljö, försäkringar och pension?

– Jag vet inte men om någon ringer till oss på avdelningen, och det är faktiskt ganska vanligt, så rekommenderar vi Vellinge taxi. Plus Svea taxi. De ingår under samma paraply.

Avtalsmärken som ska stå pall för regn och rusk. Ombudsman Lone Olsson tar tummen till hjälp.
Avtalsmärken som ska stå pall för regn och rusk. Ombudsman Lone Olsson tar tummen till hjälp. Foto: Justina Öster

Lone Olsson drar upp kapuschongen och småpratar med taxiförarna som droppar in. Tillsammans med åkeriombudsman Lars Klang klistrar hon avtalslappar på bilarna.

Några kräver mer kraft för att fästa i regnet.

Peter Dahlberg tar ett bett av grillkorven. Han kör taxi, sjukresor och färdtjänst och skämtar bekant:

– Kul att ni bjuder på någonting för all medlemsavgift jag betalat in. En korv för varje år jag varit med i facket, eller hur Lone? Vi gör ett avtal?

Lönen är den viktigaste frågan för facket att ta tag i, tycker han.

– Taxiyrket är ett av Sveriges sämst betalda. Lönerna behöver höjas kraftigt!

Fast frågan är förstås komplicerad. Åkeriägarna måste konkurrera och lämna anbud till upphandlare som vill hålla kostnaderna nere, vilket drabbar chaufförerna, resonerar Peter Dahlberg.

– Grundlön måste vi ha i alla fall.

Han är nöjd med sin åkare men någon facklig utbildning hinner han inte med. Måste ju jobba. Fast Peter Dahlberg satt med i fackklubben på företaget för några år sedan och tror att den finns kvar. Vad mer?

– Jag hade gamle finansministern Gunnar Sträng som lärarvikarie på gymnasiet.

Peter Lundström (till vänster) från Malmöavdelningen hanterar grillen medan varselklädda taxiuppsökaren Jon Wall diskuterar överetablering och fusk i branschen med åkare och chaufförer.
Peter Lundström (till vänster) från Malmöavdelningen hanterar grillen medan varselklädda taxiuppsökaren Jon Wall diskuterar överetablering och fusk i branschen med åkare och chaufförer. Foto: Justina Öster

I september drog Transport i gång ett taxiprojekt med fem uppsökare runt om i landet. Fram till nästa sommar ska de träffa taxichaufförer, försöka få i gång mer facklig aktivitet och förmå fler åkare att teckna kollektivavtal. I Malmöområdet jobbar uppsökaren Jon Wall med ett mångskiftande förflutet inom transportsektorn. Han har kört allt från mjölk till sopor och maskiner, rattat kranbil och även arbetat som trafikledare.

– Anslutningen till facket är så dålig så vi borde kunna värva fler medlemmar. Det är helt avgörande om vi ska kunna förändra branschen, säger han. Och fångar upp en chaufför vid grillen med samma budskap:

– Vi måste bli fler för att kunna ändra på det här. Det finns så mycket att göra!

Föraren riktar genast in sig på överetablering och fusk, säger att säkert alla vill växla över till mer seriositet och ”att folket på golvet ska betraktas som seriösa”. Han är med i a-kassan, men inte i Transport.

– Skulle du vilja gå med? Du får hemförsäkring och inkomstgaranti som ger högre ersättning om du blir arbetslös. Jag kan anmäla dig till vår fackliga grundkurs, Startpunkten?

Chauffören slinker i väg med orden:

– Måste tänka lite.

En vanlig reaktion, nickar Jon Wall.

Över lag är förarna trevliga när han dyker upp på taxistopp och beställningscentraler.

– De är ju servicemänniskor.

Taxi beskrivs ofta som en näring i kris. Tror du den går att förbättra?

– Ja, fast vi behöver hjälp uppifrån också, åtgärder krävs från regering och riksdag, framhåller Jon Wall.

Transport driver bland annat krav på att kör- och vilotidsregler som motsvarar bestämmelserna inom den tunga trafiken ska införas, att taxisektorn ska regleras och etableringskontroll införas.

Chauffören Hazem Azo Khelo har inte träffat någon från facket förrän nu och inte funderat på att gå med. ”Men det är bra att de kommer hit. Min åkare är en snäll man som bryr sig om personalen”, säger han.
Chauffören Hazem Azo Khelo har inte träffat någon från facket förrän nu och inte funderat på att gå med. ”Men det är bra att de kommer hit. Min åkare är en snäll man som bryr sig om personalen”, säger han. Foto: Justina Öster

Taxiföraren Hazem Azo Khelo kliver ur bilen. Han kallar sin åkare en snäll man som bryr sig om personalen. Gå med i Transport? Det är första gången han träffar på någon därifrån. Han slår ut med armarna, måste också fundera.

– Men det är bra att facket kommer hit.

Mangal Wrishmin är ensamåkare och dyker rätt in i diskussionen med fackfolket. Sex dagar i veckan jobbar han, tretton timmar om dagen men det betyder inte att han blir miljonär. Han för en ständig kamp för att få ekonomin att gå ihop.

– Det är den största tragedin. Och att 90 procent i taxibranschen är invandrare.

– Varför ska vi ha olika priser i Sverige? Det svenska samhället är förloraren. Vi som kör mår jättedåligt och har dålig arbetsmiljö.

– Och hur ska en pappa kunna ha koll på sina barn när han hela tiden sitter i taxin? Jag åker i väg när barnen sover och kommer hem när barnen sover. Det är fel att livet bara ska vara att jobba.

Peter Persson ansluter vid grillen. Före pandemin hade han två bilar och tre anställda. Nu kör han själv och tycker att staten strösslar pengar över fifflande taxiföretag.

– Vi konkurrerar ut oss själva med skattepengar vi betalar in. De här bolagen ska inte ha bidrag! De vinner anbud med en massa bidragsanställda, konkursar efter några år och startar nya bolag. Det kan inte få fortsätta, att lägsta pris alltid vinner, säger han.

Ombudsman Lone Olsson.
Ombudsman Lone Olsson. Foto: Justina Öster

Det finns diskussioner om att låta enbilsåkare gå med i facket. Deras villkor är knappast bättre än de anställda förarnas, konstaterar ombudsman Lone Olsson.

– Men hur ska vi ställa oss om åkaren köper en bil till och anställer förare? Frågan är inte alldeles enkel och alla är inte intresserade av att de ska kunna bli medlemmar.

Chauffören Shahbaz Jamal övervakar märkningen av sin skolbuss. Han är medlem och har fått hjälp av Transport tidigare för att få ut sin lön.

– Facket är jättebra för oss!

Nu jobbar han fem dagar i veckan, mellan 7 och 17 med en timmes paus, och vill inte byta åkare. En del ger så dålig lön, är Shahbaz Jamals erfarenhet.

– Min svenska är inte jättebra, men många gånger hjälper passagerarna mig. Jag har många människor som mina lärare.

Diskussioner, varmkorv, vattenpölar och festis. ”Hur ska en pappa kunna ha koll på sina barn om han hela tiden sitter i taxin”, undrar en enbilsåkare.
Diskussioner, varmkorv, vattenpölar och festis. ”Hur ska en pappa kunna ha koll på sina barn om han hela tiden sitter i taxin”, undrar en enbilsåkare. Foto: Justina Öster

Han ler brett till skillnad mot föraren Per som är arg (och inte vill säga sitt efternamn).

– Facket säger att jag måste ta lunch. En hel timmes lunch när jag inte tjänar något.

Ombudsman Lone Olsson skakar på huvudet och kontrar med att taxiföraravtalet ger honom rätt att ta 1,5 timmes lunch.

– Det är inte facket utan arbetstidslagen som säger att du ska ta rast efter max sex timmars arbete. Men du behöver faktiskt rast, vila och återhämtning när du kör.

Lars Andersson är ursprungligen plåtslagare, har varit med i facket hela livet men hoppade av för fyra, fem år sedan.

– Jag tyckte rent ut sagt att det blev för dyrt, men har funderat på att gå med igen. Transport borde jobba för bättre arbetsförhållanden och ob-tillägg, helgersättning efter klockan 19. Det är sjukt att alla vi som kör på procentlön inte har ob-tillägg.

Goran Milic har varit med i facket sedan han slutade skolan. Han kör måndag till fredag 7–17, med två timmars paus. Bra för träning, tycker han.
Goran Milic har varit med i facket sedan han slutade skolan. Han kör måndag till fredag 7–17, med två timmars paus. Bra för träning, tycker han. Foto: Justina Öster

Varför Goran Milic är med i facket? Den frågan har han inte fått förut. Han har aldrig begärt hjälp men det kan vara bra att vara medlem, tycker han. Efter en sväng till lager och logistik är han tillbaka i taxibilen, tycker om att köra bil och träffa nya människor.

Men jobba helg orkar Goran Milic inte med längre. Han kör måndag till fredag, 7–17 med två timmars paus.

– Det är bra. Jag hinner träna två gånger om dagen, försöker få bort min mage, säger han och klappar på den.

Mats Öhman tar skydd under vindskyddet och stryker undan några regndroppar. Han är ordförande i avdelningens buss- och taxisektion och hakar på lönesnacket.

– Våra dagskassor ligger på ungefär samma nivå i dag som 1997 fast alla priser har gått upp. Mest angeläget är att vi får bort procentlönen. Vi måste trycka på regeringen för att få en reglering av taximarknaden igen.

Självklart med kollektivavtal

Taxi. Varför kräver ni att åkare som ansluter sig till Vellinge taxi ska teckna kollektivavtal med Transport? Platschef Andreas Olajos ser avtal som ”ganska självklart”.

Så här säger han:

– Jag tycker det är ganska självklart att arbetsgivarna ska erbjuda sina anställda schysta villkor. Det är ju ganska utbrett, eller inte utbrett kanske men det förekommer, att arbetsgivare inom taxi inte erbjuder schysta villkor.

– Såna åkare ska inte vara verksamma hos oss på det oschysta viset.

Varför ställer inte fler beställningscentraler krav på kollektivavtal?

– Det får de själva svara på, det

kan inte jag. Klart att jag har funderingar men spekulationer kanske blir helt fel.

Vad innebär det för konkurrensen, att ni har avtal men andra inte?

– Säkerligen kan det finnas prisdumpning, men samtidigt kan vi ha en fördel när det gäller personalrekrytering. Folk vill jobba där det finns avtal och det är inte lätt att hitta chaufförer.

Så ni har svårt att få tag i förare?

– Folk som vill jobba som chaufförer finns det jättegott om. Men personer som verkligen är chaufförer och vill vara det, är jättesvåra att hitta. Personer man kan lita på som uppfyller krav på allt från att förstå och kunna svenska till att hålla hastigheter och köra trafiksäkert.

Hur fungerar Vellinge taxis samarbete med Transport?

– Jag tycker vi har ett väldigt bra samarbete. Men egentligen är det väl så att om man inte behöver ha så mycket kontakt så borde det vara ett tecken på att arbetsgivaren sköter sig, säger Andreas Olajos.

Han tillägger:

– Jag ringer taxiombudsman Lone Olsson minst en gång i månaden och frågar om råd och tips så det fungerar jättebra.

Vellinge taxi har omkring 70 anställda chaufförer och 45 egna fordon. Totalt arbetar cirka 130 förare för Vellinge taxi beställningscentral.

Svea taxi allians är ett nätverk av lokala taxiföretag som är anslutet till Vellinge taxi och ägs av Taxi Stockholm.

Inom Svea taxi arbetar ett 30-tal åkare, varav de flesta är enbilsåkare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronnie Persson:
    22 december, 2021

    Det räcker inte med att vi får samma kör och vilotider som den tunga yrkestrafiken. Vi måste ha färdskrivare, så polisen och andra myndigheter kan kontrollera att vi får rasterna och vilotiderna vi ska ha också. Nästa sak som måste till är ju att kontrollerna verkligen sker.

    I alla offentliga upphandlingar ska det vara lagkrav att kollektivavtal ska finnas, sen måste kommuner, regioner och myndigheter se till att de också efterlevs av företagen som vunnit anbuden. Även fackförbunden ska förstås kontrollera att kollektivavtalen följs.

  2. Peter Jansson:
    21 december, 2021

    De flesta kunder/konsumenter bryr sig inte om ifall den/de som utför ett visst arbete eller tjänst har kollektivavtal eller inte utan det är det som är billigast som gäller.Som före detta åkare och även som före detta anställd lastbilschaufför upplevde jag kollektivavtalet som ett tak för lönen en arbetsgivare vill betala trots att det i många år har pratas om att det är brist på chaufförer och att det är svårt att få tag i personal.Erbjud mig en månadslön på 100000 för att arbeta 20 timmar i veckan så skall jag fundera på att börja köra lastbil igen för då börjar det bli intressant att arbeta.Jag är bara 55 år och valde att pensionera mig bland annat på grund av låga löner och dåliga arbetstider.Tillgång och efterfrågan borde höja alla chaufförers löner om marknaden fungerade som den skulle utan de kreativa lösningarna som arbetsgivare kommer på för att få tag i billiga chaufförer som nu verkar ha nått vägs ände.

Lästips:

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Richard Lindeen, operativt ansvarig för Wolt Sweden. Foto: Pressbild

Wolt tecknar avtal – men inte för buden

Plattformar. Nätbutiken Wolt Market har tecknat ett kollektivavtal med Handels. Men några planer på att teckna avtal för Wolts kurirer som levererar varorna finns inte.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Migrantarbetare. Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.