Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.
Close
Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.
Close

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

1. Vad är det första du satte på din att göra-lista när du flyttat in i LO-borgen?

– Att få i gång dator och telefon. Om du menar rena sakfrågor var det fokus på att lära känna människor. Vi som valdes in i ledningen träffades inte ens en timme under kongressen. Nästa sak var att börja prata med LO-förbunden, det är det viktigaste. Många känner mig som företrädare för Handels, då drev jag deras frågor. Nu har jag en ny roll och företräder alla förbund.

2. I augusti framträdde bilden av samstämmighet i LO om hur förhandlingarna med Svenskt Näringsliv om las ska fortgå. Vad kan du göra för att ni ska hålla ihop hela vägen in i mål, den sista september?

– Se till att diskussionerna förs där de ska föras. Och att det finns utrymme att diskutera ihop oss, så att det inte skapas missförstånd i onödan. Vid vissa tillfällen har det gått lite fort.

3. Om du hade ett trollspö som kunde ta bort ett fenomen från svensk arbetsmarknad, vad skulle det vara?

– Alla otrygga anställningar. Vikarier måste vi ha. Men vi behöver inte gig-arbete, timanställningar, sms-anställningar eller visstidsanställningar. Bemanning borde också bort, det är ett jävla otyg.

4. Nu har den illa bevarade hemligheten om Amazons intåg i Sverige blivit offentlig. Vad var det första du tänkte när du hörde att det var klart?

– Som före detta ordförande i Handels har jag varit ganska väl förberedd. Men när jag fick höra att de hade en underleverantör med kollektivavtal, var min första tanke: Måtte Transport ha kraft och ork att upprätthålla kollektivavtalet och arbetsmiljöbestämmelserna. För det är ju det som är det stora problemet med Amazon.

5. Arbetsgivarrepresentanter har flaggat för att de inte vill se några löneökningar när avtalsförhandlingarna drar i gång under hösten. Klarar LO-förbunden att stå emot och få till bra avtal?

– Alla förbund inser värdet av vad alla arbetare gjort under corona. Utan arbetarna hade sjukvården inte fungerat. Hade vi inte haft chaufförer hade maten aldrig tagit sig från lagren till butikerna. Utan arbetarna hade landet blivit totalt lamslaget. Så jag tror att alla förbund kommer att kämpa med näbbar och klor för sina krav. Det är vissa företag och branscher som drabbats av corona, men verkligen inte alla.

6. Transportbranschen är en av flera branscher som haft stora problem med lönedumping. Till exempel genom arbetskraftsinvandring. Är det LO centralt eller förbunden själva som ska få bukt med de här problemen?

– Om vi säger så här: Det är en fråga jag inte kan svara på. Förbunden vill så olika. En del förbund vill hantera den här typen av frågor alldeles själva. Andra vill ha hjälp med det. Sen håller vi på att diskutera hur vi ska ställa oss till arbetskraftsinvandring. Vi behöver absolut inte ha någon allmän arbetskraftsinvandring, bara där vi saknar kompetens. Allra minst med dagens regelverk som utnyttjas av arbetsgivare, å det grövsta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det kan bli en stökig avtalsrörelse

Ordförandeord. Ett nytt år har börjat och det känns som ett tufft läge mest överallt. Personligen så närvarade jag nyligen via ett LO-mandat på Folk och försvars rikskonferensen, i Sälen. Det var ett par detaljer som satte sig på minnet rejält.

Transportarbetarens logga

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.