Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Marcus Dahlsten
Foto: Teknikföretagen

När Transportföretagens nuvarande vd Mattias Dahl går vidare till tjänsten som ny chef för arbetsgivarfrågor hos Svenskt Näringsliv tar Marcus Dahlsten över. Han är i dag biträdande förhandlingschef hos Teknikföretagen. I grunden är han jurist och har tidigare arbetat med arbetsrätt hos Företagarna.

– Det känns väldigt bra, kul och spännande att komma till en ny bransch och få en bredare roll. Transportsektorn ser jag som blodomloppet i det svenska näringslivet.

Om han själv ska fungera som hjärta i avtalsrörelsen, och aktivt styra medlemsorganisationernas förhandlare, väntar han med att säga något säkert om innan några beslut är tagna:

– Min förhoppning är att jag kan delta, jag vet att vd:n brukar vara med och förhandla transportavtalet. Och jag tycker att det är roligt, jag är ju arbetsrättsjurist och van vid det.

Marcus Dahlsten har inte någon erfarenhet av att ha jobbat inom något transportyrke, inte ens som sommarjobbare. Däremot har han under många år haft en inblick i frågor som rör branschen, bland annat genom arbetskontakter med de stora lastbilstillverkarna som Volvo och Scania.
– Och under elva år inom Svenskt Näringsliv har jag fått en bred bild av branschen, vet hur diversifierad den är – det handlar inte enbart om lastbilschaufförer, nej.

Enligt sin nya arbetsgivare, Transportföretagen, är Marcus Dahlsten en av de mer erfarna och tongivande i landet när det gäller kollektivavtalsförhandlingar.
– Ja, som förhandlare för Teknikföretagen blir det på ett sätt så att man är tongivande.

Om han väntar tuffare tag i Transportsammanhang? Nej, så vill han inte uttrycka det:
– Däremot är det fullt möjligt att det ser annorlunda ut. Bara en sådan sak som att Transportföretagen har 56 avtal att förhandla, i Teknikföretagen har vi framför allt två stora avtal.

Nästa års avtalsrörelse är redan i gång. LO-förbunden ska under hösten diskutera sina gemensamma yrkanden. I Transport pågår avtalskonferenser för de olika branscherna. I grundplanen ska de inledande samtalen med arbetsgivarna starta direkt efter årsskiftet. Då ska förbunden som samarbetar i Facken inom industrin ha lämnat sina krav till arbetsgivarsidan – industriuppgörelsen sätter sedan märket för övriga avtal. I alla fall har det varit så de senaste avtalsrörelserna.

Men Pappers har redan gått ut med ett eget krav: Fyra procents löneökning i ett ettårigt avtal, motiverat med hög lönsamhet inom pappersindustrin. Marcus Dahlsten vill inte tala om något hot mot ordningen:
– Det finns alltid en risk att ett system undergrävs om alltför många är kritiska, men i nuläget ser jag inte att risken är överhängande.

Han har som avtalsråd arbetat med avtal som bygger på individuell lönesättning sedan långt tillbaka.
– Men jag har stor respekt för systemet med tarifflöner. Frågan om möjlighet att övergå till mer individuella löner är svår för mig att svara på i dag. Det kan jag göra när jag jobbat ett tag, säger Marcus Dahlsten, som har haft ett slags tarifflönesystem när han själv började som aspirant hos Skatteverket.

Har du redan nu några tankar om hur det går att stoppa lönedumpning och osund konkurrens?
–Jag vill tillträda först innan jag svarar på den frågan.
Säger Marcus Dahlsten som i sin nya roll får majoriteten av Transports 27 avtal att hålla reda på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.