Transport vidtar åtgärder för att minska coronavirusets spridning

Corona. Facklig utbildning ställs in eller minskar. Resor skärs ner till ett minimum och förhandlingar, möten och träffar kommer till stor del att hållas via video och Skype. Det är några av åtgärderna som Transport nu tar till för att försöka minska spridningen av coronaviruset.

Besluten fattades vid ett extrainkallat videomöte, som förbundsstyrelsen höll i går kväll.

Då bestämde förbundets ledning också att ställa in alla resor utanför Sverige, tills vidare. Inrikes resor påverkas också. De ska begränsas till ett absolut minimum, förklarar ledningen, och uppmanar till bilresor, i stället för kollektiva färdmedel som tåg och flyg, när de ändå behövs.

Här följer fler åtgärder i korthet:

  • Avtalsrörelsen är i full gång, men några ”fysiska” centrala förhandlingar kommer inte att hållas. Dialogen kommer i stället att ske med hjälp av tekniska hjälpmedel som video och Skype.
  • Besöken ute på landets arbetsplatser och allmänna platser för att värva nya medlemmar, väcka intresse och få i gång facklig verksamhet kommer att minska. I vilken omfattning avgör respektive lokalavdelning. Kontakta din avdelning!
  • Antalet besökare på Transports centrala förbundskontor i Stockholm och runt om på lokalavdelningarna skärs ner. Om du planerar ett besök, ring först!
  • Alla centralt arrangerade fackliga kurser ställs in till och med den 30 juni 2020, däribland kursen Vi i Transport (ViT). Ifall planerade studier, som exempelvis grundkursen Startpunkten, kommer att hållas på de lokala avdelningarna beslutar varje enskild avdelning. Kontakta din avdelning om du har utbildning inplanerad! Kontaktuppgifter finns på webben transport.se, under ”Avdelningar”.

Hur går det med centrala och lokala förhandlingar, där Transport företräder medlemmar som är i tvist med sina arbetsgivare? Ställs de in?

– Nej, lugnar förbundsordförande Tommy Wreeth. Men vi rekommenderar våra anställda, som ombudsmän och regionala skyddsombud, att använda tekniska hjälpmedel som video och Skype. Det är vi överens om med vår motpart, på arbetsgivarsidan. Kontakter kommer också att ske via mejl och telefon.

Hur går det med övrig service till medlemmarna, som förbundets Medlemsservice?

– Den hoppas jag att vi kan hålla öppen. Får vi sjukdom bland våra centralt anställda får vi lägga ut servicen på våra lokalavdelningar. På det sätt som kontakterna med medlemmar sköttes tidigare.

Så medlemmarna behöver inte oroa sig?

– Nej, det behöver de inte. De fysiska mötena blir färre, men telefon, mejl och video finns ju. Vi behövs nu, mer än någonsin, säger Tommy Wreeth.

Hur länge de enskilda åtgärderna ska pågå är i dagsläget inte bestämt utan anges ”tills vidare”. Situationen är oviss och den påverkar oss både som samhälle, fackförbund och individer, påpekar Tommy Wreeth.

– Man kan tycka att våra åtgärder är kraftfulla, men vi agerar hellre än bara reagerar. Det är bättre att agera nu och sedan kunna backa om vi tagit i för mycket, än tvärtom.

Transports årsmöten är i full gång ute i landet. Med anledning av coronavirusets spridning får lokalavdelningarna själva avgöra om de ska hålla inplanerade årsmöten eller skjuta på dem. Avdelningarna får tid på sig fram till och med den 30 september 2020.                                                                                                                                    I lokalavdelningar som senarelägger sina möten får förtroendevalda sitta kvar fram till den nya tiden och inlämnade nomineringar kvarstår. Kontakta din avdelning!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vad var det som gick fel?

Ordförandeord. I dagens samhälle upphör man aldrig att förvånas, svängningarna går ibland så fort att det är mer än svårt att hinna med.

Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén

Hektisk höst

Ordförandeord. Sommaren går mot sitt definitiva slut och kvällarna blir allt mörkare och kallare. Är vårt samhälle på väg i samma riktning? Ja, nog finns det fog för viss oro, men samtidigt är det ju i såna lägen som ens kamplust väcks lite extra.

Transportarbetarens logga

För fria mensskydd på alla fronter

Kongressen. Motionen om fria mensskydd till alla behövande i alla sammanhang fick starkt gehör. Kongressen sa ett tydligt ja, mot förbundsstyrelsens önskan att begränsa kostnadsfria skydd till arbetslivet.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.