Close
Förbundsordförande Tommy Wreeth (till höger) under en kort paus på specialkonferensen för terminal och lager.
Close

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

För två år sedan förhandlade fack och arbetsgivare fram treåriga avtal för nästan hela arbetsmarknaden.

När det nu drar ihop sig till ny lönematch har Transport valt ett nytt arbetssätt. Förbundet har utsett särskilda avtalsgrupper som noga ska analysera förutsättningarna för de olika yrkesområdena. Under totalt fyra dagar i mars samlas omkring 200 deltagare till olika specialkonferenser för Transports omkring 15 avtalsområden.

Förbundsordförande Tommy Wreeth ser flera fördelar med den nya ordningen:

– Tidigare har vi varit väldigt inriktade på att vaska fram konkreta krav som medlemmarna vill att vi ska driva mot arbetsgivarna. Visst, höjd lön är viktigt. Men vi behöver också genomlysa branscherna. Hur utvecklas de i framtiden? Vad händer med automatisering och robotisering?

– Vi vill titta på helheten. Vad är det rimligt att ändra på? Vilka krav klarar arbetsgivarna? Och vilka måste vi snarare driva den politiska vägen? Taxi är ett exempel. Vill förarna få bort den märkliga procentlönen måste vi bli bättre både på att mobilisera taxiförare och att få med oss politikerna.

Under onsdag och torsdag träffas de första avtalsgrupperna. Om två veckor är det dags för resterande. En punkt på dagordningarna är att nominera personer som ska ingå i de förhandlingsdelegationerna som möter arbetsgivarna.

Till den första konferensomgången hade Transport bjudit in ”fienden” – i form av arbetsgivargeneralen Mattias Dahl, vd för Transportgruppen. Han fick en halvtimme i talarstolen och sa:

– Från arbetsgivarsidan tycker vi att alltför många av våra kollektivavtal inte har utvecklats och moderniserats. Jag vill vara tydlig: Vi är beredda att ge saker för att få saker. Det är för att avtalen ska överleva. Och det vill vi!

– Vi har också sagt att vi ställer oss bakom en märkessättning från industrin, om det kommer en sådan även den här gången. Det är en ordning som är lite besvärlig ibland, men vi tycker att ”AB Sverige” tjänat på att ha industrin som lönenormerare. Visst, tio procent i lönehöjning är roligare än 2,3 procent. Men inte om de tio procenten äts upp av inflationen.

Mattias Dahl deklarerade att han orolig för två saker. Att löneökningarna blir för stora i ett läge där konjunkturen viker. Och att facket tappar medlemmar.

Det senare var kanske lite överraskande.

– Det är svårt att göra ”affärer” med ett fackförbund som inte företräder de flesta som jobbar på arbetsplatsen, angav Dahl som förklaring.

Han var också bekymrad över att arbetsgivarorganisationen fått svårare och svårare att förmå företag att teckna avtal.

– Inte i alla branscher, men i en del är det så, förtydligade han. Och från arbetsgivarsidan är vi i dag superdåliga på att vara ute och argumentera för kollektivavtalen. Det kan inte bara vara fackets uppgift att göra det.

Mattias Dahl lyfte också upp bristen på lastbilschaufförer. Han ansåg att bilden som förmedlas av åkeribranschen är för svart.

Hamnkonflikten var också en fråga som arbetsgivargeneralen tog upp. Han hävdade att den inskränkning av strejkrätten som nu väcker debatt i fackföreningsrörelsen fortfarande behövs:

– Risken finns ju att Hamnarbetarförbundet säger upp avtalet om ett år och då är vi tillbaka på ruta ett. Därför behövs lagändringen som parterna enats om.

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson var nästa inbjudna gäst i talarstolen. Han berättade att LO hittills mejslat ut 14 långsiktiga krav till den kommande avtalsrörelsen:

– Det handlar bland annat om löner, anställningsformer och försäkringar. Mattias Dahl hävdade att löneökningarna tidigare landat för högt. Men vi är ganska modesta. Vi går inte ut med överbud, utan försöker hitta krav som ligger hyfsat nära det vi slutligen landat på.

Även Torbjörn Johansson försvarade industrins roll som lönenormerare och anförde att den skapat goda reallöneökningar.

– Förutom reallönehöjningar prioriterar vi jämställda löner, alltså en låglönesatsning som utjämnar skillnaderna som finns mellan män och kvinnor. LO har bestämt att den klyftan ska halveras till år 2028.

Johansson ser också de låga pensionerna som ett bekymmer:

– I flera avtalsrörelser har vi försökt göra något åt problemet. Vi kan inte ha heltidsarbetande LO-medlemmar som blir fattigpensionärer. Avsättningarna till pensionssystemet måste höjas.

– Vi har också ställt krav på bättre arbetsmiljö och bättre möjligheter till förtidspensionering, om människor nu måste jobba högre upp i åldrarna. Jobbar vi längre kan inte inbetalningarna av premier till tjänstepensionen upphöra vid fyllda 65 år, som det är i dag.

Torbjörn Johansson var även bekymrad över att en del LO-förbund, med högre lönelägen, avsatt en del av löneutrymmet till bättre tjänstepensioner. Det har gjort att vissa grupper får uppåt nio procent i inbetalda pensionspremier, medan andra ligger kvar på de 4,5 procent som LO och Svenskt Näringsliv ursprungligen gjorde upp om.

– Det är inte bra att LO-kollektivet dras isär, sa Torbjörn Johansson.

Under två dagar ska ombud från hamn, terminal/lager, taxi, tidningsbud och åkeri diskutera anställningsvillkor och utvecklingen i branscherna.

Avtalssekreterare Peter Winstén var hoppfull när han talade till de 125 deltagarna:

– Vi ska samla all kompetens vi har och analysera varje område. Vi ska komma väl förberedda till förhandlingsborden nästa år. Vi ska veta vart våra branscher är på väg, vad vi vill och vilka kompromisser vi kan tänka oss att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 mars, 2019

    Förvånade att det enbart är jag som är ekonomiskt oberoende som har kommenterat denna artikeln....
    Nöj er med avtalslön trots att det påstås vara brist på chaufförer!!
    För egen del hade jag kunnat betala för att arbeta som chaufför,men det "nöjet" kommer åkare aldrig någonsin att få uppleva......ha ha ha.....

  2. Peter Jansson:
    15 mars, 2019

    Bra att arbetsgivare och fack träffas och tillsammans försöker hitta lösningar på de utmaningar som framtidens arbetsmarknad innebär.Något som jag anser är en smart lösning är att det betalas in mer i avsättningar till tjänstepensionen när arbetstagaren är ung och mindre i högre ålder.Detta innebär att pengarna får längre tid att växa sig större och större genom avkastning och ränta på ränta effekten till en vettig pension.Pensionen skall enligt mig vara högre än slutlönen,då det kostar att vara ledig och njuta av livet om man inte bara skall sitta hemma och se på tv:n.Det går inte heller att komma ifrån att arbetsgivarna är alltför dåliga på att inse att kollektivavtalet bara är ett golv och inte något tak när det gäller att betala lön till anställda.Arbetstiderna borde också bli kortare än vad arbetsgivarna kan pressa sina chaufförer till att arbeta enligt kör och vilotider.(Normen är ju enligt mig 5 x 8 timmars arbetspass i veckan eller 4 x 10 timmars arbetspass.)Detta med 13-15 timmars arbetspass borde förbjudas och oregelbundna arbetstider.Under en och samma vecka skall man sova på helt olika tider för att arbetsgivaren åtar sig arbete som de inte kan schemalägga så att man bara sover natt,dag eller något mittemellan.Det är dags att korta ner eller dela arbetspassen till 6-8 timmar och minska arbetsbelastning och den stressen som är i dagens arbetsliv.Särskilt transportbranschen är helt sanslös när det gäller att pressa sin personal till att arbeta allt hårdare och allt längre arbetspass.Sjuklönen är något som måste försvinna och det får samhället ta ansvar för.När jag var egen åkare så valde jag bort att anställa,då det kan kosta mycket mer än det smakar om du får en anställd som är sjuk ofta.Tillgång och efterfrågan brukar styra priset/lönen,men det verkar inte fungera i transportbranschen.Jag har erbjudit mina tjänster till en grundlön på 32000 kr/månad men då är det ingen brist för det vill de inte betala.Nåja,det gör mig ingenting då jag redan är ekonomiskt oberoende och inte längre behöver arbeta för mitt uppehälle.

Lästips:

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.