Close
Transport i Uppsala pratade fackliga frågor med matbud.
Close

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Den som cyklar ut mat för Foodora och vill gå med i facket erbjuds rabatt. Under veckan inleder Transport en offensiv för att locka fler medlemmar bland Foodoras bud. Redan i går, söndag, smygstartade avdelningen i Uppsala. Fem personer var ute och svarade på frågor.

– Det gick rätt bra. Några visste att vi skulle vara där och kom förbi. Sedan dök det upp andra. Folk kommer från länder långt från Sverige, det var allmänna frågor om allt möjligt, säger Ludwig Eriksson, ordförande för avdelning 41 i Uppsala.

Varför lägga tid på att locka medlemmar från yrkesgruppen?

– För oss började det lokalt. De kom till oss och villa reda ut vissa begrepp med företaget, säger Ludwig Eriksson, och fortsätter:

– Vi ser en ny typ av samhälle som växer fram, nya yrken och branscher som växer. Vi måste vara med i matchen och hitta medlemmar och organisera oss i morgondagens yrken. Det handlar inte bara om Foodora och mat, det finns gig- eller plattformsföretag som levererar alla möjliga saker. Det här är bara början.

I Halmstad är Foodora-buden bjudna till ett möte under torsdagsmorgonen.

– Vi har en medlem som fått en inbjudan på engelska som han ska föra vidare till alla anställda. Jag är glad för varje person som kommer. Vi tar det som ett första steg för att presentera det fackliga medlemskapet och organisationen, säger ombudsmannen Martin Jonsson.

I Göteborg har avdelningen varit utanför en av Foodoras stationer. Innan dess kallades matbuden till stormöte. Då kom det sju personer.

– Vi hade stormöte för ett par år sedan, då kom det 20-30 stycken, så vi hade högre förväntningar. Men förhoppningsvis kommer det fler personer nästa gång, säger avdelningens ordförande Patrik Ljunggren.

I Göteborg finns ett par hundra matbud som jobbar för Foodora. Patrik Ljunggren berättar att det finns många utmaningar med att organisera buden. Inte minst språkliga.

– Det är inte många som kan svenska. Många är studenter och vill inte bråka om den lilla inkomsten de har.

I Göteborg har flera forskare och uppsatsskrivande studenter kontaktat avdelningen och intervjuat Transport om fackets syn på gig-företagen.

– De tror att det här är något modernt och nytt. Det är det inte alls. Det är samma som vi hade i hamnen för 50 år sedan när Pelle och Gustav stod och väntade på påhugg och fick fyra timmar var. I dag är arbetsgivaren utbytt mot en app, men tar inget arbetsgivaransvar trots att man har anställda, säger Patrik Ljunggren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.