Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Skånetrafiken upphandlar färdtjänst- och sjukresor i hela Skåne. Trafiken sköts av ett antal olika taxiföretag, som fått instruktionen att köra coronasmittade i de vanliga bilarna.

– Det som gör mig mest uppretad är att Skånetrafiken inte värderar chaufförerna utan anser att de kan köra smittade personer utan tillräcklig skyddsutrustning, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud på Transport i Malmö.

Han har beslutat om skyddsstopp på bland annat Vellinge taxi. Om arbetsgivarna så begär är det Arbetsmiljöverket som bedömer om förbudet ska gälla eller hävas.

Jörgen Nilsson, vd på Vellinge taxi, har förståelse för stoppet. Han poängterar att hans företag inte alls är emot att köra passagerare som är smittade eller misstänkt smittade av covid-19.

– Men vi måste i så fall ha specialfordon med plexiglas mellan föraren och passageraren. Och det ska vara frivilligt för chaufförerna som dessutom måste få skyddsutrustning och utbildning, säger han.

Han har själv föregått Transports skyddsstopp med att göra en riskbedömning. I den slår han fast att det är förenat med en omedelbar risk för livsfara för förare som tillhör en riskgrupp, och risk för åtminstone stor ohälsa för de andra chaufförerna. Han konstaterade också stora risker för passagerarna, både smittade och andra, med den information om hur resorna ska gå till som Skånetrafiken har levererat.

Instruktionen från Skånetrafiken är att resenärer ska sitta i baksätet och uppmanas att nysa eller hosta i en engångsnäsduk eller i armvecket. Taxibolagen har informerats om att vårdpersonal ska följa smittade personer till fordonet för att hjälpa till. Taxiföretagen uppmanades i går att informera sina förare om att Skånetrafiken ”öppnar upp för transport även av patienter med covid-19 infektion”.

– Jag blev chockad och bad om anstånd, men fick inget svar, säger Jörgen Nilsson. Jag måste ta fram vilka av mina chaufförer som ingår i någon riskgrupp.

Runt om i länet pågår diskussioner om hur taxiföretagen ska möta instruktionerna. Både på företagen och på Transports avdelningar. Enligt uppgifter är åtminstone något taxibolag på gång och specialutrustar bilar med avskilt förarutrymme och utbildade chaufförer.

Transportarbetaren har bett om svar från Skånetrafiken dels om ifall ansvariga anser att resorna sker på ett säkert sätt, dels hur bolaget agerar utifrån de skyddsstopp som lagts på flera av de upphandlade företagen. Svar kommer sent i eftermiddag, lovar Skånetrafiken. Vi skriver förstås mera då.

Martin Miljeteig, Transports centrala ombudsman inom arbetsmiljö, berättar att mejlboxen kokar av frågor och beskrivningar av hur transporten av coronasmittade går till i olika delar av landet.

– Det finns mycket oro bland förarna inom taxi och färdtjänst, berättar han. De är oroliga för egen del och de vill inte bidra till att smittan sprids till andra passagerare.

Martin Miljeteig beskriver ett läge där regioner och taxibolag agerar på olika sätt. På vissa håll är bra lösningar redan i drift. I andra regioner har Transport gjort en 6:6a-anmälan om farligt arbete till Arbetsmiljöverket. Och i Malmö ligger skyddsstoppet fortfarande kvar när detta skrivs klockan 13.30 på fredagen.

– Generellt är det ju arbetsgivarna som är skyldiga att göra en riskbedömning av arbetet. Det är olyckligt när de väljer bort att samverka med oss, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Clarence Gylefors:
    7 april, 2020

    Bra att man äntligen bryr sig om förarna.

  2. Elisabeth Henriksson:
    3 april, 2020

    Tyvärr så brukar vårdpersonalen mörka smittorisken för oss chaufförer. De struntar totalt i oss bara de får iväg patienten

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.