Transports ordförande Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth
Close

Transport satsar på (S)eger

Val 2018. I går sparkade LO i gång valrörelsen. I dag var det Transports tur. Ett 60-tal transportare från hela landet träffades för att prata politik.

Det var Transportbasen Tommy Wreeth som inledde dagen med att tala inför ombudsmän, förtroendevalda och lokala valledare. Visst, sa han, finns det stunder när han inte har varit helt nöjd med Socialdemokraterna. Sedan satte han den nuvarande regeringen i kontrast med den borgerliga regering som styrde Sverige 2006 till 2012.

– De sänkte a-kassan och gjorde inte ett dugg för att styra upp problemen med cabotage och olaglig lastbilstrafik, sa Wreeth och fortsatte:

– Vi behöver inte hylla Socialdemokraterna. De gör inte allt rätt. Men jag märker att de bryr sig om våra frågor. Vi ska inte sitta i deras knä eller gå i deras ledband. Fackligt-politisk samverkan handlar om att vi ska försöka påverka partiet.

Senare på dagen var det Viktor Hages tur att få deltagarnas uppmärksamhet. Han jobbar på Transports organiseringsenhet och leder förbundets ”ringkampanj” i valet. Hage berättade att det finns två syften med den. Dels att uppmana medlemmar att rösta. Men också medlemsvård.

– Vi tror att det överlag tas emot positivt att få samtal från sitt fackförbund, många blir glada över samtal. Många vi ringer till har förmodligen aldrig haft kontakt med någon på Transport.

Marie Samuelsson från Transport avdelning 17 i Skövde och Borås räckte upp handen och berättade att hennes avdelning har erfarenhet av att ringa från förra valet.

­– Vi ringde en hel del, först till de som skulle rösta för första gången. Jag tycker att vi fick bra dialog med medlemmarna. Att facket och inte ett parti ringde uppskattades av många medlemmar. Jag tycker att det är lättare med att ta samtalen på telefon än att knacka dörr.

Joakim Borg från Transport i Norra Mälardalen tog ordet:

– Vissa kan tycka att det är enklare att ringa, andra pratar hellre med medlemmar i ett tält vi har ställt upp. Jag tycker att vi ska ha alla delar. I går på LO:s valupptakt berättade SSU om andra sätt att hitta våra medlemmar. Vi har ungdomar i Transport, ta in dem och låt dem vara med och jobba aktivt i valet från starten.

Patrik Ljunggren från Göteborgsavdelningen berättar att de har en annan taktik:

– Vi kommer inte att prioritera att ringa. Vi kommer att tillsätta resurser för att vara ute och prata med medlemmar på arbetsplatserna.

I morgon eftermiddag kommer Transportarbetaren med ett nytt avsnitt av podden, På väg. Där kan du höra mer om Transports taktik och tankar inför valet från valledaren Emil Burman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 februari, 2018

    Vill man ha en arbetarfientlig politik så skall man rösta på S. Man höjer skatter på arbete, man höjer skatter på bensin etc. I stort sett höjer man alla dynamiska skatter som straffar dem som arbetar. Grundavdragshöjningen som gav både obs! både kommunerna mer pengar per capita i form av ökade skatteintäkter och mer pengar för vanliga jobbare kallar S ofinansierade skattesänkningar. Det är möjligt att en del av grundavdragshöjningen var ofinansierad men som sagt man fick mer pengar tillbaka. I stället skall man ge statliga och kommunala tjänstemän större möjligheter att sprätta i väg dina pengar på obskyra projekt utan verklighetsförankring som snabbtåg och spårvagnar samt finansiera mer eller mindre korkade sk "miljöprojekt". För att kunna investera i välfärd behövs arbeten som generar riktiga mervärden istället för plocket pin jobb. Är du arbetarfientlig så lägg en röst på Löfven. Och har du tänkt på en sak även om man vänder upp och ned på alla "rika" och plockar av dem allt de har så räcker ändå inte pengarna till, det finns faktiskt några sk. rika som arbetar och dessutom hårt.

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Utstationeringsavtalet tecknades den 6 december och gäller från och med årsskiftet. Foto: Samskip

Facket tecknar avtal med lettiska Samskip

Åkeri. Transport har tecknat ett så kallat utstationeringsavtal med lettiska Samskip. Avtalet kommer efter år av förhandlingar

Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.