Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

– Vi står kvar utifrån kraven som presenterats, tills vidare, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förbundsrådet, det högsta beslutande organet mellan kongresserna, var enigt. Men en del frågor väcktes på dagens möte. Vad händer om inte industrifacken levererar enligt kraven?

– Då kan det bli problem. Men enligt samordningsprincipen måste LO-styrelsen godkänna industrifackens avtal, som är normerande, säger Tommy Wreeth.

För en knappt månad sedan presenterade industrifacken sina krav, som LO-styrelsen beslutade ska gälla som gemensamma lönekrav för de tolv förbund som ingår i samordningen. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av de förbunden. Kommunal och Pappers hade då redan hoppat av LO-samordningen.

I dag, måndag, beslutade också samtliga fem förbund inom sammanslutningen Facken inom industrin att anta förslaget till plattform. Den innehåller, förutom krav på 3,0 procents löneökning, också krav på förbättrade avtalsförsäkringar och åtgärder vid rehabilitering, samt skärpt skydd mot sexuella trakasserier.

Transports Tommy Wreeth ser lönekraven som helt realistiska:
– Både LO-ekonomerna och Konjunkturinstitutet har bedömt att det finns ett utrymme löneökningar på upp till 3,5 procent – de enda som verkar ha en avvikande uppfattning är arbetsgivarsidan, men det är i och för sig inget nytt, säger han.

Samtliga 27 kollektivavtal inom Transports avtalsområden ska förnyas under nästa år.

Kraven, utöver den procentsatta löneökningen, antogs av LO:s representantskap i mitten av oktober. Där ingår också en särskild låglönesatsning, ett så kallat knä: Den som har en lön under 26 100 kronor i månaden får ett fast lönepåslag i kronor. Med 3 procents löneökning ger det 783 kronor mer i månaden för dem under knäet.

Industrifackens delegationer ska nu ta fram specifika krav för respektive bransch. Den 20 december kommer de fullständiga avtalskraven att överlämnas till arbetsgivarna. Förhandlingarna bör vara avslutade sista mars 2020 när industriavtalen löper ut.
För Transport och övriga förbund inom LO-samordningen blir industrins löneökning normerande i förhandlingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Lastbilschauffören "Johan Åkerman" och bemanningsanställda "Johanna Lagerberg". Illustration: Michael Schneider

Modernisering eller bara försämring?

Anställningsskydd. Så ska arbetsrätten förändras. Läs om nya las, som ska vara införd till nästa sommar.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.