Transport i tvist med Texab om falska truckkort

Lagerarbete. Arbetare i bemanningsföretaget Texab har fått falska truckkort för att kunna jobba på Postnords lager i Göteborg. Det hävdar Transport som samlat vittnesmål från anställda som fått utbildningsintyg, utan att ha gått någon kurs.

– Det är extremt allvarligt. Truckkörning är ett av de mest olycksdrabbade jobben på hela arbetsmarknaden, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

– Uppgifter stämmer inte. Tyvärr har personalen i Göteborg varit delad i två läger. De har jävlats med varandra och hittat på saker, säger Torbjörn Ulf, vd i Texab.

I somras fick Transports Göteborgsavdelning tips om arbetsmiljöproblem på Postnords lager. Avdelningen gjorde ett besök och fick då höra att inhyrd personal från flytt- och bemanningsföretaget Texab körde truck utan att ha fått den utbildning som krävs.

I augusti kallades personalen till ett fackligt möte hos Transport. Fyra Texab-anställda skrev då under på att deras utbildningsintyg var falska. Efter det la förbundets regionala skyddsombud Johan Nyman ett skyddstopp. Personer som saknade giltigt utbildningsbevis förbjöds att köra tryck.

Den 24 augusti gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion hos företaget. Myndigheten fann att Texab i vart fall brutit mot föreskrifterna som anger vem som får utfärda tillstånd för truckkörning. Resultatet blev en sanktionsavgift på 56 400 kronor.

Texab sköter all lagerhantering åt Postnord i Göteborg – på entreprenad. Tony Blomberg, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning, berättar att det varit stora brister även när det gäller anställningsbevis, scheman och löner på Texab:

– Det är rörigt, säger Blomberg. I princip alla anställda är flyktingar som kommit till Sverige från bland annat Syrien. De anställda pratar varken svenska eller engelska, så vi måste kommunicera via tolk.

– Nyligen varslades två anställda om avsked och blev hemskickade på grund av påstått bedrägeri. De sägs ha fifflat med arbetstidsredovisningen. En tredje säger att han blivit misshandlad av en arbetsledare och två andra personer, och vågar inte gå tillbaka till jobbet. När vi begär att få titta på övervakningsbilder från lagret den dagen så säger Postnord nej.

När det gäller de falska truckintygen har Transport kallat företaget till förhandling – både lokalt och centralt. Texab hävdar att all personal fått utbildning i truckkörning. De fyra personer som skriftligt intygat motsatsen ljuger, enligt bolaget.

Förhandlingarna har slutat i oenighet, förklarar ombudsman Martin Miljeteig:

– Vi hävdar fortfarande att anställda kört truck utan att ha den utbildning som krävs enligt kollektivavtalet och den läroplan som tagits fram gemensamt av arbetsmarknadens parter. Vissa på Texab har inte fått någon utbildning alls. Andra har fått ett par timmar, för intyg som normalt kräver fem dagars utbildning.

– Det är oseriöst. Att anställda tvingas använda truck utan att ha nödvändiga kunskaper innebär att både föraren och arbetskamrater utsätts för stora risker. Just nu överväger vi på vilket sätt vi ska driva frågan vidare juridiskt.

Postnords logistikchef Siv-Inger Gustafsson vill inte kommentera uppgifterna. I en bisats uppger hon dock att Postnord inte delar Transports syn på bristerna i Texab.

Företagets ägare och vd, Torbjörn Ulf, säger:

– Det här är en ickefråga. Vi har en egen arbetsledare som gått instruktörsutbildning för truck. Alla våra anställda har fått den utbildning som krävs.

– Konflikterna som delade personalstyrkan i två läger är på väg att lösas, i och med att vi sa upp produktionsledaren. Det gjordes på grund av oegentligheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Skärpta regler för A-traktorer

Trafik. De senaste åren har flera svåra olyckor med A-traktorer inträffat. Regeringen har därför beslutat om nya regler för att öka säkerheten. Det innebär bland annat krav på bilbälte från och med den 31 augusti.

Johanna Nero. Foto: Lilly Hallberg

9/9: Till er, alla yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag hyllar vi dem som får allt att rulla, alla tider och alla dagar året runt. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Höga kostnader bromsar elväg

Elektrifiering. Upphandlingen av Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro har stött på patrull. Anbuden som kommit in till Trafikverket är så höga att myndigheten drar i bromsen.

Otrygga anställningar kan öka risken att dö i förtid

Forskning. Vikariat radat på vikariat, otillräcklig lön, lågt inflytande över arbetet och svårt att utnyttja sina rättigheter på jobbet. En ny studie vid Karolinska institutet visar att osäkra, otrygga anställningar kan öka risken att dö i förtid.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Sparpaket slår hårt mot bud

Tidningsbud. Nära hälften av Västsvensk Tidningsdistributions tidningsbud kan tvingas sluta i vissa områden. Under hösten genomför distributionsbolaget stora förändringar i utdelningen av morgontidningar, en följd av neddragningar hos mediejätten Stampen.

spelkort vabb foto: John Antonsson

Kvinnliga tidningsbud i vabbtopp

Arbetsliv. Kvinnliga tidningsbud är en av de yrkesgrupper som tar ut flest vabbdagar. Minst vabb tar chefer ut, enligt ny rapport från Försäkringskassan.

Jag & jobbet
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.