Transport i tvist med Texab om falska truckkort

Lagerarbete. Arbetare i bemanningsföretaget Texab har fått falska truckkort för att kunna jobba på Postnords lager i Göteborg. Det hävdar Transport som samlat vittnesmål från anställda som fått utbildningsintyg, utan att ha gått någon kurs.

– Det är extremt allvarligt. Truckkörning är ett av de mest olycksdrabbade jobben på hela arbetsmarknaden, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

– Uppgifter stämmer inte. Tyvärr har personalen i Göteborg varit delad i två läger. De har jävlats med varandra och hittat på saker, säger Torbjörn Ulf, vd i Texab.

I somras fick Transports Göteborgsavdelning tips om arbetsmiljöproblem på Postnords lager. Avdelningen gjorde ett besök och fick då höra att inhyrd personal från flytt- och bemanningsföretaget Texab körde truck utan att ha fått den utbildning som krävs.

I augusti kallades personalen till ett fackligt möte hos Transport. Fyra Texab-anställda skrev då under på att deras utbildningsintyg var falska. Efter det la förbundets regionala skyddsombud Johan Nyman ett skyddstopp. Personer som saknade giltigt utbildningsbevis förbjöds att köra tryck.

Den 24 augusti gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion hos företaget. Myndigheten fann att Texab i vart fall brutit mot föreskrifterna som anger vem som får utfärda tillstånd för truckkörning. Resultatet blev en sanktionsavgift på 56 400 kronor.

Texab sköter all lagerhantering åt Postnord i Göteborg – på entreprenad. Tony Blomberg, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning, berättar att det varit stora brister även när det gäller anställningsbevis, scheman och löner på Texab:

– Det är rörigt, säger Blomberg. I princip alla anställda är flyktingar som kommit till Sverige från bland annat Syrien. De anställda pratar varken svenska eller engelska, så vi måste kommunicera via tolk.

– Nyligen varslades två anställda om avsked och blev hemskickade på grund av påstått bedrägeri. De sägs ha fifflat med arbetstidsredovisningen. En tredje säger att han blivit misshandlad av en arbetsledare och två andra personer, och vågar inte gå tillbaka till jobbet. När vi begär att få titta på övervakningsbilder från lagret den dagen så säger Postnord nej.

När det gäller de falska truckintygen har Transport kallat företaget till förhandling – både lokalt och centralt. Texab hävdar att all personal fått utbildning i truckkörning. De fyra personer som skriftligt intygat motsatsen ljuger, enligt bolaget.

Förhandlingarna har slutat i oenighet, förklarar ombudsman Martin Miljeteig:

– Vi hävdar fortfarande att anställda kört truck utan att ha den utbildning som krävs enligt kollektivavtalet och den läroplan som tagits fram gemensamt av arbetsmarknadens parter. Vissa på Texab har inte fått någon utbildning alls. Andra har fått ett par timmar, för intyg som normalt kräver fem dagars utbildning.

– Det är oseriöst. Att anställda tvingas använda truck utan att ha nödvändiga kunskaper innebär att både föraren och arbetskamrater utsätts för stora risker. Just nu överväger vi på vilket sätt vi ska driva frågan vidare juridiskt.

Postnords logistikchef Siv-Inger Gustafsson vill inte kommentera uppgifterna. I en bisats uppger hon dock att Postnord inte delar Transports syn på bristerna i Texab.

Företagets ägare och vd, Torbjörn Ulf, säger:

– Det här är en ickefråga. Vi har en egen arbetsledare som gått instruktörsutbildning för truck. Alla våra anställda har fått den utbildning som krävs.

– Konflikterna som delade personalstyrkan i två läger är på väg att lösas, i och med att vi sa upp produktionsledaren. Det gjordes på grund av oegentligheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Uppdaterad. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

Transportarbetarens logga

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Flaggmanifestation Svinesund avd 55

Transport i svensk-norsk manifestation för pendlare

Facket. Till stöd för gränspendlare genomförde LO Sverige och LO Norge en manifestation på måndagen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla fanns på plats med fana på Gamla Svinesundsbron.

Skattesmäll efter samgående– Foodora krävs på 21 miljoner

Matbud. Förra året gick Foodora samman med konkurrenten Restaurangonline, ett bolag som enligt Skatteverket tricksat med luftfakturor, bulvaner och svart betalning för närmare 277 000 matleveranser. Nu krävs Foodora på de 21 miljoner i obetalda skatter och avgifter som partnern skulle ha betalat.

Manifestation på bron mellan Sverige och Norge

Facket. Måndagen den 1 mars hålls en flaggmanifestation till stöd för pendlare som drabbats av den stängda riksgränsen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla finns på plats på Gamla Svinesundsbron.

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

corona
Genrebild taxi i Stockholm

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Avtal 2021
Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Avtal 2021

Många frågor till facket om taxivarslet

Taxi. Inför den taxikonflikt som rycker allt närmare får Transport många frågar. En handlar om fackligt medlemskap. Måste jag som förare svara när åkaren frågar om jag är med i Transport? – Nej, det finns ingen skyldighet att upplysa om det, säger Mats H Andersson, central taxiombudsman på förbundet.

Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Avtal 2021

Tvisten om taxiförarnas löner rullar vidare

Taxi. Transports konfliktvarsel hänger fortfarande över taxibranschen. Under tisdagen har fack och arbetsgivare haft nya överläggningar med de utsedda medlarna. Om ingen uppgörelse nås inleds stridsåtgärderna på måndag nästa vecka.

Avtal 2021

Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.