Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

– Det är i princip samma avtal som man sagt nej till tidigare. Vi har reserverat oss då vi inte tycker att det är bra för Transports medlemmar eller den stora massan i LO-kollektivet. Avtalet ger bort en massa trygghet i anställningen för ett diffust stöd om man blir av med jobbet, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Vid en gemensam presskonferens på onsdagen presenterade LO och Svenskt Näringsliv uppgörelsen.

LO har under hösten förhandlat med arbetsgivarparten om bättre stöd för arbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist.

Foto: Fredrik Sandin Carlson
Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson framhöll det glädjande i att centralorganisationens styrelse ”med mycket stor majoritet” sagt ja till en överenskommelse:

– Min förhoppning är nu att den svenska modellen, med starka parter, ska fortsätta att leverera. Det är flera saker som avgjort att vi gått med i en uppgörelse som part i huvudavtalet. Rent politiskt kan vi inte sitta och se på utan att LO är med och påverkar.

Samtidigt framhöll Gideonsson att varje enskilt förbund äger frågan:

– Det ser olika ut i olika branscher och det finns det en förståelse för inom LO.

LO:s ordförande underströk att det slutgiltiga beslutet om att ingå i LAS-uppgörelsen tas av LO:s representantskap, som hålls nästa vecka. På presskonferensen sa hon också att hon hade förhoppningar om att ytterligare förbund skulle säga ja inom en mycket snar framtid. Men inte alla – liksom Svenskt Näringslivs vice vd, Mattias Dahl, tog Susanna Gideonsson upp att det finns förbund som inte skrivit på liknande avtal tidigare; Byggnads skrev inte på Saltsjöbadsavtalet 1938.

När LO-styrelsen röstade om att hoppa på LAS-överenskommelsen var det Transport, Byggnads och två till, som förmodas gå ut med det under dagen. Tommy Wreeth tror att ytterligare ett antal förbund senare kan välja att stå utanför överenskommelsen och han ser ingen anledning för Transport att skriva på.

– Vi är eniga i förbundsstyrelsen och ingenting talar för att vi kommer att skriva på inom överskådlig framtid. Men regler och förutsättningar kan ändras,  så man ska aldrig säga aldrig.

Lång väg

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson beskriver vägen mot en uppgörelse som ”en stökig resa”. Också han framhöll att förbunden har ”olika verklighet”.

Förra hösten avvisade en enig styrelse i LO det första förslaget till uppgörelse om LAS. Men till skillnad från övriga tolv förbund hoppade Kommunal och IF Metall bara någon månad senare på uppgörelsen mellan tjänstemännens centralorganisation, PTK, och Svenskt Näringsliv. Något som väckte starkt kritik, inte minst från Transports sida.

– Undantagen i turordningen blir en katastrof på små arbetsplatser. Vi är ett entreprenadförbund med små risker för arbetsbrist och vill ha skydd i anställningen. Möjligheten att ogiltigförklara uppsägningar försvåras och villkoren för den anställda blir betydligt försämrade under tvisten . Nu riskerar vi att få se fler godtyckliga uppsägningar än någonsin, säger Tommy Wreeth.

Att en majoritet inom LO:s styrelse nu svängt förklaras med flera saker:

Förbättringar när det gäller villkor för visstidsanställda, liksom minskade möjligheter för hyvling – att skära ned anställningsgrad – och stärkt omställningsstöd. Men också sammantaget att det ger LO större inflytande, politiskt. Men det är inte huvudorsaken, enligt Susanna Gideonsson.

– Nej, det handlar främst om förbättringar i avtalet.

Tommy Wreeth säger att splittringen mellan förbunden ökar efter gårdagens beslut.

– Jag är orolig för LO:s framtid. När Kommunal och IF Metall stampar då hoppar LO-ledningen. Processen har hela tiden styrts av de två förbunden som redan gått med. Det är oroande att de två stora förbunden styr i så stor utsträckning. Jag ser stora problem i framtida LO-samordning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tony Ljung:
    2 oktober, 2022

    Hej jag tror att dom kommer att förandla oftare om Las i framtiden då kommer vi arbatare förlora mera hela tiden och bli svagare . Att företaget inte kan avsluta en anställning på grund av dåliga anställda efter dom har jobbat i några år är konstigt, dom har säkert jobbat på visstid eller som timanställd en längre tid så då har företaget haft tid att se hur arbetstagaren är bra eller ej då borde det inte vara den anställdes fel utan företagets att inte ha koll på detta och sen tycka att dom sitter med dåliga arbetare är absurt.

  2. Conny Jakobsson:
    1 december, 2021

    Jag är 67 år och pensionär och började jobba direkt efter åtta års grundskola och gick med i Facket dag två! När jag hör att Facket viker ner sig för att underlätta för ett borgerligt samarbete blev jag så förbannad så jag ifråga satte mitt fackliga medlemskap! Men sedan hör jag att Transport avvisar LAS- uppgörelsen i LO! Fan vad stolt och glad jag blev att jag faktiskt fortfarande kan säga att det här är mitt fackförbund! Tack ska ni ha för att ni kämpar!

  3. Peter Jansson:
    12 november, 2021

    Det kommer succesivt bli allt sämre anställningsskydd för de som är anställda det är min framtistro.Jag kan se på LAS från båda sidorna då jag har varit egenföretagare och skulle aldrig komma på tanken att anställa någon och sedan behöva vara "låst" till den personen tills den personen går i pension.Som anställd vill jag inte riskera att bli uppsagd från ett arbete som jag trivs med.Tyvärr så kommer dessa två intressen aldrig att bli nöjda då de står i motsats till varandra.Som företagare vill jag bestämma vem som arbetar i mitt företag och om jag vill byta ut personen ifråga eller ej.Som anställd vill jag vara den som bestämmer hur länge jag vill arbeta hos en arbetsgivare.Givetvis skall alla anställda ha anställningstrygghet, men även företagen behöver kunna anpassa sig och säga upp personal snabbt och enkelt.Det är ett moment 22 där ingen kommer att hitta den optimala lösningen utan det gäller att hela tiden försöka hitta nya kompromisser som kan gynna bägge parter.Man måste se till den andra partnern och inte vara egoistisk oavsett om man är arbetsgivare eller anställd.Det finns lösningar på det mesta, en del lösningar blir mindre bra och en del lösningar blir lite bättre.

Lästips:

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.