Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

– Det är i princip samma avtal som man sagt nej till tidigare. Vi har reserverat oss då vi inte tycker att det är bra för Transports medlemmar eller den stora massan i LO-kollektivet. Avtalet ger bort en massa trygghet i anställningen för ett diffust stöd om man blir av med jobbet, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Vid en gemensam presskonferens på onsdagen presenterade LO och Svenskt Näringsliv uppgörelsen.

LO har under hösten förhandlat med arbetsgivarparten om bättre stöd för arbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist.

Foto: Fredrik Sandin Carlson
Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson framhöll det glädjande i att centralorganisationens styrelse ”med mycket stor majoritet” sagt ja till en överenskommelse:

– Min förhoppning är nu att den svenska modellen, med starka parter, ska fortsätta att leverera. Det är flera saker som avgjort att vi gått med i en uppgörelse som part i huvudavtalet. Rent politiskt kan vi inte sitta och se på utan att LO är med och påverkar.

Samtidigt framhöll Gideonsson att varje enskilt förbund äger frågan:

– Det ser olika ut i olika branscher och det finns det en förståelse för inom LO.

LO:s ordförande underströk att det slutgiltiga beslutet om att ingå i LAS-uppgörelsen tas av LO:s representantskap, som hålls nästa vecka. På presskonferensen sa hon också att hon hade förhoppningar om att ytterligare förbund skulle säga ja inom en mycket snar framtid. Men inte alla – liksom Svenskt Näringslivs vice vd, Mattias Dahl, tog Susanna Gideonsson upp att det finns förbund som inte skrivit på liknande avtal tidigare; Byggnads skrev inte på Saltsjöbadsavtalet 1938.

När LO-styrelsen röstade om att hoppa på LAS-överenskommelsen var det Transport, Byggnads och två till, som förmodas gå ut med det under dagen. Tommy Wreeth tror att ytterligare ett antal förbund senare kan välja att stå utanför överenskommelsen och han ser ingen anledning för Transport att skriva på.

– Vi är eniga i förbundsstyrelsen och ingenting talar för att vi kommer att skriva på inom överskådlig framtid. Men regler och förutsättningar kan ändras,  så man ska aldrig säga aldrig.

Lång väg

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson beskriver vägen mot en uppgörelse som ”en stökig resa”. Också han framhöll att förbunden har ”olika verklighet”.

Förra hösten avvisade en enig styrelse i LO det första förslaget till uppgörelse om LAS. Men till skillnad från övriga tolv förbund hoppade Kommunal och IF Metall bara någon månad senare på uppgörelsen mellan tjänstemännens centralorganisation, PTK, och Svenskt Näringsliv. Något som väckte starkt kritik, inte minst från Transports sida.

– Undantagen i turordningen blir en katastrof på små arbetsplatser. Vi är ett entreprenadförbund med små risker för arbetsbrist och vill ha skydd i anställningen. Möjligheten att ogiltigförklara uppsägningar försvåras och villkoren för den anställda blir betydligt försämrade under tvisten . Nu riskerar vi att få se fler godtyckliga uppsägningar än någonsin, säger Tommy Wreeth.

Att en majoritet inom LO:s styrelse nu svängt förklaras med flera saker:

Förbättringar när det gäller villkor för visstidsanställda, liksom minskade möjligheter för hyvling – att skära ned anställningsgrad – och stärkt omställningsstöd. Men också sammantaget att det ger LO större inflytande, politiskt. Men det är inte huvudorsaken, enligt Susanna Gideonsson.

– Nej, det handlar främst om förbättringar i avtalet.

Tommy Wreeth säger att splittringen mellan förbunden ökar efter gårdagens beslut.

– Jag är orolig för LO:s framtid. När Kommunal och IF Metall stampar då hoppar LO-ledningen. Processen har hela tiden styrts av de två förbunden som redan gått med. Det är oroande att de två stora förbunden styr i så stor utsträckning. Jag ser stora problem i framtida LO-samordning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Conny Jakobsson:
    1 december, 2021

    Jag är 67 år och pensionär och började jobba direkt efter åtta års grundskola och gick med i Facket dag två! När jag hör att Facket viker ner sig för att underlätta för ett borgerligt samarbete blev jag så förbannad så jag ifråga satte mitt fackliga medlemskap! Men sedan hör jag att Transport avvisar LAS- uppgörelsen i LO! Fan vad stolt och glad jag blev att jag faktiskt fortfarande kan säga att det här är mitt fackförbund! Tack ska ni ha för att ni kämpar!

  2. Peter Jansson:
    12 november, 2021

    Det kommer succesivt bli allt sämre anställningsskydd för de som är anställda det är min framtistro.Jag kan se på LAS från båda sidorna då jag har varit egenföretagare och skulle aldrig komma på tanken att anställa någon och sedan behöva vara "låst" till den personen tills den personen går i pension.Som anställd vill jag inte riskera att bli uppsagd från ett arbete som jag trivs med.Tyvärr så kommer dessa två intressen aldrig att bli nöjda då de står i motsats till varandra.Som företagare vill jag bestämma vem som arbetar i mitt företag och om jag vill byta ut personen ifråga eller ej.Som anställd vill jag vara den som bestämmer hur länge jag vill arbeta hos en arbetsgivare.Givetvis skall alla anställda ha anställningstrygghet, men även företagen behöver kunna anpassa sig och säga upp personal snabbt och enkelt.Det är ett moment 22 där ingen kommer att hitta den optimala lösningen utan det gäller att hela tiden försöka hitta nya kompromisser som kan gynna bägge parter.Man måste se till den andra partnern och inte vara egoistisk oavsett om man är arbetsgivare eller anställd.Det finns lösningar på det mesta, en del lösningar blir mindre bra och en del lösningar blir lite bättre.

Lästips:

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.