Karl-Petter Thorwaldsson
Close
Karl-Petter Thorwaldsson talar på Transports kongress 2007.
Close

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

LO:s styrelse fick beskedet i går, måndag, så Tommy Wreeth har känt till avhoppet ett dygn. Karl-Petter Thorwaldsson, som fyller 55 år i december, har meddelat valberedningen att han inte ställer upp en tredje period på ordförandeposten. Hans efterträdare kommer att väljas på LO:s kongress.

– Det är tuffare för mig att komma ut medialt än det var från början, säger Karl-Petter Thorwaldsson, som en av flera förklaringar, till TT.

Han tror också att han skulle han bli lite av en ”lame duck” om han satt kvar under en period till. Det vill säga att LO skulle tappa tempo om alla skulle veta att hans tid var räknad.

Karl-Petter Thorwaldsson medger också för nyhetsbyrån att han har tröttnat lite på sig själv och sin egen roll. Enligt LO:s pressavdelning ger han inga fler intervjuer i dag, därför citerar vi från Transports kongress 2007:

– Transport är nog LO:s uppkäftigaste förbund, sa han då, som inbjuden talare.

– Det är inte alltid enkelt att jobba med Transport. Det är en blandad kompott och Lasse (Lindgren, reds anm) och jag hade våra handgemäng, men han har ändå arbetarrörelsens kanske största hjärta. Och Transport, det måste jag säga, backar aldrig i en förhandling, fortsatte Karl-Petter Thorwaldsson.

I dag kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth beskedet om hans avgång:

– Jag är förvånad. Han har gjort ett väldigt bra jobb och borde under alla omständigheter ha kunnat sitta en full period till.

– Han har synts bra, tycker jag, och har flyttat fram LO:s position i opinionen.

Tommy Wreeth konstaterar att det inte går att hitta en ny ordförande som liknar Karl-Petter Thorwaldsson, och att valberedningen får ett tufft jobb.

– Transport träffar valberedningen om ett par veckor, men rent personligt tycker jag att den ska leta i de mindre förbunden. En LO-ordförande behöver inte komma från IF Metall eller Kommunal.

Karl-Petter Thorwaldsson ger i intervjun med TT ingen hint om vad han ska göra efter kongressen i juni. Han berättar att han vill avsluta andra fackliga roller, som vice ordförandeposten i världsfacket IFS. Och på nyhetsbyråns fråga om en eventuell politisk karriär blir svaret:

– Nej, något politiskt uppdrag lockar inte, det är ingen önskan jag har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.