På toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skogar.
Close
På toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skogar.
Close
Månadens medlem

Therese har flis och forskning i lasten

Flischauffören. Värmländska Therese Thörner trivs med livet som fjärrchaufför. Hon studerar samtidigt på distans och pluggar ofta i hytten. Examensarbetet handlar om hur transportledaren påverkar chaufförers liv.

Efter gymnasiet arbetade Therese Thörner flera år inom bevakningsbranschen, både i Sverige och Norge. Bland annat som vakt på Oslos flygplats Gardermoen. Hon är sedan länge med i Transportarbetareförbundet. När hon för snart tio år sedan tog körkort för tunga fordon och började köra var det inte nödvändigt att byta fack. ”Praktiskt”, tycker Therese.

Hon ser sig som privilegierad när det gäller den egna arbetsmiljön. Therese kör i dag för ett mindre åkeri, där åkaren lyckas pussla ihop flödet så väl ”så man kan tro att han är kvinna”. Det är sällan stressigt och körningarna fördelas rättvist.

– När semestern var slut kände jag absolut ingen ångest. Tvärtom, det var skönt att komma tillbaka till rutinerna. Nu kör vi igen!

Therese Thörner i hemmet utanför Säffle, tillsammans med sin hund Flisa. Hon är en livlig australian shepard, som ibland fått åka med i flisbilens hytt. Oftast är Flisa dock hemma hos gammel-husse och matte i granngården där Therese Thörners föräldrar bor.
Therese Thörner i hemmet utanför Säffle, tillsammans med sin hund Flisa. Hon är en livlig australian shepard, som ibland fått åka med i flisbilens hytt. Oftast är Flisa dock hemma hos gammel-husse och matte i granngården där Therese Thörners föräldrar bor. Foto: Lilly Hallberg

Men Therese Thörner vet att långt ifrån alla upplever arbetet på samma vis. På nära håll har hon bevittnat hur plågsamt det kan vara för andra chaufförer. När planeringen gör att det blir omöjligt att vila eller ta rast, när stressen leder till sömnlöshet och problem också med familjelivet.

– Jag har tänkt mycket på hur mycket transportledaren påverkar ens liv. Det handlar om arbetsmiljön, om hur stressigt det är och hur körningarna fördelas, säger Therese Thörner.

Tillsammans med två kurskamrater från Teknikhögskolan i Uddevalla håller hon på med sitt examensarbete. Det handlar om hur transportledaren påverkar chaufförers liv och hälsa.

– Idén till arbetet föddes efter landsvägen. Vi är tre tjejer från utbildningen som pratat mycket, och det har varit roligt att samarbeta, säger Therese.

Extra-husse, Thereses pappa Staffan Thörner, svänger förbi från granngården.
Extra-husse, Thereses pappa Staffan Thörner, svänger förbi från granngården. Foto: Lilly Hallberg

Tillsammans med kurskamraterna hoppas hon få svar på en rad frågor. Hur realistiska är förväntningarna din transportledare har på dig? Brukar du ofta hoppa över rast på grund av transportledarens planering?

Therese själv kör i dag mycket på Norge, på schema som innebär att hon ofta är borta från hemmet flera dagar i sträck.

Hon visar var hon ibland hämtar last: En imponerande plats, med jättelika flishögar, i närheten av hemmet ute på Värmlandsnäs. En intensiv grandoft slår emot en ute i skogen:

– Härligt! Som att ha en jätte-Wunderbaum i bilen. En kan inte klaga på lukten på lasten!

 

Fotnot. Läs mer om Therese Thörner och undersökningen Hur påverkar transportledaren dig?  här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare dömd för grovt falsklarm

Åkeri. Samhällstjänst 160 timmar för falskt larm, grovt brott. Det blev domen för den lastbilschaufför som larmade om att hans fordon skenade på E20 norr om Alingsås.

Månadens medlem
Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Månadens klubb
”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.

Månadens avdelning
Ombudsman Jan Lendin, RSO Anders Dristig och avdelningsordförande Dan Johansson på avdelning 55. Saknas gör studieorganisatören Alexander Hutter. På Transports kontor arbetar också Charlotte Wendel Lendin.

”Vi syns och folk märker att vi finns”

Uddevalla. Många mil och mycket arbete ute, trots att pandemin satt käppar i hjulet. På Transports västligaste avdelning har man funnit nya vägar. Och på bevakningsfronten har medlemsantalet ökat.

Månadens medlem
Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Amir Palislamovic tillbaka på platsen där han i januari räddade en pojke som fallit över kajen, ned i det kalla vattnet. Foto: Lilly Hallberg

Parkeringsvakt och hjälte

Mötet. Amir Palislamovic märkte att något hänt längs kajen vid parkeringsplatsen. Han lyckades sedan rädda en tolvårig pojke ur den iskalla älven. Och har fått hyllningar från hela världen.

Hallå där!

Sofia Wilhelmsson

… vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som forskar i gristransportörers arbetsmiljö.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.