Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund
Close
Taxi Stockholm är ett av Sveriges största taxiföretag och enhetsansluter medlemsföretagen till kollektivavtalet.
Close

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Taxi Stockholm är en ekonomisk förening vars medlemmar är åkerierna. Det är enhetsanslutning till kollektivavtalet för anslutna åkerier i Taxi Stockholm. Det är den sista stora beställningscentralen som ställer det kravet, efter att Taxi Göteborg slopade det för ett par år sedan.

Konstig situation

Dimitrios Nikopoulos tycker att det har varit en konstig situation att ena dagen sitta tillsammans med Svenska Transportarbetareförbundet och försöka lyfta branschfrågor och kravställningar mot myndigheter, för att nästa dag vara med i en branschorganisation där de andra stora aktörerna saknar kollektivavtal och ”god taxitradition”.

– Vi upplever inte att Taxiförbundet jobbar för medlemmarnas bästa och ser till att våra chaufförer har trygga jobb.

Taxi Stockholm har därför valt att fokusera på att gå fram med branschfrågorna själva eller tillsammans med Svenska Transportarbetareförbundet – eller med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Upphandlingar

En typ av frågor som Taxi Stockholm vill påverka är kraven som ställs i samband med upphandlingar.

– Det är fortfarande så att lägst pris vinner i offentlig upphandling och vi som har kollektivavtal får inga mervärden eller incitament. Vi i Taxi Stockholm är mer eller mindre ensamma om att ha kollektivavtal. Vi måste ha mer seriositet i branschen. Vi kör inte bara privat- och affärsresenärer utan även skolbarn, sjuka och personer med funktionshinder också.

– I en seriös bransch måste förarna ha en acceptabel lön och jobba 40 timmars arbetsvecka. Vi borde ligga i nivå med en industriarbetares lön för att vara attraktiva som bransch. Självklart ska den som driver företaget ha en lite vinst på sista raden, säger Dimitrios Nikopoulos.

”Oerhört tråkigt”

Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén berättar att det var sorgligt att ta emot beskedet. Särskilt eftersom Taxi Stockholm är ett bolag som värnat tradition i branschen.

– En fjärdedel av vår styrka försvinner. Vi har siktat på att öka och har gjort det litegrann, men vi blir inte starkare av det här, säger Lennart Kalderén.

– Det känns oerhört tråkigt att det mest traditionsstyrda taxiföretaget ska lämna oss.

Inga propåer

Vad gäller förklaringen som Taxi Stockholm angett mottas beskedet med förvåning.

– Frågan om kollektivavtal är en arbetsgivarfråga och det hanterar Transportföretagen och inte vi. Vi har inte fått några propåer om att Taxiförbundet ska gå in i den frågan i styrelsen. Jag har hört dem ta upp det som skäl i efterhand, men de har inte gjort det till oss, säger Lennart Kalderén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.