Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Möte med makten

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Frågar du väljarna är lag och ordning fortfarande den näst viktigaste politiska frågan enligt opinionsmätningsföretaget Novus. Bara sjukvården prioriteras högre.

När ämnen som skjutningar, straffsatser och nya lagar ska debatteras skickar Moderaterna fram Johan Forssell, partiets rättspolitiska talesperson. Den här intervjun handlar mest om bevakningsbranschen. Men den första frågan handlar om trafikpolisen. Vill Moderaterna satsa på den?

– Det är alltid en fråga om hur långt politiken ska gå in i en myndighet och styra. Vad jag kan säga är att vi ser framför oss en stor utbyggnad av polisen. Vi har som mål att öka antalet poliser med 50 procent, en ökning med 11 000 poliser. Fokus på satsningen är i lokala funktioner. Tyvärr ser vi många tecken på att personer som kör bil med narkotika i kroppen blir allt vanligare, de har inget på våra vägar att göra. Får vi chansen efter valet ser vi till att förstärka trafikpolisen, säger Johan Forssell.

”Viktig roll i framtiden”

I Sverige har vi lagar som är anpassade för att ordningsvakter ska stå i dörren eller hålla koll på köpcenter och dansbanor. Nu gör många ordningsvakter något helt annat. I Stockholm finns ingen tunnelbanepolis men väl ett tv-program om de uniformerade vakter som ska hålla ordningen i huvudstadens nervsystem, också i mindre kommuner patrullerar vakter gator och torg. Johan Forssell tror att det kommer att fortsätta vara så, till och med öka.

– Bevakningsbranschen kommer att ha en viktig roll i framtiden. Men jag ska i ärlighetens namn säga att för mig är rättspolitiken ett statligt ansvar. Det är staten som ska skydda medborgarna. Tyvärr är det nu så här att polis och åklagare inte räcker till. Man är för få och har för dåliga verktyg. Polisen talar om 10 000-tals personer i den gängkriminella miljön. Till följd av det har den här branschen vuxit kraftigt. Jag tycker inte att det är optimalt och det ska inte behövas.

– Jag vill ändå ta tillfället i akt och säga att jag varit ute och träffat många ordningsvakter och träffat många engagerade killar och tjejer som är professionella och brinner för sitt jobb.

Johan Forssell i riksdagshusets entréhall. Foto: Lilly Hallberg

I maj 2021 presenterades en statlig utredning om nya regler för ordningsvakter. Utredarens förslag var minst 160 timmars utbildning för nya ordningsvakter.

– Jag tycker nog att förslaget är ganska rimligt, men det är inget tak för mig, snarare ett golv.

Hård kritik mot slopad kontroll

Efter att ordningsvaktsutredningen presenterades skickades den ut på remiss. Där fick organisationer och experter möjlighet att komma med synpunkter. Det är sällsynt att arbetsgivarorganisationer och fackförbund skickar in gemensamma svar. Men Transport och Bevakningsföretagen gjorde det och var i stort nöjda med utredningens förslag. Men det finns en del som fått hård kritik: Utredarens förslag om att slopa Säpos kontroll av nyanställda.

– Jag förstår att det är viktigt för Transports medlemmar och för branschen. Vi tittar på det just nu och vi kommer att se hur regeringen kommer att hantera remisskritiken och hur man går vidare med den. Vi är måna om att hitta en lösning som håller över tid och som känns bra för de olika aktörerna.

Moderaterna har traditionellt varit partiet som vill ha mer pengar till polisen och hårdare straff. De senaste åren har Socialdemokraterna försökte anpassa sig i retoriken och genomfört många straffskärpningar. Varje gång det händer brukar Johan Forssell intervjuas av tv-nyheterna och säga något i stil med att det tagit för lång tid och ibland att det är lite för sent. Men hur ska han och Moderaterna göra för att komma till snabbare beslut?

– Regeringen är ju långsam. Det går att bibehålla krav på rättssäkerhet och kvalitet och jobba fortare. Jag kan peka på mycket lagstiftning som tagit lång tid, som inte blivit bra för det. Jag tror att man kan arbeta på ett annat sätt i regeringskansliet. Till exempel ha flera utredare och det är också något vi la i vår budget.

Blåljussabotage

För några år sedan kom nya lagar om så kallat blåljussabotage och hårdare straff för dem som sabbar för ambulanser och poliser. Bevakningspersonal fick inget särskilt skydd.

– Omvärlden har förändrats och ordningsvakterna möter ett annat samhälle med grövre våld och tuffare situationer. Jag var med ordningsvakterna i tunnelbanan för ett tag sedan, de får vara med om mycket. Jag tycker att ordningsvakterna ska flytta fram sina positioner och göra fler saker än de gör i dag. Men om de ska göra det så måste de få bättre förutsättningar. Jag är inte nöjd med hur det ser ut i dag. Den som hotar ordningsvakter, spottar på dem eller kommer med rena angrepp kommer för lindrigt undan. Vi har lagt ett förslag om straffskärpning för våld mot tjänsteman, det handlar om sex månaders fängelse. Det är en stor förändring, i dag blir det ofta bötesstraff.

Du jobbar med politik som har höga insatser, som hur länge någon ska sitta i fängelse. Har det funnits tillfällen där du sitter och tänker: Tänk om jag har fel?

– Ja, det gör man hela tiden. Men vet du vad. Ett problem med svensk politik och främst rättspolitik är att den är väldigt ängslig. Tänk om jag har fel? Det kan kanske vara bättre att göra något och utvärdera det än att inte gör någonting alls, det är också ett val.

Men insatsen är också hög, rättsstaten är väl det viktigaste som finns i en demokrati?

– Absolut, men riskerna för rättsstaten och människors integritet kommer framför allt från att vi inte lyckas hantera kriminaliteten. De stora hoten kommer från kriminella gäng. Att ordningsvakter inte vågar anmäla brott, att människor tvingas anpassa sig i vardagen, säger Johan Forssell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

Prioritera inte bort arbetsmiljöfrågorna

Insändare. Stress, dåliga arbetsvillkor och otrygghet är några ord som beskriver vardagen för våra medlemmar i deras arbetsliv. Länge har politiken svikit arbetstagarna med försämringar inom arbetsmiljön.

Vägval i kampen mot arbetslivskriminaliteten

Debatt. Den växande arbetslivskriminaliteten måste bekämpas med samhällets fulla styrka. Socialdemokraterna driver en benhård politik mot fusk och brottslighet i arbetslivet medan de högerkonservativa partierna vill bevara och i värsta fall fördjupa grova systemfel.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Kongress 2022 / VU-kandidaternas egna inlägg
Transports kongress 2017

De vill leda Transport

VU-kandidater (uppdaterad). Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Petri Perälä

Tillsammans gör vi Transport starkt

Petri Perälä. Jag kandiderar till förbundssekreterare för att jag är övertygad om att Transport kan bli ett starkare förbund. Sedan 2007 har vi tappat ca 20 000 medlemmar och under senaste kongressperioden cirka 4 000. Så här kan det inte fortsätta.

Jörgen Öhman

Transport kan bli ett självspelande piano

Jörgen Öhman. Förbundskassör, är det en börshaj à la Wall Street, en föreningskassör med extra stor kassa, en personalchef, något annat eller kanske lite av varje? Jag vill påstå att rollen som förbundskassör sannolikt varierar med individen, och varje kassör sätter sin egen prägel och metodik på utförandet av uppdraget.

Peter Lövkvist

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Peter Lövkvist. Det finns ett antal verkligen viktiga frågor som förbundet behöver ta tag i. Vi behöver öka medlemsantalet och det är det absolut viktigaste. Vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Allt detta hänger ihop för att vi ska kunna stå upp för och förhandla fram nya bra kollektivavtal.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.