Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Stockholm har precis som många andra kommuner ordningsvakter som patrullerar i så kallade paragraf 3-områden, i det här fallet gator och torg. Det har rört sig om 18 vakter, men styrkan ska fördubblas redan till den 1 mars.

Bakgrunden är att den grönblå ledningen anser att polisens närvaro inte räcker till. Kristdemokraterna i Stockholm hade också ett vallöfte om att satsa 70 miljoner kronor på ordningsvakter som jobbar på uppdrag av kommunen.

Redan för något år sedan ansökte Stockholm om att få ett så kallat paragraf 3-område i Rinkeby. Då sa polisen nej och hänvisade till att området inte är tillräckligt säkert. Nu gör man ett nytt försök.

– Vi har ännu inte fått svar från polisen om vi får vara där, eller om de ställer särskilda krav på hur det ska gå till, säger Stockholms trygghetsborgarråd Erik Slottner (KD).

Enligt Slottner kommer ordningsvakter inte att beordras ut, utan att säkerheten kan garanteras.

– Självklart ska ingen behöva jobba med risk för sin egen säkerhet. Vi har inte fått något beslut från ännu och jag har heller inte blivit kontaktad av skyddsombud som vill föra ett samtal. Om de vill göra det så är de välkomna att kontakta mig, säger han.

Ordningsvakterna är anställda av Nokas som har ett ramavtal med Stockholms stad. Enligt företaget rör det sig om handplockade och erfarna vakter. Utöver den lagstadgade utbildningen på 80 timmar får ordningsvakter som jobbar på uppdrag av Stockholms stad en utbildning som är ungefär två veckor lång.

Karl Sandberg är HR-chef på Nokas. Han börjar med att säga att företaget redan för ett år sedan meddelat Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd om vissa miniminivåer som krävs för att jobba i utsatta områden. Husby och Rinkeby klassas av polisen som särskilt utsatta.

– När det är säkerställt kommer vi att göra en riskbedömning tillsammans med lokala skyddsombud, säger Karl Sandberg och fortsätter:

– Jag tycker att det är viktigt att Transport också för interna diskussioner om vilka nivåer som ska gälla i skyddsarbetet på de här platserna.

Nokas grunduppfattning är att företagets ordningsvakter bara ska jobba i särskilt utsatta områden om de gör det tillsammans med polisen.

– Vi kommer att ha all tänkbar skyddsutrustning, egna utbildningar och särskild företagshälsovård som är mycket snabbare och bättre anpassad än den vanliga.. Vi kommer i princip att bulla upp med allt som går, men vi vill ändå inte jobba där utan polisen, säger Sandberg.

Karl Sandberg tycker sig ha listat ut en metod som leder till bästa möjliga utfall.

– Ett väl fungerande trepartssamarbete där kund, företag och fack pratar med varandra.

Erik Slottner, Nokas anser att ett bra säkerhetsarbete kräver samtal mellan skyddsombud, kund och företag för att säkerställa säkerheten. Delar du den bilden?
– Absolut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.