Cleanpipe-klubben i Göeborg
Close
”Arbetsmiljön var det stora problemet när vi drog i gång klubben”, säger ordförande Keddy Blidberg, längst till höger. Från vänster medlemmarna Erik Karlsson och Mikael Skändlagård, ledamoten, skyddsombudet och försäkringsrådgivaren Daniel Landerup. Anton Hasselqvist (sekreterare) och Martin Anzén (ledamot) saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Några ärr syns inte. Men högresta Keddy Blidberg hävdar bestämt att klubben startades efter att en exkollega och Transports ombudsman Karin Peterson i Göteborg ”tjatade hål i huvudet” på honom.

– Med nya ägare var det läge, säger han när ledamoten Daniel Landerup och medlemmarna Erik Karlsson och Mikael Skändlagård slår sig ner i klubblokalen.

De anställda på Cleanpipe i Angered hanterar allt från slamsugning och högtrycksspolning till torrsugning och transporter av farligt avfall. Skyddsombudet Daniel Landerup ”är på film”, filmar avlopp.

Det var arbetsmiljön klubben först satte tänderna i. En god kommunikation med ledningen har lett till att den förbättrats rejält.

– Pressen har minskat på grabbarna och tjejerna. Arbetsledningen är mycket bättre. De förra ägarna frågade inte om vi ville jobba över. De ringde 16.15 och sa: Du ska åka dit.

– Nu frågar de, säger Erik.

Transportklubben på Cleanpipe
Mycket energidryck går det åt för att hålla fackets fana högt … Foto: Justina Öster

De nya ägarna har dock inte samma kunskap om arbetet.

– Det ligger på oss att säga till vad vi vill ha för grejer, säger Keddy.

– Vi gör riskanalyser hela tiden. På plats, tillägger Daniel. Säkerheten sitter i ryggmärgen. För de större jobben gör vi analyser i förväg.

– Förra ägarna kunde komma undan med att skicka en man på ett tvåmannajobb. Det har vi satt stopp för, säger Keddy.

Han har förhandlingsrätt. Mycket smidigare än om Göteborgsavdelningen ska kallas in, tycker klubben.

En seger gäller jouren. Tidigare fick de anställda bara betalt om de ryckte ut under beredskapstiden. Nu får de betalt, oavsett (för 9,5 timmar) och ledigt både dagen innan och efter. Full veckovila.

Rikskortet (förr rikskuponger) är också infört, enligt miljöavtalet. Alla som vill ha får det.

– Innan hävdade ledningen att pengarna redan låg i vår lön.

Efter lång kamp har klubben också fått igenom att anställda får välja om de vill ta kompledigt i tid eller pengar.

– Valfrihet är bra, tycker gänget.

Diskussioner med företaget om när man ska få ta ut tiden återstår. En rättvis bonus som utgår till alla, utan tidigare godtycke, gäller numera också.

Att klubben kommit så långt beror på att killarna blivit säkrare i sina roller.

– Efter olika Transportkurser vet vi mer om våra rättigheter och kan säga ifrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

”Visst är cannabis olagligt. Men det är grymt dåligt att mitt företag bara sparkade mig och vägrade lyssna. Att jag inte fick hjälp”, tycker renhållaren Johnny. (Bilden är arrangerad.)

Johnny fick sparken efter drogtest

Arbetsrätt. – Om jag druckit alkohol hade jag fått hjälp och rehabilitering. Men jag rökte cannabis, självmedicinerade mot min depression. Efter ett slumpvis drogtest fick Johnny sparken från jobbet som renhållare.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Månadens ombudsman
Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.