Cleanpipe-klubben i Göeborg
Close
”Arbetsmiljön var det stora problemet när vi drog i gång klubben”, säger ordförande Keddy Blidberg, längst till höger. Från vänster medlemmarna Erik Karlsson och Mikael Skändlagård, ledamoten, skyddsombudet och försäkringsrådgivaren Daniel Landerup. Anton Hasselqvist (sekreterare) och Martin Anzén (ledamot) saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Några ärr syns inte. Men högresta Keddy Blidberg hävdar bestämt att klubben startades efter att en exkollega och Transports ombudsman Karin Peterson i Göteborg ”tjatade hål i huvudet” på honom.

– Med nya ägare var det läge, säger han när ledamoten Daniel Landerup och medlemmarna Erik Karlsson och Mikael Skändlagård slår sig ner i klubblokalen.

De anställda på Cleanpipe i Angered hanterar allt från slamsugning och högtrycksspolning till torrsugning och transporter av farligt avfall. Skyddsombudet Daniel Landerup ”är på film”, filmar avlopp.

Det var arbetsmiljön klubben först satte tänderna i. En god kommunikation med ledningen har lett till att den förbättrats rejält.

– Pressen har minskat på grabbarna och tjejerna. Arbetsledningen är mycket bättre. De förra ägarna frågade inte om vi ville jobba över. De ringde 16.15 och sa: Du ska åka dit.

– Nu frågar de, säger Erik.

Transportklubben på Cleanpipe
Mycket energidryck går det åt för att hålla fackets fana högt … Foto: Justina Öster

De nya ägarna har dock inte samma kunskap om arbetet.

– Det ligger på oss att säga till vad vi vill ha för grejer, säger Keddy.

– Vi gör riskanalyser hela tiden. På plats, tillägger Daniel. Säkerheten sitter i ryggmärgen. För de större jobben gör vi analyser i förväg.

– Förra ägarna kunde komma undan med att skicka en man på ett tvåmannajobb. Det har vi satt stopp för, säger Keddy.

Han har förhandlingsrätt. Mycket smidigare än om Göteborgsavdelningen ska kallas in, tycker klubben.

En seger gäller jouren. Tidigare fick de anställda bara betalt om de ryckte ut under beredskapstiden. Nu får de betalt, oavsett (för 9,5 timmar) och ledigt både dagen innan och efter. Full veckovila.

Rikskortet (förr rikskuponger) är också infört, enligt miljöavtalet. Alla som vill ha får det.

– Innan hävdade ledningen att pengarna redan låg i vår lön.

Efter lång kamp har klubben också fått igenom att anställda får välja om de vill ta kompledigt i tid eller pengar.

– Valfrihet är bra, tycker gänget.

Diskussioner med företaget om när man ska få ta ut tiden återstår. En rättvis bonus som utgår till alla, utan tidigare godtycke, gäller numera också.

Att klubben kommit så långt beror på att killarna blivit säkrare i sina roller.

– Efter olika Transportkurser vet vi mer om våra rättigheter och kan säga ifrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.