Faksimil
Close
Transportarbetaren har skrivit om väktarnas arbetssituation på Microsofts anläggning många gånger det senaste året.
Close

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

– Vi har stora problem med bolagen, som helt ignorerar svensk lagstiftning, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Det handlar om Microsoft, som anlägger flera stora serverhallar utanför Gävle och Sandviken, på tre skilda platser. Securitas ansvarar för bevakningen i dess helhet. Det innebär att närmare 300 väktare ska arbeta här.

I början av oktober avgick huvudskyddsombudet med omedelbar verkan. Han skriver att han lämnar då han känner sig ”motarbetad i min roll som skyddsombud och facklig förtroendeman av Securitas och Microsoft.”

Niclas Sandström. Foto: Jan Lindkvist
Niclas Sandström. Foto: Jan Lindkvist

Microsoft kräver, via Securitas, att de anställda väktarna skriver på omfattande sekretessavtal. De som bryter mot någon punkt riskerar att dömas – i USA.

Och de som inte skriver på släpps inte in på området, utanför Gävle.

– Det har inte ens gjorts någon skyddsrond, säger Niclas Sandström.

Han beklagar att skyddsombuden hoppat av, men förstår deras utsatta situation. De ska ju gå till arbetet och kunna vara kvar hos Securitas.

Inget skyddsombud kvar

Det betyder att det inte längre finns något behörigt skyddsombud kvar på Securitas Gävle. I stället blir det Transportavdelningens regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, som tagit över när det gäller samverkan enligt arbetsmiljölagen.

Han var ut till serverhallen i Gävle fredagen den 8 oktober. Men inte heller han kom längre än till receptionen.

– Därifrån fick vi titta in genom fönstren. Det kändes jättekonstigt, säger Fredrik Ohrling.

– Det borde helt klart göras en riskbedömning, särskilt om det är så superkänsligt det som ska bevakas. De påstår att väktarna har larm, men det är inte med knapp, utan radio, och alla som jobbar vet inte ens hur larmet fungerar fullt ut.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, är inkopplad i ärendet.

– Det handlar om tillträdesrätt för skyddsombud och hindrande av skyddsombud, enligt svensk arbetsmiljölagstiftning, säger han.

Då det är ett pågående ärende vill facket i dagsläget, i slutet av oktober, inte närmare gå in på hur det ska tas vidare.

Det är inte första gången techjättens anläggning fått negativ uppmärksamhet.

Förfalskade coronaintyg

I början av förra året skrev Transportarbetaren om hur bevakningsbolaget misstänktes förfalska coronaintyg för att snabbt kunna ordna med den bevakningspersonal som behövdes.

Väktarna var tvungna att lämna hälsodeklarationer som Microsofts kund, det irländska byggföretaget Collen, krävde. Men i närmare ett tjugotal fall tyder handstilen på att försäkringarna är undertecknade av samma person. En av väktarna sa sig veta att hans namnteckning finns bland intygen, trots att han inte skrivit på.

Inte bara Transportarbetareförbundet har reagerat på den kultur som råder på Microsofts byggen. Också företrädare för Byggnads har uttryckt kritik mot bristen på insyn och menar att det rör sig om motsatsen till den svenska modellen.

På de flesta byggarbetsplatser i den här storleken har Byggnads tillträde i egenskap av kollektivavtalsbärare. Men inte på den jättelika arbetsplatsen utanför Gävle, där det knappt framgår att Microsoft är byggherre.

– Vi vet inte om arbetarna som jobbar här har samma villkor som svenska byggnadsarbetare. Får de sjuklön om de blir sjuka till exempel? Insynen är minimal. Det beror på att merparten av företagen här saknar kollektivavtal, sa Patrik Nordin, ombudsman på Byggnads GävleDala, till tidningen Byggnadsarbetaren i våras.

Bevaknings- och säkerhetsföretaget Securitas har mer än fördubblat sin personalstyrka i Gästrikland: I Gävle hade bevakningsbolaget runt 70 anställda år 2019, i slutet av förra året var 160 anställda.

Oerhört känslig info

Magnus Dahlén är avdelningschef på Securitas Gävle-Dala. Han understryker att serverhallarna inte är några skyddsobjekt, men däremot att informationen som hanteras där är oerhört känslig och ibland livsavgörande.

– Det krävs ett väldigt starkt skydd, och i det ingår de dokument som samtliga måste underteckna för att få tillträde, oavsett om du är där på besök eller för att arbeta, säger Magnus Dahlén.

– Microsoft som kund är tydlig med vad som gäller, och det gäller globalt.

Securitas har ansträngt sig för att samverka med facket, enligt Dahlén.

– Vi vill få till skyddsronder, och har gjort vad vi kunnat för att påverka.

Magnus Dahlén tycker också att dialogen med Transports Gävleavdelning varit konstruktiv, i alla fall mejlledes. Fram till dess att Transports regionala skyddsombudet Fredrik Ohrling kom ut till anläggningen. Men inte in.

– Han kände till förutsättningarna, att kunden kräver att dokumenten är undertecknade för att få tillträde. Nu var det ändå möjligt med en mindre skyddsrond på plats, säger han.

– Vi försöker samverka med facket och det är beklagligt att vi inte kunnat genomföra en fullständig skyddsrond tillsammans med en representant för dem.

Det gör även Transports regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, som en fredag i mitten av oktober stoppades utanför serverhallen. För att han inte ville skriva under på kravet på om tystnadsplikt.

– Det är så låg nivå. Microsoft borde inte komma till Sverige om man inte följer de lagar som gäller på den svenska marknaden. Så länge det inte handlar om ett skyddsobjekt har vi rätt att komma in, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.