Faksimil
Close
Transportarbetaren har skrivit om väktarnas arbetssituation på Microsofts anläggning många gånger det senaste året.
Close

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

– Vi har stora problem med bolagen, som helt ignorerar svensk lagstiftning, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Det handlar om Microsoft, som anlägger flera stora serverhallar utanför Gävle och Sandviken, på tre skilda platser. Securitas ansvarar för bevakningen i dess helhet. Det innebär att närmare 300 väktare ska arbeta här.

I början av oktober avgick huvudskyddsombudet med omedelbar verkan. Han skriver att han lämnar då han känner sig ”motarbetad i min roll som skyddsombud och facklig förtroendeman av Securitas och Microsoft.”

Niclas Sandström. Foto: Jan Lindkvist
Niclas Sandström. Foto: Jan Lindkvist

Microsoft kräver, via Securitas, att de anställda väktarna skriver på omfattande sekretessavtal. De som bryter mot någon punkt riskerar att dömas – i USA.

Och de som inte skriver på släpps inte in på området, utanför Gävle.

– Det har inte ens gjorts någon skyddsrond, säger Niclas Sandström.

Han beklagar att skyddsombuden hoppat av, men förstår deras utsatta situation. De ska ju gå till arbetet och kunna vara kvar hos Securitas.

Inget skyddsombud kvar

Det betyder att det inte längre finns något behörigt skyddsombud kvar på Securitas Gävle. I stället blir det Transportavdelningens regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, som tagit över när det gäller samverkan enligt arbetsmiljölagen.

Han var ut till serverhallen i Gävle fredagen den 8 oktober. Men inte heller han kom längre än till receptionen.

– Därifrån fick vi titta in genom fönstren. Det kändes jättekonstigt, säger Fredrik Ohrling.

– Det borde helt klart göras en riskbedömning, särskilt om det är så superkänsligt det som ska bevakas. De påstår att väktarna har larm, men det är inte med knapp, utan radio, och alla som jobbar vet inte ens hur larmet fungerar fullt ut.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, är inkopplad i ärendet.

– Det handlar om tillträdesrätt för skyddsombud och hindrande av skyddsombud, enligt svensk arbetsmiljölagstiftning, säger han.

Då det är ett pågående ärende vill facket i dagsläget, i slutet av oktober, inte närmare gå in på hur det ska tas vidare.

Det är inte första gången techjättens anläggning fått negativ uppmärksamhet.

Förfalskade coronaintyg

I början av förra året skrev Transportarbetaren om hur bevakningsbolaget misstänktes förfalska coronaintyg för att snabbt kunna ordna med den bevakningspersonal som behövdes.

Väktarna var tvungna att lämna hälsodeklarationer som Microsofts kund, det irländska byggföretaget Collen, krävde. Men i närmare ett tjugotal fall tyder handstilen på att försäkringarna är undertecknade av samma person. En av väktarna sa sig veta att hans namnteckning finns bland intygen, trots att han inte skrivit på.

Inte bara Transportarbetareförbundet har reagerat på den kultur som råder på Microsofts byggen. Också företrädare för Byggnads har uttryckt kritik mot bristen på insyn och menar att det rör sig om motsatsen till den svenska modellen.

På de flesta byggarbetsplatser i den här storleken har Byggnads tillträde i egenskap av kollektivavtalsbärare. Men inte på den jättelika arbetsplatsen utanför Gävle, där det knappt framgår att Microsoft är byggherre.

– Vi vet inte om arbetarna som jobbar här har samma villkor som svenska byggnadsarbetare. Får de sjuklön om de blir sjuka till exempel? Insynen är minimal. Det beror på att merparten av företagen här saknar kollektivavtal, sa Patrik Nordin, ombudsman på Byggnads GävleDala, till tidningen Byggnadsarbetaren i våras.

Bevaknings- och säkerhetsföretaget Securitas har mer än fördubblat sin personalstyrka i Gästrikland: I Gävle hade bevakningsbolaget runt 70 anställda år 2019, i slutet av förra året var 160 anställda.

Oerhört känslig info

Magnus Dahlén är avdelningschef på Securitas Gävle-Dala. Han understryker att serverhallarna inte är några skyddsobjekt, men däremot att informationen som hanteras där är oerhört känslig och ibland livsavgörande.

– Det krävs ett väldigt starkt skydd, och i det ingår de dokument som samtliga måste underteckna för att få tillträde, oavsett om du är där på besök eller för att arbeta, säger Magnus Dahlén.

– Microsoft som kund är tydlig med vad som gäller, och det gäller globalt.

Securitas har ansträngt sig för att samverka med facket, enligt Dahlén.

– Vi vill få till skyddsronder, och har gjort vad vi kunnat för att påverka.

Magnus Dahlén tycker också att dialogen med Transports Gävleavdelning varit konstruktiv, i alla fall mejlledes. Fram till dess att Transports regionala skyddsombudet Fredrik Ohrling kom ut till anläggningen. Men inte in.

– Han kände till förutsättningarna, att kunden kräver att dokumenten är undertecknade för att få tillträde. Nu var det ändå möjligt med en mindre skyddsrond på plats, säger han.

– Vi försöker samverka med facket och det är beklagligt att vi inte kunnat genomföra en fullständig skyddsrond tillsammans med en representant för dem.

Det gör även Transports regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, som en fredag i mitten av oktober stoppades utanför serverhallen. För att han inte ville skriva under på kravet på om tystnadsplikt.

– Det är så låg nivå. Microsoft borde inte komma till Sverige om man inte följer de lagar som gäller på den svenska marknaden. Så länge det inte handlar om ett skyddsobjekt har vi rätt att komma in, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.