Skolverkets förslag: Ta bort allt som rör arbetsvillkor

Undervisning. Skolverket har tagit bort allt som rör arbetsmarknaden och dess villkor i förslaget till den nya läroplanen för årskurs 7-9. Senast i dag måste alla yttranden på remissen in.

– Går det här igenom kommer det göra hela samhället en otjänst, säger Transports centrala arbetsmiljöombud Gustaf Järsberg, som skickade in ett yttrande över Skolverkets förslag i dag.

LO upptäckte i går att Skolverket tagit bort allt som rör arbetsvillkor och arbetsmarknad i den nya kursplanen för årskurs 7-9. I går, den 23 oktober, var också sista dagen som remissvar på förslaget skulle skickas in.

Tidsfristen har nu skjutits fram en dag. LO-förbunden har på sig till klockan 17 att svara på remissen.

I den nuvarande läroplanen i samhällskunskap ska eleverna lära sig om följande: ”Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.” Detta har Skolverket alltså tagit bort i den nya kursplanen.

Transport: ”Uppseendeväckande förslag”
Många ungdomar får sin första kontakt med arbetsmarknaden på sommarlovet efter nian. Gustaf Järsberg poängterar att det är uppseendeväckande att ett sådant förslag läggs fram samtidigt som olyckstalen ökar på landets arbetsplatser.

– Ungdomar är vanligt förekommande i arbetsplatsolyckor. Ofta beror det på okunskap om vilka rättigheter man har, säger han.

Skolverkets avdelningschef Anna Westerholm svarar i ett mejl att anledningen till förslaget är att timmarna inte räcker till och att samhällskunskap är ett ämne som har ”för mycket innehåll i förhållande till antal timmar”.

Hon påpekar att även om arbetslivets villkor föreslås att tas bort ur kursplanen så kommer arbetsmarknadsfrågor ändå tas upp men i andra sammanhang. Till exempel när man talar om hushållsekonomi eller orsaker till ojämlik fördelning av inkomster mellan människor.

Transport vill att punkten om arbetslivskunskap återinförs i förslaget till den nya kursplanen i samhällskunskap.

–Vi vill snarare se att elever lär sig mer om arbetslivet och ens rättigheter i skolan, säger Gustaf Järsberg.

Tidigare i höst fick Skolverket kritik för att antikens historia hade tagits bort i den nya kursplanen. På den punkten har myndigheten nu backat.

I mitten av december ska Skolverkets generaldirektör lämna det slutgiltiga förslaget som regeringen sedan ska ta ställning till. Kurs- och ämnesplanerna kommer att gälla från och med hösten 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Margaretha Nilsson:
    29 oktober, 2019

    Detta är ett helt galet förslag - idag, när mer än en person i veckan dör i arbetsplatsolyckor, och många fler dör av stressrelaterade sjukdomar, och när det till och med finns förslag från extremhögern om att ta bort skyddsombud på arbetsplatserna, är det oerhört viktigt att unga får veta åtminstone något om vilka rättigheter de har. Att ens nämna som exempel på när arbetsmarknadsfrågor tas upp "... när man talar om hushållsekonomi eller orsaker till ojämlik fördelning av inkomster mellan människor." visar på djup okunskap om arbetsmarknadens villkor.

  2. Ernst Åslund:
    27 oktober, 2019

    Va knäppt att ta bort ett sådant viktigt ämne i skolan. Vad är det ungdomar ska göra efter skolan? Jo de ska ut i arbetslivet och då är det väl viktigt att veta lite om arbetslivets villkor.

  3. Mårten:
    26 oktober, 2019

    Att kunna lite Platons idévärld är inte fel men kunskap om kollektivavtal, pensionssystem och hälsosamma arbetstider är nog ännu böttre.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Tommy Wreeth

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.