Skolverkets förslag: Ta bort allt som rör arbetsvillkor

Undervisning. Skolverket har tagit bort allt som rör arbetsmarknaden och dess villkor i förslaget till den nya läroplanen för årskurs 7-9. Senast i dag måste alla yttranden på remissen in.

– Går det här igenom kommer det göra hela samhället en otjänst, säger Transports centrala arbetsmiljöombud Gustaf Järsberg, som skickade in ett yttrande över Skolverkets förslag i dag.

LO upptäckte i går att Skolverket tagit bort allt som rör arbetsvillkor och arbetsmarknad i den nya kursplanen för årskurs 7-9. I går, den 23 oktober, var också sista dagen som remissvar på förslaget skulle skickas in.

Tidsfristen har nu skjutits fram en dag. LO-förbunden har på sig till klockan 17 att svara på remissen.

I den nuvarande läroplanen i samhällskunskap ska eleverna lära sig om följande: ”Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.” Detta har Skolverket alltså tagit bort i den nya kursplanen.

Transport: ”Uppseendeväckande förslag”
Många ungdomar får sin första kontakt med arbetsmarknaden på sommarlovet efter nian. Gustaf Järsberg poängterar att det är uppseendeväckande att ett sådant förslag läggs fram samtidigt som olyckstalen ökar på landets arbetsplatser.

– Ungdomar är vanligt förekommande i arbetsplatsolyckor. Ofta beror det på okunskap om vilka rättigheter man har, säger han.

Skolverkets avdelningschef Anna Westerholm svarar i ett mejl att anledningen till förslaget är att timmarna inte räcker till och att samhällskunskap är ett ämne som har ”för mycket innehåll i förhållande till antal timmar”.

Hon påpekar att även om arbetslivets villkor föreslås att tas bort ur kursplanen så kommer arbetsmarknadsfrågor ändå tas upp men i andra sammanhang. Till exempel när man talar om hushållsekonomi eller orsaker till ojämlik fördelning av inkomster mellan människor.

Transport vill att punkten om arbetslivskunskap återinförs i förslaget till den nya kursplanen i samhällskunskap.

–Vi vill snarare se att elever lär sig mer om arbetslivet och ens rättigheter i skolan, säger Gustaf Järsberg.

Tidigare i höst fick Skolverket kritik för att antikens historia hade tagits bort i den nya kursplanen. På den punkten har myndigheten nu backat.

I mitten av december ska Skolverkets generaldirektör lämna det slutgiltiga förslaget som regeringen sedan ska ta ställning till. Kurs- och ämnesplanerna kommer att gälla från och med hösten 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Margaretha Nilsson:
    29 oktober, 2019

    Detta är ett helt galet förslag - idag, när mer än en person i veckan dör i arbetsplatsolyckor, och många fler dör av stressrelaterade sjukdomar, och när det till och med finns förslag från extremhögern om att ta bort skyddsombud på arbetsplatserna, är det oerhört viktigt att unga får veta åtminstone något om vilka rättigheter de har. Att ens nämna som exempel på när arbetsmarknadsfrågor tas upp "... när man talar om hushållsekonomi eller orsaker till ojämlik fördelning av inkomster mellan människor." visar på djup okunskap om arbetsmarknadens villkor.

  2. Ernst Åslund:
    27 oktober, 2019

    Va knäppt att ta bort ett sådant viktigt ämne i skolan. Vad är det ungdomar ska göra efter skolan? Jo de ska ut i arbetslivet och då är det väl viktigt att veta lite om arbetslivets villkor.

  3. Mårten:
    26 oktober, 2019

    Att kunna lite Platons idévärld är inte fel men kunskap om kollektivavtal, pensionssystem och hälsosamma arbetstider är nog ännu böttre.

Lästips:

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Konkurserna minskar kraftigt

Ekonomi. Det har vänt. Antalet konkurser inom transportbranschen har mer än halverats i april jämfört med samma månad förra året. Och nya företag startas nu i flera av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, visar statistik från kreditupplysningsbolaget UC.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.