Däckskiftarna Nacka
Close
Hit, till Ica Maxis parkering i Nacka, kom Skatteverkets kontrollanter förra hösten. Tio personer arbetade då med däckbyten, ingen var uppskriven i personalliggaren.
Close
Granskning: Gummi

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Beslutad kontrollavgift den 4 december 2018: 37 500 kronor. Det blir konsekvensen av att inte skriva in vilka som är verksamma på arbetsplatsen, i det här fallet en kundparkering.

Ur Skatteverkets motivering: ”Skatteverket genomförde den 25 oktober 2018 klockan 12.30 ett besök på Däckskiftarna, Ica Maxi i Nacka, för kontroll av personalliggare. Under besöket befann sig tio personer verksamma med däckbyten när kontrollbesöket inleddes. Under Skatteverkets kontroll framkom att ingen personalliggare fördes under dagen.”

Transportarbetaren ringer till Däckbytarna Stockholm AB, på den adress som står i Skatteverkets beslut.

Svar i telefonen lyder: ”Däckskiftarna, Filippa Hedberg”.

Filippa Hedberg är en av två huvudmän i Däckbytarna, tillsammans med Sigge Kindbom, som också sitter i styrelsen för Däckskiftarna.

Har jag kommit till Däckbytarna eller Däckskiftarna? Eller är det samma sak?

– Varför undrar du det?

Vi går igenom alla Skatteverkets beslut sedan krav på personalliggare infördes förra året. Ni, Däckbytarna, hade inte fört in några av dem som jobbade vid Ica Maxi i Nacka och det är det jag undrar över. Har ni inte personalliggare?

– Vi har personalliggare! Jag behöver inte tala med dig. Vad ska du med den informationen till?

Blir det krångligt att föra in alla som jobbar, så att det därför inte blir av? Det är ju många andra som haft problem…?

– Jag kommer inte att diskutera det här med dig. Jag behöver inte svara. Jag kan ringa till en annan och höra, om du vill prata.

Men nu kan jag ändå få veta om jag kommit till Däckbytarna eller Däckskiftarna, eller om man kan se på det som samma bolag?

– Jag kommer inte att diskutera, säger Filippa Hedberg och lägger på.

Det är alltså Däckbytarna AB som är skyldigt att betala kontrolluppgiften för att inte ha registrerat dem som arbetade på kundparkeringen i Nacka.

Men arbetet där utfördes inte under namnet Däckbytarna utan under Däckskiftar-banderoll, vid ett litet tält på kundparkeringen. Det är också under det namnet företaget marknadsförs, bland annat i sociala medier.

Däckskiftarna har ett sextiotal så kallade verkstäder i landet, från Skellefteå i norr till Malmö i söder. Men däckcontainrarna är bara på plats under säsong. Ett par månader i samband med däckskifte, vår och höst. På Solbackens handelsområde i Västerbotten hälsar Däckskiftarna redan i slutet av november välkommen tillbaka i vår.

Transport har tidigare uppmärksammat stora brister i arbetsmiljön i de så kallade verkstäderna, containrar bredvid stora partytält i princip. Ute på parkeringar, vid stormarknader och handelsplatser, sliter däckbytare som bara har tillfälliga påhugg. Transportarbetaren rapporterade förra hösten att många av de säsongsanställda kommer från baltländerna och sover på vandrarhem i närheten av arbetsplatsen.

Facket har agerat och krävt kollektivavtal och rimliga arbetsvillkor. Men ägarna avsvor sig då allt ansvar. Verkstäderna runt om i landet drivs helt på franchisebasis av andra bolag.

Ett sådant bolag är Däckbytarna AB, som håller till i Nacka i däckbytarsäsong, och har fem anställda i bolaget.

När Transportarbetaren kommer till parkeringsplatsen vid lunchtid är det ingen som arbetar i tältet. Inte heller i det lilla kontoret syns någon till. Det är en bit in i december och säsongen är över, om ett par dagar ska verkstaden plockas ned för i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Skattesmäll efter samgående– Foodora krävs på 21 miljoner

Matbud. Förra året gick Foodora samman med konkurrenten Restaurangonline, ett bolag som enligt Skatteverket tricksat med luftfakturor, bulvaner och svart betalning för närmare 277 000 matleveranser. Nu krävs Foodora på de 21 miljoner i obetalda skatter och avgifter som partnern skulle ha betalat.

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Ny på jobbet – tänk på det här

Nyanställd. Ny arbetsplats i år? Det finns mycket att tänka på. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Kultur
Collage till Motordublar (film)

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.