Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: John Antonsson

Känner du dig tryggare när du hört Stefan Löfven prata om konflikträtten och Göteborgs hamn?

– Ja, det gör jag. Det han sa var att han aldrig kommer att lägga fram ett lagförslag som drabbar vår möjlighet att verka som fackförening. Han la mycket tid på det och var angelägen om att budskapet går hem till alla. Vi är 750 vittnen som har hört honom säga det nu.

– Jag har aldrig tvivlat på det, men det har funnits perioder de senaste månaderna där det har varit en debatt att vi ska inskränka rätten till sympatiåtgärder. Det har ingenting att göra med Göteborgs hamn, för övrigt. Det är ingen som har vidtagit sympatiåtgärder för hamnarbetarna.

– Det handlar inte om att vi är mot att de tecknar bra avtal. Det handlar om att en liten grupp, inte anslutna till LO, kan sabba för så många andra. Medlemmarna i Transport blir ganska illa åtgångna på de här arbetsplatserna.

Ser du några risker i att utredaren går längre än Stefan Löfven säger att han vill?

– Utredning är en sak och lag är en helt annan.

Men riksdagsmajoriteten med allianspartierna och Sverigedemokraterna kan kanske ta saker vidare?

­– Det är inte så enkelt att utredningen blir lagstiftning.

Under tisdagen presenterade Socialdemokraterna sin valstrategi. De säger att de har två målgrupper att vinna. De som står mellan SD och S och de så kallade blockbytarna. Är det någon av de här grupperna LO siktar in sig på?

– Vi har i tre år sett att många LO-medlemmar började gilla Sverigedemokraterna efter vårt stora flyktingmottagande. Det var många som kände sig oroade. Väldigt mycket av samtalet i Sverige handlade om att vi har fel flyktingpolitik. Så är det inte i dag. Den frågan har kommit i skymundan.

– I LO använde vi länge strategin att understryka Sverigedemokraternas fascistiska och nazistiska rötter. Det var en upplysningskampanj som har gjort väldigt stort nytta.

– Vi har börjat visa vad SD röstar på i riksdagen och nu lyfter vi fram de förslag de röstat mot. Jag tänker på arbetsrätten, a-kassan och kollektivavtal vid upphandling. Sedan vi började med det har vi märkt att andelen SD-väljare i LO har gått ner kraftigt. De har kommit tillbaka till Socialdemokraterna och till viss del Moderaterna.

Finns det någon risk att vissa LO-medlemmar inte känner sig hemma i sina LO-förbund när ni går in så hårt i valrörelsen?

– Nej, vi har jobbat så här i 130 år. Det är inte alla som gillar det. Men det är faktiskt fler som gillar att vi jobbar med facklig-politisk samverkan än bara de som är socialdemokrater.

Sist. I er valplattform säger ni att ni vill satsa på infrastrukturen. Ser ni någon fördelning mellan väg, järnväg och bostäder?
­– Det viktiga är att säga att vi måste göra det på alla områden. Fokus har legat på att renovera den befintliga infrastrukturen. Nu ser vi massiva satsningar på att rusta upp vår järnväg. Nu har det startats stora väginvesteringar i Göteborg och Stockholm. En massa härliga medlemmar som jobbar med att bygga bättre vägar för Transports medlemmar, så att de slipper köra genom Stockholm.

­– Vi ser tre stora investeringar. Den ena är att rusta upp våra vägar. De flesta av våra medlemmar bor inte i Stockholm och då är vägarna det viktigaste transportmedlet. Den andra är att fortsätta att bygga billiga bostäder. Vi vill satsa pengar på andelen nybyggda hyresrätter med låg ingångshyra blir större. Den tredje. Vi vill bygga snabba järnvägar, inte långsamma som Trafikverket förordar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.