Corona

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

EU-kommissionen och medlemsländerna planerar redan nu för återstarten av flyg, järnväg, tågtrafik och landsvägstransporter när coronasmittan har avtagit. En strategi för återstarten ska snart presenteras, lovade transportkommissionären Adina Vălean när hon mötte EU-parlamentet i tisdags.

Det var också en av punkterna på dagordningen när transportministrarna möttes via videolänk under onsdagskvällen.

Tomas Eneroth underströk på mötet att unionen måste hålla fast vid den ”green deal” med klimatåtgärder i 50 punkter, som medlemsländerna beslutade om i december förra året och som är EU:s svar på Parisavtalet.

Omfattande satsningar på järnväg, elektrifiering av transportsektorn och tuffa krav på minskningar av flygets utsläpp ska fortfarande gälla, enligt ministern.

− Det är viktigt att detta arbete inte avstannar. Mitt förslag skulle boosta både Sveriges och EU:s ekonomi och ge oss konkurrensfördelar, men vi måste fokusera på klimatomställningen, säger Tomas Eneroth till Transportarbetaren.

Han vill undvika misstag som skedde efter finanskrisen 2008. Inom åkerinäringarna sköt man upp inköp av nya fordon och förnyelsen av flottan stannade av i två till tre år.

– Skulle det ske nu får vi allvarliga problem med klimatomställningen. Vi behöver en modernare fordonspark för att klara den. Det är också viktigt för fordonsindustrin, arbetstillfällen och konkurrenskraften gentemot USA och Asien.

Från svensk sida är det viktigt att hålla fast vid kraven i EU:s gröna giv och inte börja göra undantag och därmed tappa tempo i omställningen.

Samtidigt finns det en rörelse inom EU för regellättnader inom transportområdet. I slutet av mars krävde åtta länder med Polen och Ungern i spetsen att vägpaketet skulle skjutas upp med hänvisning till de tuffa tiderna för åkerier i coronakrisens spår.

Ett antal av dem krävde också på onsdagskvällens videomöte en omprövning av nuvarande lagstiftning på vägtransportområdet mot bakgrund av de långsiktiga effekterna av coronakrisen.

– Kraven på utsläppsminskningar och tydliga prioriteringar av de gröna frågorna delas av flera medlemsländer och EU-kommissionen. Även om interaktionen är begränsad under en videokonferens tog även andra länder upp likartade frågeställningar som Sverige. De flesta inser att det handlar om Europas gemensamma konkurrenskraft, understryker Tomas Eneroth.

På mötet diskuterade också ministrarna fortsatta åtgärder under coronapandemin. De gröna vägar som upprättats i Europa fungerar relativt väl och kompletteras med förtur för lastbilstransporter vid gränskontroller. Medlemsländerna ska samordna sig ytterligare på detta område.

– När vi nu ska koordinera detta så att det blir gemensamma regler och inte olika undantag i varje land måste det ske samtidigt som vi upprätthåller vikten av goda arbetsvillkor i transportsektorn.

En stor fråga blev det nederländska förslaget om att flygets passagerare vid återbetalning av biljetter inte skulle få pengar utan vouchers. Det skulle vara ett sätt att stödja de hårt ansatta flygbolagen.

– Sverige har tillsammans med de nordiska länderna reagerat mot förslaget. Vi tycker inte att det är acceptabelt. Man kan inte ändra konsumenträttigheterna för passagerarna på det här sättet. Och det är inte rimligt att passagerna ska ta ansvar för flygbolagens krisproblem.

Men just denna fråga kvarstår att lösas efter mötet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.