Corona

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

EU-kommissionen och medlemsländerna planerar redan nu för återstarten av flyg, järnväg, tågtrafik och landsvägstransporter när coronasmittan har avtagit. En strategi för återstarten ska snart presenteras, lovade transportkommissionären Adina Vălean när hon mötte EU-parlamentet i tisdags.

Det var också en av punkterna på dagordningen när transportministrarna möttes via videolänk under onsdagskvällen.

Tomas Eneroth underströk på mötet att unionen måste hålla fast vid den ”green deal” med klimatåtgärder i 50 punkter, som medlemsländerna beslutade om i december förra året och som är EU:s svar på Parisavtalet.

Omfattande satsningar på järnväg, elektrifiering av transportsektorn och tuffa krav på minskningar av flygets utsläpp ska fortfarande gälla, enligt ministern.

− Det är viktigt att detta arbete inte avstannar. Mitt förslag skulle boosta både Sveriges och EU:s ekonomi och ge oss konkurrensfördelar, men vi måste fokusera på klimatomställningen, säger Tomas Eneroth till Transportarbetaren.

Han vill undvika misstag som skedde efter finanskrisen 2008. Inom åkerinäringarna sköt man upp inköp av nya fordon och förnyelsen av flottan stannade av i två till tre år.

– Skulle det ske nu får vi allvarliga problem med klimatomställningen. Vi behöver en modernare fordonspark för att klara den. Det är också viktigt för fordonsindustrin, arbetstillfällen och konkurrenskraften gentemot USA och Asien.

Från svensk sida är det viktigt att hålla fast vid kraven i EU:s gröna giv och inte börja göra undantag och därmed tappa tempo i omställningen.

Samtidigt finns det en rörelse inom EU för regellättnader inom transportområdet. I slutet av mars krävde åtta länder med Polen och Ungern i spetsen att vägpaketet skulle skjutas upp med hänvisning till de tuffa tiderna för åkerier i coronakrisens spår.

Ett antal av dem krävde också på onsdagskvällens videomöte en omprövning av nuvarande lagstiftning på vägtransportområdet mot bakgrund av de långsiktiga effekterna av coronakrisen.

– Kraven på utsläppsminskningar och tydliga prioriteringar av de gröna frågorna delas av flera medlemsländer och EU-kommissionen. Även om interaktionen är begränsad under en videokonferens tog även andra länder upp likartade frågeställningar som Sverige. De flesta inser att det handlar om Europas gemensamma konkurrenskraft, understryker Tomas Eneroth.

På mötet diskuterade också ministrarna fortsatta åtgärder under coronapandemin. De gröna vägar som upprättats i Europa fungerar relativt väl och kompletteras med förtur för lastbilstransporter vid gränskontroller. Medlemsländerna ska samordna sig ytterligare på detta område.

– När vi nu ska koordinera detta så att det blir gemensamma regler och inte olika undantag i varje land måste det ske samtidigt som vi upprätthåller vikten av goda arbetsvillkor i transportsektorn.

En stor fråga blev det nederländska förslaget om att flygets passagerare vid återbetalning av biljetter inte skulle få pengar utan vouchers. Det skulle vara ett sätt att stödja de hårt ansatta flygbolagen.

– Sverige har tillsammans med de nordiska länderna reagerat mot förslaget. Vi tycker inte att det är acceptabelt. Man kan inte ändra konsumenträttigheterna för passagerarna på det här sättet. Och det är inte rimligt att passagerna ska ta ansvar för flygbolagens krisproblem.

Men just denna fråga kvarstår att lösas efter mötet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU får nollvision mot dödsolyckor på jobbet

Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.