Insändare

S måste avvisa Foodora-liberalismen

Insändare. Gig-ekonomin har skapar arbetstillfällen med dåliga villkor som inte bidrar till ett gott samhälle. Det är dags att socialdemokratin avvisar idén att alla vita jobb är bra jobb.

I november förra året twittrade en läkare i Linköping, med användarnamnet @asfyxi:

”Skäms över en grej. Jag beställde grejer från ICA via Foodora, då min dotter ej kunde gå ut. Budet levererar mina grejer (Billys, chips och micropop) och säger att han är hungrig o frågar om han kan få något. Jag räcker över Billys. Han vill inte ha den då den ej är halal.

Han säger att han vill ha chipsen men jag säger att den är till min dotter. Gav honom 20 kr i stället. Men jag borde gett honom chipsen känner jag :/ skäms. Bajs samvete.”

Foodora – ett av flera företag i den växande gig-ekonomin som anställer bud som levererar mat – är en ny företeelse på svensk arbetsmarknad. Ny är också företeelsen att en person som utför sådana tjänster är så hungrig att han ber om mat.

Frågan är om vi verkligen vill ha en arbetsmarknad som ser ut så här. Där ekonomin formas för att en liten grupp i den övre medelklassen ska passas upp av ett proletariat av gig-jobbare.

Branschen bygger på ett överskott av tillgänglig arbetskraft, i form av personer utan garanterade arbetstimmar som konkurrerar med varandra om uppdragen. Arbetstagaren står ”stand by” i väntan på sms om att arbetskraften efterfrågas.

Den princip som gällt i Sverige är att alla vita jobb är bra. ”Alla jobb behövs” som dåvarande Fredrik Reinfeldt upprepade gång på gång. Detta synsätt har träffande kallats Foodora-liberalism – marknaden bestämmer och politiken ska inte ha synpunkter på arbetets innehåll och hur det påverkar samhället. Socialdemokratin har hållit med, med tillägget att det också bör finnas kollektivavtal.

Som första gig-företag tecknade Foodora faktiskt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet i februari 2021. Men företaget har samtidigt fått kritik för att kringgå kollektivavtalet genom att en stor del av buden är anställda i ett annat företag som saknar avtal.

Gig-branschen är ökänd för att tvinga personalen att registrera egna företag och fungera som underleverantörer, i stället för att ha en normal anställning. Reinfeldt-regeringen underlättade framväxten av detta digitala daglöneri genom ändringar i inkomstskattelagen år 2009, som innebar att även den som har en enda eller några få uppdragsgivare kan få F-skattsedel. Plötsligt kunde en de facto-anställd i stället bli en egenföretagare utan rättigheter.

Mycket av Reinfeldt-regeringens politiska arv har i dag kommit i vanrykte: Försvarspolitiken och nedläggningen av värnplikten. De helt otillräckliga satsningarna på polisen. Attackerna på facket, som innebar att närmare en halv miljon människor lämnade A-kassan precis när finanskrisen drabbade Sverige. Men synen på vad som är bra jobb har inte ändrats.

Som gig-arbetare utan anställning är det omöjligt att planera sitt liv. Det är svårt att starta en familj och ännu svårare att vidareutbilda sig eller ta ett förtroendeuppdrag. Den osäkerhet som följer med gig-tillvaron är kort sagt svår att kombinera med ett liv som samhällsmedborgare.

Idén att alla jobb är bra jobb är feltänkt. Dels därför att branscher som systematiskt kringgår regler och avtal skapar jobb vars villkor helt enkelt är för dåliga. Dels därför att principen bör vara att vi bör ha de jobb som bidrar till ett gott samhälle.

Ett gott samhälle består av mer än marknaden och staten. Det byggs av medborgare som har tid och möjlighet att engagera sig, i sitt bostadsområde eller ort, i politiken och i civilsamhället.

Twittraren @asfyxi borde inte behöva skämmas över att han inte gav sin dotters chips till Foodora-budet. Situationen borde inte ha uppstått till att börja med.

Socialdemokratin bör avvisa Foodora-liberalismen. Arbetarrörelsens uppgift måste vara att upprätta det värdiga arbetet. ”Bra jobb” är inte alla arbetstillfällen som uppstår på arbetsmarknaden, utan de jobb som bidrar till ett gott liv för den anställde och till ett gott samhälle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte. Efter en stund försvinner musiken och i stället kommer ett ”tock tock, tock tock” ur högtalarna.

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.