Insändare

S måste avvisa Foodora-liberalismen

Insändare. Gig-ekonomin har skapar arbetstillfällen med dåliga villkor som inte bidrar till ett gott samhälle. Det är dags att socialdemokratin avvisar idén att alla vita jobb är bra jobb.

I november förra året twittrade en läkare i Linköping, med användarnamnet @asfyxi:

”Skäms över en grej. Jag beställde grejer från ICA via Foodora, då min dotter ej kunde gå ut. Budet levererar mina grejer (Billys, chips och micropop) och säger att han är hungrig o frågar om han kan få något. Jag räcker över Billys. Han vill inte ha den då den ej är halal.

Han säger att han vill ha chipsen men jag säger att den är till min dotter. Gav honom 20 kr i stället. Men jag borde gett honom chipsen känner jag :/ skäms. Bajs samvete.”

Foodora – ett av flera företag i den växande gig-ekonomin som anställer bud som levererar mat – är en ny företeelse på svensk arbetsmarknad. Ny är också företeelsen att en person som utför sådana tjänster är så hungrig att han ber om mat.

Frågan är om vi verkligen vill ha en arbetsmarknad som ser ut så här. Där ekonomin formas för att en liten grupp i den övre medelklassen ska passas upp av ett proletariat av gig-jobbare.

Branschen bygger på ett överskott av tillgänglig arbetskraft, i form av personer utan garanterade arbetstimmar som konkurrerar med varandra om uppdragen. Arbetstagaren står ”stand by” i väntan på sms om att arbetskraften efterfrågas.

Den princip som gällt i Sverige är att alla vita jobb är bra. ”Alla jobb behövs” som dåvarande Fredrik Reinfeldt upprepade gång på gång. Detta synsätt har träffande kallats Foodora-liberalism – marknaden bestämmer och politiken ska inte ha synpunkter på arbetets innehåll och hur det påverkar samhället. Socialdemokratin har hållit med, med tillägget att det också bör finnas kollektivavtal.

Som första gig-företag tecknade Foodora faktiskt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet i februari 2021. Men företaget har samtidigt fått kritik för att kringgå kollektivavtalet genom att en stor del av buden är anställda i ett annat företag som saknar avtal.

Gig-branschen är ökänd för att tvinga personalen att registrera egna företag och fungera som underleverantörer, i stället för att ha en normal anställning. Reinfeldt-regeringen underlättade framväxten av detta digitala daglöneri genom ändringar i inkomstskattelagen år 2009, som innebar att även den som har en enda eller några få uppdragsgivare kan få F-skattsedel. Plötsligt kunde en de facto-anställd i stället bli en egenföretagare utan rättigheter.

Mycket av Reinfeldt-regeringens politiska arv har i dag kommit i vanrykte: Försvarspolitiken och nedläggningen av värnplikten. De helt otillräckliga satsningarna på polisen. Attackerna på facket, som innebar att närmare en halv miljon människor lämnade A-kassan precis när finanskrisen drabbade Sverige. Men synen på vad som är bra jobb har inte ändrats.

Som gig-arbetare utan anställning är det omöjligt att planera sitt liv. Det är svårt att starta en familj och ännu svårare att vidareutbilda sig eller ta ett förtroendeuppdrag. Den osäkerhet som följer med gig-tillvaron är kort sagt svår att kombinera med ett liv som samhällsmedborgare.

Idén att alla jobb är bra jobb är feltänkt. Dels därför att branscher som systematiskt kringgår regler och avtal skapar jobb vars villkor helt enkelt är för dåliga. Dels därför att principen bör vara att vi bör ha de jobb som bidrar till ett gott samhälle.

Ett gott samhälle består av mer än marknaden och staten. Det byggs av medborgare som har tid och möjlighet att engagera sig, i sitt bostadsområde eller ort, i politiken och i civilsamhället.

Twittraren @asfyxi borde inte behöva skämmas över att han inte gav sin dotters chips till Foodora-budet. Situationen borde inte ha uppstått till att börja med.

Socialdemokratin bör avvisa Foodora-liberalismen. Arbetarrörelsens uppgift måste vara att upprätta det värdiga arbetet. ”Bra jobb” är inte alla arbetstillfällen som uppstår på arbetsmarknaden, utan de jobb som bidrar till ett gott liv för den anställde och till ett gott samhälle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

Sirin Celik presenterade sin fallstudie vid slutkonferensen i Rom den 7 juli.

Gig inte upp!

Plattformsarbete. Vägen är förberedd för en arbetsmarknad där gigjobb blir norm. Det menar Transports utredare Sirin Celik, som deltagit i ett EU-projekt om möjligheter och svårigheter att skapa anständiga villkor för dem som arbetar för plattformsföretag.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

När längden faktiskt har betydelse…

Långa ekipage. Det här blir en krönika med många tekniska detaljer. Det kan inte bli annat då det bokstavligt talat handlar om stora och rätt knepiga saker. Buden är många: första juli (inte troligt), augusti, september 2023 eller mitten av 2024. En dag kommer det hur som helst att ske: att vi får upp till 34,5 meter långa ekipage på våra vägar!

Rösta på Miljöpartiet, någon?

Politik. Miljöpartiet är, eller snarare var ett så kallat gräsrotsparti, sprunget ur rörelser som Alternativ Stad i Stockholm och många utomparlamentariska aktioner. Som almstriden där almarna i Kungsträdgården räddades och ockupationerna av kvarteren Mullvaden och Järnet.

Jäkligt tuffa tider för våra medlemmar

Ordförandeord. När dessa rader skrivs, har vi precis landat taxiavtalet. Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Strejkar vi för lite i Sverige?

Avtalsrörelsen. Mitt svar är ett rungande ja! I skrivandets stund vet jag inte hur det har gått för bevakningsavtalet. Jag vet bara att jag och många med mig är redo att sätta på oss strejkvästarna och ställa oss på barrikaderna.

Vi medlemmar i Transport är La Résistance

Facklig utbildning. Nu ska jag berätta en hemlighet: under de 20 år som jag jobbat till och från som väktare (mest till) har jag aldrig varit fackligt aktiv, ej heller har jag gått någon facklig kurs.

Jobbigt leva i dyra tider

Ledare. Dödsiffran är den högsta sedan 2011. Till sista juli år hade 28 personer mist sina liv när de har utfört sina arbetsuppgifter. En trend som absolut inte ska peka uppåt.

Inte konstigt att det råder taxiförarbrist

Insändare. ”Svårt att få tag på taxi en lördagskväll”, ”Lång väntan på sjuktaxi”, ”Färdtjänstresan försenad”. Vi har alla sett rubrikerna den senaste tiden och bristen på taxiförare är ingen nyhet.

Stoppa alla dödliga olyckor på jobben

Debatt. I år har 28 personer åkt till sina arbeten för att aldrig komma hem igen. Antalet dödsfall på arbetet i år är det högsta för perioden januari till och med juli sen 2011.

Ett dystopiskt gigsamhälle är inte alls långt bort

Debatt. En framtid där allt fler arbetare måste ta gigjobb är inte svårt att föreställa sig. Det skriver Sirin Celik, statsvetare och utredare på Transportarbetareförbundet, som deltagit i det EU-finansierade projektet "Dont GIG Up, Never!". Celik har för Transport genomfört fallstudier på tre svenska plattformsföretag – ett arbete hon nyligen presenterade vid den avslutande konferensen i Rom.

Transports avtalsrörelse är demokrati på arbetsplatsen

Debatt. ”Då kommer bilen inom en kvart och kör er hem. Varsågod, hejdå!” Jag lägger på och tittar på klockan. Jag slutade för länge sedan men samtalet drog ut på tiden, det har ringt mycket i dag och flera kollegor har inte tagit sina pauser.

Vi måste prata om hur vi arbetar

Ordförandeord. Avtalsrörelsen rullar vidare. Flera avtal är klara men vi har många kvar. Det kanske inte är alla som vet att Transport förhandlar 27 kollektivavtal i den här avtalsrörelsen. Det är ganska många för ett förbund i vår storlek. Ungefär hälften är i hamn.

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.