Tommy Wreeth
Close
Tommy Wreeth, Transports ordförande, kommenterar valutgången: "Läget är ytterst bekymmersamt."
Close
Val 2018

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

– Om det betyder att partiet ska vara berett att regera med allianspartierna … det vill jag vänta med att kommentera. Läget är ytterst svårt och jag vill veta mer. Det slutliga resultatet är inte klart heller. Men det måste vara en regering som kan regera, säger han.

Morgonen efter valet kommer Tommy Wreeth in på förbundskontoret, några timmar innan det är dags att träffa de andra förbundsordförandena i LO-styrelsen.

Läget just nu är att de rödgröna får 144 mandat och Alliansen 143. Sverigedemokraterna har ökat sedan förra valet till preliminärt närmare 18 procent av rösterna. Det slutliga resultatet väntas först på onsdag när utlandsrösterna och sena förtidsröster har räknats.

– Det positiva är i alla fall att Socialdemokraterna återhämtade sig på slutet. Och då vill jag ge en eloge framför allt till våra och de andra LO-förbundens aktiva som har varit ute och knackat dörr och ringt till medlemmarna.

Hur har Transports ringkampanj funkat?

– Bra, jag är stolt över att vi har kämpat hela vägen. I går lunch hade vi haft 21 384 personliga samtal med medlemmar, i telefon eller vid dörrknackning.

Behöver något av Transports valkampanjande omprövas?

– Det ska vi analysera i efterhand. Jag känner mig mycket nöjd, men allt kan göras något bättre. I första hand hoppas jag att folk verkligen gick och röstade.

– Sedan gäller det att hålla isär facket och politiken. Vi ska vara fackligt politiska och driva fackliga frågor in i politiken, inte tvärt om. I mångt och mycket tycker jag att Socialdemokraterna ligger nära oss.

Ungefär en fjärdedel av LO-väljarna la sin röst på Sverigedemokraterna. Vad finns det att säga om detta?

– Jag är osäker på om de har röstat på SD för deras politik eller om det är missnöjesröstning. Jag hade hellre sett att fler hade tittat på partiets hållning när det gäller arbetsrätt, arbetsmarknad och a-kassan.

Finns det anledning att diskutera Transports linje att utesluta aktiva SD:are?

– Det diskuteras hela tiden, och vi har beslut från kongressen och förbundsstyrelsen bakom oss. Men i dagsläget ser jag ingen anledning att ompröva det beslutet.

Just nu har Socialdemokraternas topp, det verkställande utskottet, samlats på partihögkvarteret i Stockholm. En kvalificerad gissning är att diskussionen i första hand handlar om hur en handlingskraftig regering kan bildas.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson svarade på journalisternas frågor om en blocköverskridande regering när han klev in till vu-mötet:

– Det är klart att det blir svårt. Men Stefan Löfven var tydlig med att valet verkar bli dödsstöten för blockpolitiken som nu gör det svårt att regera Sverige. Jag tror att alla förstår allvaret, sa han enligt TT.

I eftermiddag träffas LO:s styrelse, och i morgon har Transports styrelse videokonferens med anledning av valresultatet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    11 september, 2018

    Transports kongress har beslutat att den som företräder Sverigedemokraterna, det vill säga är aktiv och till exempel står på en lista till kommunfullmäktige, ska uteslutas ur fackförbundet. Vad medlemmarna röstar på för parti spelar ingen roll för att få vara med i Transport.

  2. Tomas L:
    11 september, 2018

    På riktigt, blir man utesluten från Transport om man är/röstat på SD i valet i söndags?

    / Tomas L

  3. Örjan Torpe:
    11 september, 2018

    Jag fick i alla fall inget samtal, kan du tänka. När det gäller arbetspolitiken så ville SD ha förändrade turordningsregler i mindre företag men obligatorisk A-kassa som kompensation för arbetslöshet.
    Det var ju inget vidare enligt facket jag undrar varför. När det gäller patriotism så har arbetarna som grupp alltid varit patriotiska mer än andra samhällsgrupper, i det så ligger det ett viss mått av konservatism. Man är också närmare samhällsproblemen än de som äter snittar på Sveavägen. När det gäller uteslutningar ur Transport så var det precis de som drabbade fackanslutna i historien, avsked för att man var med i facket. Ingenting har således förändrats med Transports grundsyn på föreningsrätten i Sverige Halleluja!

Lästips:

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Collage första maj 1899, 1917 och 2014

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

David Ericsson. Foto Jan Lindkvist

Diktaturen som alla älskar?

Davids krönika. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.