S: Dags ta flera steg för trygga vägar

Debatt. Otryggheten på vägarna ska inte få bita sig fast. Den svenska modellen med öppenhet och schyst konkurrens samt trygga villkor för transportarbetarna ska utvecklas – inte avvecklas. Det är dags att ta fler steg för att skapa rättvisa och framtidstro på Sveriges vägar.

Cabotagetransporter har missbrukats under åren av oseriösa företag. Flera godstransportföretag har fortsatt att köra fler än tre transporter och har därmed brutit mot cabotagereglerna. För att råda bot på detta skärptes reglerna den 1 mars 2015. Då infördes möjligheten för polisen att ta ut en sanktionsavgift om 40 000 kronor vid en vägkontroll om föraren inte kan visa att denne utför en cabotagetransport.

Nyligen mottog vi en rapport från Transportstyrelsen, där man summerar första året med cabotageärenden. Under 2015 uppgick antalet ärenden om sanktionsavgift till 72.

Transportstyrelsens summering av året visar ändå att den ökade kontrollen och sanktionsavgifterna hittills har haft en avskräckande effekt. Problemen med oseriösa transportföretag som missköter sig har minskat något. Samarbetet med Polismyndigheten har fungerat väl, och handläggningstiderna blir korta tack vare att överprövningen görs via telefon.

60 av de 72 transportföretag som utreds för sanktioner har betalat i förskott. Detta har redan genererat en sammanlagd summa på 2,4 miljoner i sanktionsavgifter. Resultatet inger hopp om en effektivare process, tryggare vägar och en mer sund konkurrens framöver.

Vi är fast beslutna om att få ordning och reda på våra vägar, men ännu återstår en del att göra innan vi nått dit. Därför har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över villkoren inom yrkestrafiken. Här ingår:

• En rejäl utvärdering av de nya regler som införts 2015 vad gäller sanktionsavgifter och klampning.

• Att utreda hur beställaransvaret kan utökas, med krav på dokumentation med mera.

• Att presentera väl genomarbetade förslag för hur villkoren i yrkestrafiken kan förbättras.

En delredovisning kommer att överlämnas till näringsdepartementet den 15 mars i år. Slutbetänkandet i sin helhet lämnas senast den 1 maj 2017. Transportstyrelsen har fått relativt lång tid på sig eftersom frågorna är komplexa.

Det finns även en hel del vi kan göra på EU-nivå. Under hösten har regeringen vidtagit ett antal åtgärder för att påverka EU-kommissionens planerade vägpaket. Den kanske viktigaste frågan i det sammanhanget är att rätten att utföra cabotage måste vara tillfällig. Det kan inte vara acceptabelt att lämna landet för en kort stund och sedan återkomma för en ny cabotageperiod. Målet med regeringens arbete både på hemmaplan och i EU är att säkra schysta villkor och sund konkurrens på de svenska vägarna.

I dag tvingas alltför många förare arbeta under nästintill slavliknande villkor. Det är oacceptabelt. Transportarbetares arbetsvillkor ska förbättras. Vi ska inte konkurrera med låga löner och farlig arbetsmiljö, särskilt inte nu när tillväxten ökar, exporten växer och allt fler får jobb. Nu är det läge att skapa framtidstro och ta strid för schysta villkor och avtalsenliga löner, sund konkurrens och trygga vägar i Sverige.

Vi har kommit en bit på väg. Men det finns mycket kvar att göra innan vi har trygga vägar i hela Sverige. Vi tar strid för den svenska modellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

Storebror ser dig

Ledare. Rubriken syftar på ett uttryck lånat från George Orwells roman 1984. En roman som handlar om hur ett övergripande övervakningssystem håller medborgarna i schack. En dystopi som publicerades 1949 och som känns mer och mer aktuell.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.