Daniel Wallfors, RSO avd 25
Close
Daniel Wallfors har 400 arbetsplatser inom sitt område.
Close
Granskning

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter.

I tio år har Daniel Wallfors jobbat som regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Halmstadsavdelning. Ursprungligen är han lastbilschaufför.

I just den branschen möter han i mångt och mycket samma arbetsmiljöproblem som när han själv satt vid ratten:

– Tyvärr är det fortfarande vanligt med tunga lyft. Ofta utnyttjas inte de hjälpmedel som finns heller.

Daniel Wallfors följer debatten om de regionala skyddsombuden. För egen del beskriver han ett jobb med olika roller.

– Jag är ofta ute hos våra företag. Det kan handla om arbetsplatser där anställda larmat om brister. Men ofta är det arbetsgivaren som hör av sig till mig. Det kan vara fråga om en planerad skyddsrond. Eller ett arbetsskadeärende där arbetsgivaren behöver råd eller hjälp.

På bordet har han en plastmapp. Det är ett sådant ärende. Ett tillbud som kunde ha slutat riktigt illa. En grusbil blev rammad av en lastmaskin. Den uppfällda skopan träffade precis mellan hyttgolvet och motorrummet.

– Arbetsgivaren ringde och undrade oroligt vad han skulle göra. Anmäla förstås, förklarade jag. Vi åkte sedan ut till arbetsplatsen tillsammans och jag hjälpte till med arbetsskadeutredningen.

– På ett annat företag hade Arbetsmiljöverket gjort en inspektion och ställt krav. Företagaren kontaktade mig och bad om hjälp med att bygga upp ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

En stor del av Daniel Wallfors arbete handlar om att försöka skapa en dialog med arbetsgivarna. Det är inte helt enkelt, inom avdelningen revir finns omkring 400 arbetsplatser.

– Målet är att få i gång ett arbetsmiljöarbete. En viktig uppgift är att försöka hitta personer som vill bli lokala skyddsombud.

– Bevakningsbranschen ligger ganska långt framme, tycker jag. Stora åkerier ligger i framkant också. I branscher med många småföretag är det svårare. Där är okunskapen ofta stor om arbetsmiljölagen och arbetsgivarens ansvar.

Stöter du ofta på missuppfattningar om vilken uppgift ett RSO har?

– Ja, hela tiden. Och jag försöker hela tiden förklara att jag företräder alla arbetstagare på arbetsplatsen. Inte bara medlemmarna i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Arbete och graviditet – Bya och Tya vill ge information

Information. – Många arbetsgivare har inte koll på vad som gäller för gravida och ammande arbetstagare, säger Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.