Johnny Wiklund, RSO avd 18
Close
Johnny Wiklund i bilen på väg till ett besök på en arbetsplats i Söderhamn. Han är regionalt skyddsombud inom alla Transports avtalsområden förutom hamn.
Close
Granskning

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Ronny Bertilsson och Johnny Wiklund
Ronny Bertilsson, åkare, ringer till Johnny Wiklund, regionalt skyddsombud, när han vill ha hjälp med frågor som rör arbetsmiljön. Foto: John Antonsson

Johnny Wiklund parkerar vid Yrkesakademins gamla hus i Söderhamn. Många bilar står där. Delar av Ina frakts lokaler hyrs fortfarande ut regelbundet för YKB-kurser. Wiklund är Transports regionala skyddsombud i avdelning 18 Hälsingland. Han klivit in genom dörren, tar av sig skorna och hälsar på åkaren Ronny Bertilsson som sitter i det stora fikarummet.

För 20 år sedan startade han sitt eget åkeri. Han gjorde som farsan sin, också åkare. Pappans åkeri hade faktiskt Johnny Wiklund som anställd för många år sedan.

Sedan dess har Ina frakt växt. Från den där enda bilen som skrev kör- och vilotiderna på diagramblad till 13 bilar och 22 anställda. Flera typer av gods körs till kunder över stora delar av landet.

– Ronny är inte rädd att höra av sig till oss om det är någonting, han kan ringa till mig med en arbetsmiljöfråga, säger Johnny Wiklund.

Ingen anställd har klivit fram och tagit uppdraget som skyddsombud på Ronny Bertilssons åkeri. De har kollektivavtal och det finns medlemmar i facket. Det gör att Johnny Wiklund, som regionalt skyddsombud, kan gå in och ta rollen som skyddsombud på arbetsplatsen. Det är mer eller mindre en nödvändighet. Lagen säger att alla företag med mer än fem anställda måste ha ett skyddsombud.

– Jag hörde av mig till dig (Johnny) när jag fick veta att Arbetsmiljöverket skulle komma hit på en inspektion. Sen kom du hit och hjälpte mig efteråt också, så att jag kunde få ordning på vissa rutiner.

Ronny Bertilsson och Johnny Wiklund
Åkaren Ronny Bertilsson och det regionala skyddsombudet Johnny Wiklund har samarbetat för att ta fram rutiner i arbetsmiljöarbetet. Foto: John Antonsson

Johnny Wiklund sitter på en stol med ryggen ut mot fikarummet. Ronny Bertilsson sitter bakom högarna av papper vid sitt skrivbord. Skyddsombudet berättar att han hjälpte till med att ta fram rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det handlar om saker som att de anställda ska följa vissa säkerhetsrutiner och anmäla tillbud. Alltså situationer när en olycka varit nära, eller att någonting händer som kunde ha blivit mycket värre.

– Men det är svårt att få dem att göra det. Sen vi tog fram de här rutinerna har jag fått in två lappar med tillbud. Trots att jag påmint och tagit upp det på möten. Det måste ha hänt fler saker, säger åkaren.

Johnny Wiklund har varit regionalt skyddsombud i tolv år.

– Sedan 2008 har jag inte behövt lägga ett enda skyddsstopp och det känns faktiskt ganska bra, säger han.

Ett skyddsstopp är skyddsombudets mest kraftfulla redskap. En order om att allt en viss typ av arbetsuppgift inte får utföras, fram till att det farliga i momentet är åtgärdat.

– Jag tror på samverkan, även om jag företräder arbetstagarna. Om vi inte är överens så handlar det nästan alltid om att tillsammans med arbetsgivaren försöka hitta en väg framåt.

– Kanske är det annorlunda på större orter. Men här ska vi alla träffa varandra på stan. Då måste vi försöka samarbeta. Sen tycker jag faktiskt att vi har ganska bra arbetsgivare här.

parkering
Alla bilar är ute på jobb. Det enda fordonet som är kvar på uppställningsplatsen är en traktor. Ronny Bertilssons åkeri äger halva. Den andra halvan ägs av hans bror, också åkare. Foto: John Antonsson

Johnny är tillbaka i Transportavdelningens nya lokaler. Många flyttlådor, ännu inga datorer. De är kvar på den gamla platsen. Den var helt okej. Men när stora uppdragsgivare som Peab och Sweroc flyttade in i huset och helt plötsligt började dela fikarum blev situationen ohållbar. En medlem ska inte riskera någonting onödigt för ett besök hos facket.

– Jag tror verkligen på de nya lokalerna.

Vad är nästa planerade besök?

Johnny tar upp mobilen ur fickan och tittar i kalendern. I tre dagar ska han hålla kurs för skyddsombud och arbetsgivare, i praktiskt arbetsmiljöarbete (senare inställt på grund av corona). På torsdagen är det någonting annat. På fredagen ska han åka till ett renhållningsbolag och kolla på slambrunnar.

– Vi ska åka ut till de allra värsta. Se hur det är där och vad vi kan göra åt det.

– Många arbetsgivare blir alldeles förvånade över hur mycket vi kan göra för att hjälpa till med arbetsmiljön. Vid ett par tillfällen har jag fått frågan om hur mycket de ska betala för hjälpen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Ny på jobbet – tänk på det här

Nyanställd. Ny arbetsplats i år? Det finns mycket att tänka på. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Kultur
Collage till Motordublar (film)

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.