Johnny Wiklund, RSO avd 18
Close
Johnny Wiklund i bilen på väg till ett besök på en arbetsplats i Söderhamn. Han är regionalt skyddsombud inom alla Transports avtalsområden förutom hamn.
Close
Granskning

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Ronny Bertilsson och Johnny Wiklund
Ronny Bertilsson, åkare, ringer till Johnny Wiklund, regionalt skyddsombud, när han vill ha hjälp med frågor som rör arbetsmiljön. Foto: John Antonsson

Johnny Wiklund parkerar vid Yrkesakademins gamla hus i Söderhamn. Många bilar står där. Delar av Ina frakts lokaler hyrs fortfarande ut regelbundet för YKB-kurser. Wiklund är Transports regionala skyddsombud i avdelning 18 Hälsingland. Han klivit in genom dörren, tar av sig skorna och hälsar på åkaren Ronny Bertilsson som sitter i det stora fikarummet.

För 20 år sedan startade han sitt eget åkeri. Han gjorde som farsan sin, också åkare. Pappans åkeri hade faktiskt Johnny Wiklund som anställd för många år sedan.

Sedan dess har Ina frakt växt. Från den där enda bilen som skrev kör- och vilotiderna på diagramblad till 13 bilar och 22 anställda. Flera typer av gods körs till kunder över stora delar av landet.

– Ronny är inte rädd att höra av sig till oss om det är någonting, han kan ringa till mig med en arbetsmiljöfråga, säger Johnny Wiklund.

Ingen anställd har klivit fram och tagit uppdraget som skyddsombud på Ronny Bertilssons åkeri. De har kollektivavtal och det finns medlemmar i facket. Det gör att Johnny Wiklund, som regionalt skyddsombud, kan gå in och ta rollen som skyddsombud på arbetsplatsen. Det är mer eller mindre en nödvändighet. Lagen säger att alla företag med mer än fem anställda måste ha ett skyddsombud.

– Jag hörde av mig till dig (Johnny) när jag fick veta att Arbetsmiljöverket skulle komma hit på en inspektion. Sen kom du hit och hjälpte mig efteråt också, så att jag kunde få ordning på vissa rutiner.

Ronny Bertilsson och Johnny Wiklund
Åkaren Ronny Bertilsson och det regionala skyddsombudet Johnny Wiklund har samarbetat för att ta fram rutiner i arbetsmiljöarbetet. Foto: John Antonsson

Johnny Wiklund sitter på en stol med ryggen ut mot fikarummet. Ronny Bertilsson sitter bakom högarna av papper vid sitt skrivbord. Skyddsombudet berättar att han hjälpte till med att ta fram rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det handlar om saker som att de anställda ska följa vissa säkerhetsrutiner och anmäla tillbud. Alltså situationer när en olycka varit nära, eller att någonting händer som kunde ha blivit mycket värre.

– Men det är svårt att få dem att göra det. Sen vi tog fram de här rutinerna har jag fått in två lappar med tillbud. Trots att jag påmint och tagit upp det på möten. Det måste ha hänt fler saker, säger åkaren.

Johnny Wiklund har varit regionalt skyddsombud i tolv år.

– Sedan 2008 har jag inte behövt lägga ett enda skyddsstopp och det känns faktiskt ganska bra, säger han.

Ett skyddsstopp är skyddsombudets mest kraftfulla redskap. En order om att allt en viss typ av arbetsuppgift inte får utföras, fram till att det farliga i momentet är åtgärdat.

– Jag tror på samverkan, även om jag företräder arbetstagarna. Om vi inte är överens så handlar det nästan alltid om att tillsammans med arbetsgivaren försöka hitta en väg framåt.

– Kanske är det annorlunda på större orter. Men här ska vi alla träffa varandra på stan. Då måste vi försöka samarbeta. Sen tycker jag faktiskt att vi har ganska bra arbetsgivare här.

parkering
Alla bilar är ute på jobb. Det enda fordonet som är kvar på uppställningsplatsen är en traktor. Ronny Bertilssons åkeri äger halva. Den andra halvan ägs av hans bror, också åkare. Foto: John Antonsson

Johnny är tillbaka i Transportavdelningens nya lokaler. Många flyttlådor, ännu inga datorer. De är kvar på den gamla platsen. Den var helt okej. Men när stora uppdragsgivare som Peab och Sweroc flyttade in i huset och helt plötsligt började dela fikarum blev situationen ohållbar. En medlem ska inte riskera någonting onödigt för ett besök hos facket.

– Jag tror verkligen på de nya lokalerna.

Vad är nästa planerade besök?

Johnny tar upp mobilen ur fickan och tittar i kalendern. I tre dagar ska han hålla kurs för skyddsombud och arbetsgivare, i praktiskt arbetsmiljöarbete (senare inställt på grund av corona). På torsdagen är det någonting annat. På fredagen ska han åka till ett renhållningsbolag och kolla på slambrunnar.

– Vi ska åka ut till de allra värsta. Se hur det är där och vad vi kan göra åt det.

– Många arbetsgivare blir alldeles förvånade över hur mycket vi kan göra för att hjälpa till med arbetsmiljön. Vid ett par tillfällen har jag fått frågan om hur mycket de ska betala för hjälpen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.

”Jag var skiträdd!”

Chaufförer. Åkeriförarna Janne ”Kirre” Kirkhaug och Anders Nygren Forssling är kompisar genom facket. Kirre har kört mat till Tjärna centrum utan incidenter. Anders har råkat illa ut två gånger, men inte där.