Renée Johannesson kör budbil till vardags, men rycker också in som taxiförare i Helsingborg. Extrapengarna går till favorithobbyn, fallskärmshoppning.
Close
Renée Johannesson kör budbil till vardags, men rycker också in som taxiförare i Helsingborg. Extrapengarna går till favorithobbyn, fallskärmshoppning.
Close

Renée får en kick av att falla fritt

Månadens medlem. När Renée Johannesson gick ut gymnasiet hade hon ett enda önskemål när släkten frågade om examenspresent. Att få hoppa fallskärm! Nu, efter sju år som yrkeschaufför, är en livsdröm på väg att förverkligas. Renée har gjort 160 hopp och är en av Sveriges 1 500 certifierade fallskärmshoppare.

Renée har precis slutat sitt arbetspass på paketfirman Budcom i Helsingborg. Om någon timme går solen ner. Det är en magisk höstkväll. Vindstilla och klarblå himmel.

– Vädret är perfekt för hoppning. Fast vi hinner inte fram i tid, säger Renée och styr söderut genom Helsingborgs utkanter.

Vi är på väg till flygfältet i Eslöv. Till den stora röda hangar där Fallskärmsklubben Syd håller till.

Någon hoppning lär det inte bli för Renées del, men med lite tur är flygplanet ute. I bästa fall hinner vi se andra hoppare singla ner mot den höstfuktiga skånska myllan.

Nix. Redan från parkeringen kan Renée konstatera att hangardörren är stängd och planet inlåst. I stället pågår en nybörjarkurs inne i lokalerna. Ett tiotal elever får noggranna instruktioner i hur den florstunna skärmen ska vikas.

Det är en vetenskap, inser jag när Renée börjar förklara. Skärmen kan vikas på lite olika sätt, bland annat beroende på hur snabbt hopparen vill att den ska vecklas ut. Snabb utveckling innebär hårdare ryck i linorna.

Men låt oss backa bandet. Efter skolan fick Renée sitt efterlängtade provhopp, ett så kallad tandemhopp:

– Det innebär att man hänger i samma skärm som en rutinerad instruktör. Det är det enda tillåtna sättet, innan man börjar en nybörjarkurs. Jag har drömt om att hoppa fallskärm ända sedan jag var barn, jag älskar fart.

– Tandemhoppet var lika häftigt som jag fantiserat om. Det är en mäktig känsla som inte liknar något annat. Man faller fritt genom luften i 200 kilometer i timmen.

Tandemhoppet gav alltså mersmak. Fast hoppning är ingen billig sport. Varje lyft med flygplan kostar ett par hundralappar per person. En begagnad skärm går på mellan 15 000 och 50 000 kronor.

Hoppdrömmarna hamnade i malpåse. Renée flyttade hemifrån och började köra budbil, plus taxi. Men förra året, 2012, var tiden mogen för nybörjarkursen. Efter teorilektioner, skriftligt prov och de tio obligatoriska utbildningshoppen hade hon sin A-licens.

Den här säsongen har Renée ägnat det mesta av fritiden åt hoppningen. Hon är nu uppe i 160 luftturer och har skaffat egen overall och ”rigg” – det vill säga selen som skärmen är fäst i.

När Renée berättar står det klart att fallskärm är en seriös verksamhet, omgärdad av säkerhetsbestämmelser. Alla hoppare viker sin huvudskärm själva. I packningen ingår alltid en reservskärm. Den löses ut automatiskt på 700 meters höjd, om huvudskärmen fallerat. Hela utrustningen besiktigas två gånger varje år och vid ett av tillfällena ska reserven packas om.

Hur är det med riskerna då? Helt ofarlig tycks sporten inte vara. På Transportarbet­aren hade vi helt nyligen en vikarie som börjat med fallskärmshoppning. Hoppkarriären fick ett längre avbrott efter en kraschlandning i ett staket. Brutet lårben och ryggskada, konstaterade läkarna.

Renée känner till olyckan:

– Fast jag vet inte närmare hur den gick till. Men jag har klarat mig från skador hittills.

Någon annan incident då?

– Nja, det är möjligen den gången vi lyfte med planet och piloten glömde bort mig. Vår maskin tar sju personer. Sex gav sig i väg, då dök piloten plötsligt ganska häftigt. Han trodde att alla kommit ut.

För ett otränat öga ser klubbens inhyrda gulmålade propellerkärra en smula gisten ut. Den klarar hur som helst att ta hopparna upp till 3 200 meter höjd. Maxhöjd, utan syrgas, är 4 000 meter.

Efter själva uthoppet faller man fritt i cirka 60 sekunder. Enligt Renée är det den stora kicken. Erfarna hoppare skaffar gärna mindre och mindre skärmar. Ju småttigare desto högre fart.

En sista fråga: Kan fallskärmshoppning verkligen vara något för en 56-årig redaktör på Transportarbetaren?

Renée ler överseende:

– Klubbens äldsta medlem är typ 65 år. Han tog certifikatet förra året och leder årets hoppliga, med 300 hopp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.