Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.
Close
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.
Close
Digitalisering & AI

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Bläcket har knappt torkat i den 200-sidiga avhandlingen då Fredrik Söderqvist sätter sig på en stol med block och penna framför sig. Förmiddagskaffet är hämtat och han konstaterar att det har varit arbetskrävande att skriva avhandlingen. Men nu är den här.

Redan i vår mejlkonversation inför intervjun pekar han på en intressant jämförelse som går att göra mellan två av kapitlen i boken. Det första av dem handlar om hur Uber och Foodora etablerades i Sverige, och två motsvarande företag försökte etablera sig i Danmark, och det andra om hur digitalisering och automatisering införts i en av Bolidens gruvor.

Många likheter

Likheterna mellan de digitala systemen är nämligen ganska många. Oavsett om det är matleveranser, algoritmstyrd taxitrafik eller gruvor så rör det sig om logistik och olika saker som ska ta sig till olika platser i ett myller av hinder och yttre omständigheter.

Men där någonstans försvinner också likheterna och ger plats för olikheter.

– Skillnaden är att du har enormt starka fackföreningar i gruvan. Där det finns en 100-årig tradition av facklig samverkan.

Robotlik arbetsledning

Precis som Transportarbetaren berättat flera gånger så har plattformarna som styr Foodora- och Uberarbetare en närmast robotlik arbetsledning. Arbetaren ska ta sig från en plats till en annan och när det inte går som det ska är det en förinspelad röst eller en textnotifikation i en app som säger: Raska på!

De Boliden-gruvor som Fredrik Söderqvist studerade tillsammans med German Bender valde en annan väg när de skulle öka automatisering och digitalisering.

– Ny teknik betyder inte automatiskt att vi får höjd produktivitet och ett brett välstånd. Utan det har att göra med vilka val vi gör kring hur teknologin implementeras. Facket kan acceptera målet med automation i Boliden, för att de vet att även de har en vinning i det.

Anonyma prickar

Som ett exempel tar han upp hur man för säkerhetens skull valt att ha gps-positionering av alla anställda. Arbetsledarna ser bara prickar. Inte exakt vem som är exakt var. För att kunna se vem som är var måste systemet aktiveras – och det får enbart göras vid nödsituationer som vid allvarliga olyckor.

– I stället för att ge arbetsgivaren fri lejd att använda positioneringsdata som de vill, väljer arbetsgivare och fack att tillsammans reglera bort den mest skadliga användningen.

– Här säger arbetsgivaren: Varför skulle vi reducera våra bergarbetare till biorobotar?

Och rationaliteten i det är ju delvis att det inte går, för det skulle vara väldigt dyrt. För metallarna skulle tycka det är kasst och reagera och antagligen skulle det leda till att arbetsgivaren tjänade mindre pengar. För man skulle ha en arbetskraft som inte är lika produktiv. För arbetarna skulle inte vara lika sugna på att bjussa på en extra insats och bidra till det gemensamma.

Får inte tänka själva

På arbetsplatser där arbetarna inte får samma inflytande blir det något annat.

– Andra arbetsplatser väljer i stället att introducera den nya teknologin på ett sätt som gör att arbetare inte får tänka själva och ta eget initiativ, kontrollen ska vara hos arbetsgivaren. Om du har en arbetskraft med låg förhandlingskraft, då kommer man som arbetsgivare vara mer benägen att introducera teknik som biorobotiserar arbetarna och man kan utöva micro management genom tekniken.

Transportarbetaren har tidigare berättat om hur plattformsföretagen avslutat kontrakt för korttidsanställda arbetare efter att algoritmerna kommit fram till att de inte håller systemets förprogrammerade krav.

– Om de här företagen inte börjar hårdbevaka människorna som i Kina kommer datorn inte att kunna särskilja om den här personen misskött sig på jobbet eller är en god kamrat som hjälper sina kollegor och höjer arbetsmiljön. Enda anledningen till att företagen gör som de gör är helt enkelt att de inte bryr sig om sådant, säger Fredrik Söderqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Snart börjar de nya reglerna för a-kassan gälla. För den som är arbetslös i mer än hundra dagar innebär det oftast betydligt mindre pengar i plånboken.

Så mycket sänks din a-kassa

A-kasseregler. Snart börjar de nya reglerna för a-kassan gälla. För den som är arbetslös i mer än hundra dagar innebär det oftast betydligt mindre pengar i plånboken.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När schysta villkor används som reklam

Ledare. Shyssta villkor och kollektivavtal och en qr-kod med Ansök nu som lovar en genomsnittslön på 180 kronor per timme. Det budskapet har Foodoras rosa mopedboxar haft. En sanning med modifikation.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.