Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Att mannen har utfört människorov, grov misshandel, hemfridsbrott och narkotikabrott tvekar inte domstolen om. Hans egen förklaring är att han skulle driva ut demoner och onda andar ur tidningsbudet. Han har medgett handlingarna under rättegången, men tycker inte att han har gjort något straffbart.

Tidningsbudet var ute på sin vanliga utdelningsrunda i centrala Kristianstad den 12 augusti förra året. Han överfölls inne i ett trapphus och hölls sedan, enligt åtalet, fången fem timmar i en lägenhet. Han knivhöggs och lyckades till sist fly, naken och blodig, över taket.

Tidigare under rättegången beskrev tidningsbudet att han hade extrema smärtor efter misshandeln. Att det var fruktansvärt att bli skuren med kniv och att han var jätterädd hela tiden.

Förhandlingarna har också handlat om två andra fall där han ska ha misshandlat och knivhotat personer. I dag avslutades rättegången och tingsrätten fattade beslutet att 25-åringen ska undersökas och att resultatet ska vara klart senast den 18 februari.

Undersökningen ska svara på om han hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks. Samt om han i så fall saknade förmågan att förstå vad han gjorde. Tingsrätten vill också veta om det finns medicinska förutsättningar att ge mannen rättspsykiatrisk vård.

När mannen sedan är undersökt fortsätter tingsrätten sin förhandling. Alla parter ska få yttra sig igen. När den är över kommer dom. Åklagaren har yrkat på att 25-åringen ska utvisas från Sverige och förbjudas att återvända.

Tidningsbudet är åter i tjänst i Kristianstad. Högsta chefen på Point logistik kan berätta vad som hänt på företaget:

– En direkt konsekvens av överfallet är att vi testar ett nytt larm, en app i budens mobil. Företaget som säljer det kontaktade oss efter händelsen, säger vd Johan Lundin.

Han konstaterar att det inte är aktuellt att tidningsbuden har larm som går till polis eller ett bevakningsföretag. Det kan i stället gå till nattledningen eller kanske de kollegor som jobbar i närheten av den som larmar.

– Vi utvärderar tekniken nu. Men sedan måste vi komma fram till vad den som nås av ett larm ska göra.

Point logistik går också igenom förundersökningen som beskriver dådet mot tidningsbudet.

– Vi studerar den på djupet för att se vad vi kan förbättra i våra rutiner.

Företaget har sedan tidigare också planerat och nu genomfört utbildningar om hur hot och våld kan hanteras. Transports regionala skyddsombud Kersti Norén Dahlström har varit på Point logistik i Blekinge och fått veta mer om kurserna.

– Utbildningen är övergripande, berättar hon. Jag tycker att det är tråkigt att den inte är obligatorisk och på arbetstid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Hemfärden på Kungsgatan i Mariestad från tidningsrundan för cykelbudet Jan Fleischmann. Foto (c): Jan Fleischmann

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.