Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Åkerierna är något försiktigare när de svarar nu. Inte så konstigt eftersom Sverige är mitt i en lågkonjunktur med hög ränta och en inflationskris som äntligen ser ut att vara över. Det till trots har 49 procent av åkerierna svarat att de anställt lastbilschaufförer det senaste året, visar undersökningen som är genomförd av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Tya ägs gemensamt av Transport och arbetsgivarna.

Också under nästa år finns ett behov av fler chaufförer. Enligt undersökningen vill företagen anställa 4623 chaufförer de kommande 12 månaderna. I rapporten skriver Tya att det möjligen kan behövas ännu fler chaufförer, eftersom branschen historiskt har underskattat kommande rekryteringsbehov.

Kommuner drar ner

Men här finns det farhågor. Tya ser indikationer på att kommunerna drar ner på dyra utbildningar. En sådan är chaufförsutbildning, oavsett om det är på gymnasiet eller i vuxenutbildning.

– Jag tror man ser det som en enkel besparing då inriktning transport är en resurskrävande utbildning, men det är en kortsiktig åtgärd som kan få långsiktiga konsekvenser, Transporter är en förutsättning för industri, handel, företagande och tillväxt. Kommunerna borde snarare se branschen som en lösning på det ekonomiska underskottet, genom de jobbtillfällen som genereras på orten, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya i ett pressmeddelande.

Fem procent av arbetsgivarna som tror att de behöver säga upp de kommande tolv månaderna och det kommer enligt prognosen att påverka 288 lastbilschaufförer. När samma undersökning gjordes 2023 var det tre procent av företagen som sa att de planerade att säga upp personal.

Rekordmånga lastbilschaufförer

I dag finns det rekordmånga lastbilsförare anställda i Sverige. I de företag som är anslutna till Transportföretagen var det sammanlagt 50 201 anställda lastbilsförare 2024, jämfört med 34 936 år 2014 och rekryteringsbehovet ser ut att fortsätta. Både på grund av att branschen växer och att det finns en stor grupp lastbilsförare som passerat 63 år och börjar närma sig pensionsåldern. Tya lyfter i rapporten upp ett antal punkter som ska säkra nyrekryteringen. Första punkten är öka antalet utbildningsplatser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 september, 2024

    Jag hade kunnat fortsätt arbeta som långtradarchaufför i många år till men jag valde att köpa mig fri från ett arbetsliv som jag inte längre ville vara delaktig i redan 2018 när jag var 52 år.Det var en väldigt massa snack om att det fattades chaufför när jag jobbade som egen åkare och senare även som anställd chaufför, men ingen arbetsgivare ville betala mig mer i lön än avtalslön trots att det sakandes chaufförer.Det brukar var tillgång och efterfrågan som avgör priset på en vara eller en tjänst, men inte när det gäller chaufförer för då skall de nöja sig med avtalslönen punkt slut.

Lästips:

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.