Pernille Lorenz klarade uppkörningen på första försöket. Foto: Justina Öster

Pernille tar klivet från sjukresor till lastbil

Arbetslöshet. I våras blev Pernille Lorenz och ett 50-tal kollegor på färdtjänstbolaget Sirius i Stockholm uppsagda. Orsak: pandemin. Med hjälp av fackets och arbetsgivarnas omställningsstöd tar hon nu klivet till lastbilschaufför.

Två dagar före julafton körde sjukrese- och färdtjänstföraren Pernille Lorenz upp för sitt C-körkort.

– Det gick jättebra! Jag har ganska höga krav på mig själv, så jag är jäkligt nöjd. Kul att jag klarade det på första uppkörningen.

Så överraskad låter hon inte. Pernille har alltid gillat att köra bil och är i botten utbildad bilmekaniker. Nu återstår bara skrivningen på sista delkursen innan Pernille också kan kvittera ut sitt yrkeskompetensbevis (YKB). Och bli lastbilschaufför på allvar.

Även YKB-utbildningen på 140 timmar under fyra veckor har bekostats av omställningsstödet från Trygghetsfonden (TSL). En försäkring som fack och arbetsgivare inom LO enats om via kollektivavtal. Syftet är att arbetare, som sagts upp på grund av arbetsbrist, ska kunna studera och utöka sin kompetens. Få hjälp med CV och hitta nya jobb.

– Åkeribranschen skriker ju efter folk, så för mig var valet lätt, säger Pernille.

Andra gången

Det var andra gången hon blev uppsagd, med hänvisning till arbetsbrist, hos ett samhällsresebolag. På det första körde Pernille bara sjukresor. Det var en underentreprenör eller så kallat partnerbolag till Sirius Omsorg, som i stället välkomnade henne som ny chaufför.

På Sirius trivdes Pernille väldigt bra. Hon tycker om att arbeta med människor och månadslönen gjorde att hon slapp ”stressa runt”.

– Vi kunde ta oss tid med kunderna, körde fasta slingor och möttes av mycket tacksamhet.

Fast, som på de flesta arbetsplatser, behövde arbetsmiljön förbättras. Pernille engagerade sig fackligt, blev skyddsombud och startade en fackklubb med en grupp kollegor.

Pandemin

Så slog pandemin till och oron att smittas spred sig bland arbetskamraterna.

En riskbedömning för att förebygga covid-19 hamnade högst upp på chaufförernas önskelista. I ledningen var intresset svalare, så Transports regionala skyddsombud bistod och tog stöd av Arbetsmiljöverket.

När en plan för att ”coronasäkra” förarmiljön tagits fram av arbetsgivare och fack kom slaget: Sirius varslade och sa upp bolagets samtliga 50–55 chaufförer. Pernille jobbade sin sista dag i juni/juli.

Sirius Omsorg har nu inga egna anställda chaufförer utan anlitar bara sina partnerbolag för samhällsresor och körning av covid-test, berättar hon. Inom beställningscentralen Taxi Stockholms hägn.

Kollegorna tog uppsägningen på olika sätt, beroende på fas i livet. Vissa tyckte det var jobbigt och ville hålla sig kvar i yrket. Andra såg möjligheten att göra något annat.

– Jag är 43 år och var inte så orolig, tog det som en chans att komma vidare och utvecklas. Men närmar man sig 60 så har man ju inte riktigt samma möjligheter.

Lastbilsbehörighet

Pernilles plan var att fixa lastbilsbehörighet. Hon kände andra som fått C-kort bekostat via omställningsstöd eller arbetsförmedlingen.

– Taxiträsket vill jag inte fastna i! Jag har aldrig kört för procentlön eller efter taxameter och vill aldrig göra det heller, säger hon med eftertryck.

En del uppsagda fick nya jobb hos Sirius partnerbolag, dock inte de fackligt engagerade, uppger Pernille.

Trygghetsfonden kontaktade alla uppsagda och erbjöd stöd. Vissa hoppade på andra avstod, berättar Pernille. Hon som tveklöst sa ja kopplades ihop med ett ett coachnings-bolag, som TSL anlitar.

– Den första jobbcoachen var dålig. Han pratade mest väder och vind och gav inget stöd.

Pernille sa ifrån och fick i stället en ”super-coach”. Hon fixade snabbt fram papper och ordnade med ansökan. Pernille antogs och fick sedan välja bland några körskolor.

– Jag valde en i Södertälje, superbra, pluggade teori och övningskörde samtidigt. Totalt blev det ungefär åtta körtimmar.

Bemanningsbolag

Samtidigt fick Pernille jobb på ett bemanningsbolag – med kollektivavtal och ordning på lönerna. Att företaget hade schysta villkor kollade hon upp med Transports Stockholmsavdelning.

– Jag kör ut Ica-matkassar med skåpbil, anmäler bara till uthyrningsbolaget vilka tider jag vill arbeta. Jobb finns alltid, hur mycket som helst. Jag har blivit erbjuden att köra lastbil också, när jag fått mitt YKB.

Varför vill du köra tung bil?

– Det är roligt med mer vikt! Man sitter högt upp, sitter bra, och har mer uppsikt. Större tyngd ger mer ansvar, men det är bara kul, säger tvåbarnsmamman Pernille Lorenz.

Pernille Lorenz tog lastbilskortet med hjälp av stöd från TSL. Foto: Justina Öster
Pernille Lorenz tog lastbilskortet med hjälp av stöd från TSL. Foto: Justina Öster

Stöd för att studera och hitta nytt jobb

Arbetslöshet. Omställningsstödet, som facken i LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram i kollektivavtal, hanteras av Trygghetsfonden (TSL). Det ska ge uppsagda hjälp att studera, hitta nya arbeten eller starta företag.

Stödet omfattar alla anställda, som sagts upp på grund av arbetsbrist, oavsett om du är medlem i facket eller inte.

Det krävs att din arbetsgivare tecknat kollektivavtal med facket för att parternas omställningsförsäkring ska gälla. Fack och arbetsgivare ansöker gemensamt om stöd. Det ska göras senast tolv månader, räknat från de anställdas sista arbetsdag.

Går ditt företag – med kollektivavtal och försäkring – i konkurs har du också rätt till stöd. I de fall det krävs kan fackförbundet ensamt gå in och ansöka om stödet.

Insatserna i det så kallade omställningsprogrammet kan börja redan innan uppsägningstiden gått ut.

För att ha rätt till stöd krävs att du:

  • Sagts upp på grund av arbetsbrist, enligt lagen om anställningsskydd (las).
  • Är tillsvidareanställd.
  • Har varit anställd, sammanhängande, i minst tolv månader vid ett eller flera företag som har kollektivavtal och därmed omställningsförsäkring.
  • Har haft anställning med en arbetstid på minst 16 timmar i veckan, i genomsnitt.
  • Inte är äldre än 64 år och 11 månader.

Är du oense med arbetsgivaren, och anser att arbetsbrist inte finns, kan du ta facket till hjälp för att ogiltigförklara uppsägningarna och kräva skadestånd. Men då kan du inte samtidigt få omställningsstöd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.