Pernille Lorenz klarade uppkörningen på första försöket. Foto: Justina Öster

Pernille tar klivet från sjukresor till lastbil

Arbetslöshet. I våras blev Pernille Lorenz och ett 50-tal kollegor på färdtjänstbolaget Sirius i Stockholm uppsagda. Orsak: pandemin. Med hjälp av fackets och arbetsgivarnas omställningsstöd tar hon nu klivet till lastbilschaufför.

Två dagar före julafton körde sjukrese- och färdtjänstföraren Pernille Lorenz upp för sitt C-körkort.

– Det gick jättebra! Jag har ganska höga krav på mig själv, så jag är jäkligt nöjd. Kul att jag klarade det på första uppkörningen.

Så överraskad låter hon inte. Pernille har alltid gillat att köra bil och är i botten utbildad bilmekaniker. Nu återstår bara skrivningen på sista delkursen innan Pernille också kan kvittera ut sitt yrkeskompetensbevis (YKB). Och bli lastbilschaufför på allvar.

Även YKB-utbildningen på 140 timmar under fyra veckor har bekostats av omställningsstödet från Trygghetsfonden (TSL). En försäkring som fack och arbetsgivare inom LO enats om via kollektivavtal. Syftet är att arbetare, som sagts upp på grund av arbetsbrist, ska kunna studera och utöka sin kompetens. Få hjälp med CV och hitta nya jobb.

– Åkeribranschen skriker ju efter folk, så för mig var valet lätt, säger Pernille.

Andra gången

Det var andra gången hon blev uppsagd, med hänvisning till arbetsbrist, hos ett samhällsresebolag. På det första körde Pernille bara sjukresor. Det var en underentreprenör eller så kallat partnerbolag till Sirius Omsorg, som i stället välkomnade henne som ny chaufför.

På Sirius trivdes Pernille väldigt bra. Hon tycker om att arbeta med människor och månadslönen gjorde att hon slapp ”stressa runt”.

– Vi kunde ta oss tid med kunderna, körde fasta slingor och möttes av mycket tacksamhet.

Fast, som på de flesta arbetsplatser, behövde arbetsmiljön förbättras. Pernille engagerade sig fackligt, blev skyddsombud och startade en fackklubb med en grupp kollegor.

Pandemin

Så slog pandemin till och oron att smittas spred sig bland arbetskamraterna.

En riskbedömning för att förebygga covid-19 hamnade högst upp på chaufförernas önskelista. I ledningen var intresset svalare, så Transports regionala skyddsombud bistod och tog stöd av Arbetsmiljöverket.

När en plan för att ”coronasäkra” förarmiljön tagits fram av arbetsgivare och fack kom slaget: Sirius varslade och sa upp bolagets samtliga 50–55 chaufförer. Pernille jobbade sin sista dag i juni/juli.

Sirius Omsorg har nu inga egna anställda chaufförer utan anlitar bara sina partnerbolag för samhällsresor och körning av covid-test, berättar hon. Inom beställningscentralen Taxi Stockholms hägn.

Kollegorna tog uppsägningen på olika sätt, beroende på fas i livet. Vissa tyckte det var jobbigt och ville hålla sig kvar i yrket. Andra såg möjligheten att göra något annat.

– Jag är 43 år och var inte så orolig, tog det som en chans att komma vidare och utvecklas. Men närmar man sig 60 så har man ju inte riktigt samma möjligheter.

Lastbilsbehörighet

Pernilles plan var att fixa lastbilsbehörighet. Hon kände andra som fått C-kort bekostat via omställningsstöd eller arbetsförmedlingen.

– Taxiträsket vill jag inte fastna i! Jag har aldrig kört för procentlön eller efter taxameter och vill aldrig göra det heller, säger hon med eftertryck.

En del uppsagda fick nya jobb hos Sirius partnerbolag, dock inte de fackligt engagerade, uppger Pernille.

Trygghetsfonden kontaktade alla uppsagda och erbjöd stöd. Vissa hoppade på andra avstod, berättar Pernille. Hon som tveklöst sa ja kopplades ihop med ett ett coachnings-bolag, som TSL anlitar.

– Den första jobbcoachen var dålig. Han pratade mest väder och vind och gav inget stöd.

Pernille sa ifrån och fick i stället en ”super-coach”. Hon fixade snabbt fram papper och ordnade med ansökan. Pernille antogs och fick sedan välja bland några körskolor.

– Jag valde en i Södertälje, superbra, pluggade teori och övningskörde samtidigt. Totalt blev det ungefär åtta körtimmar.

Bemanningsbolag

Samtidigt fick Pernille jobb på ett bemanningsbolag – med kollektivavtal och ordning på lönerna. Att företaget hade schysta villkor kollade hon upp med Transports Stockholmsavdelning.

– Jag kör ut Ica-matkassar med skåpbil, anmäler bara till uthyrningsbolaget vilka tider jag vill arbeta. Jobb finns alltid, hur mycket som helst. Jag har blivit erbjuden att köra lastbil också, när jag fått mitt YKB.

Varför vill du köra tung bil?

– Det är roligt med mer vikt! Man sitter högt upp, sitter bra, och har mer uppsikt. Större tyngd ger mer ansvar, men det är bara kul, säger tvåbarnsmamman Pernille Lorenz.

Pernille Lorenz tog lastbilskortet med hjälp av stöd från TSL. Foto: Justina Öster
Pernille Lorenz tog lastbilskortet med hjälp av stöd från TSL. Foto: Justina Öster

Stöd för att studera och hitta nytt jobb

Arbetslöshet. Omställningsstödet, som facken i LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram i kollektivavtal, hanteras av Trygghetsfonden (TSL). Det ska ge uppsagda hjälp att studera, hitta nya arbeten eller starta företag.

Stödet omfattar alla anställda, som sagts upp på grund av arbetsbrist, oavsett om du är medlem i facket eller inte.

Det krävs att din arbetsgivare tecknat kollektivavtal med facket för att parternas omställningsförsäkring ska gälla. Fack och arbetsgivare ansöker gemensamt om stöd. Det ska göras senast tolv månader, räknat från de anställdas sista arbetsdag.

Går ditt företag – med kollektivavtal och försäkring – i konkurs har du också rätt till stöd. I de fall det krävs kan fackförbundet ensamt gå in och ansöka om stödet.

Insatserna i det så kallade omställningsprogrammet kan börja redan innan uppsägningstiden gått ut.

För att ha rätt till stöd krävs att du:

  • Sagts upp på grund av arbetsbrist, enligt lagen om anställningsskydd (las).
  • Är tillsvidareanställd.
  • Har varit anställd, sammanhängande, i minst tolv månader vid ett eller flera företag som har kollektivavtal och därmed omställningsförsäkring.
  • Har haft anställning med en arbetstid på minst 16 timmar i veckan, i genomsnitt.
  • Inte är äldre än 64 år och 11 månader.

Är du oense med arbetsgivaren, och anser att arbetsbrist inte finns, kan du ta facket till hjälp för att ogiltigförklara uppsägningarna och kräva skadestånd. Men då kan du inte samtidigt få omställningsstöd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.