Pernille Lorenz klarade uppkörningen på första försöket. Foto: Justina Öster

Pernille tar klivet från sjukresor till lastbil

Arbetslöshet. I våras blev Pernille Lorenz och ett 50-tal kollegor på färdtjänstbolaget Sirius i Stockholm uppsagda. Orsak: pandemin. Med hjälp av fackets och arbetsgivarnas omställningsstöd tar hon nu klivet till lastbilschaufför.

Två dagar före julafton körde sjukrese- och färdtjänstföraren Pernille Lorenz upp för sitt C-körkort.

– Det gick jättebra! Jag har ganska höga krav på mig själv, så jag är jäkligt nöjd. Kul att jag klarade det på första uppkörningen.

Så överraskad låter hon inte. Pernille har alltid gillat att köra bil och är i botten utbildad bilmekaniker. Nu återstår bara skrivningen på sista delkursen innan Pernille också kan kvittera ut sitt yrkeskompetensbevis (YKB). Och bli lastbilschaufför på allvar.

Även YKB-utbildningen på 140 timmar under fyra veckor har bekostats av omställningsstödet från Trygghetsfonden (TSL). En försäkring som fack och arbetsgivare inom LO enats om via kollektivavtal. Syftet är att arbetare, som sagts upp på grund av arbetsbrist, ska kunna studera och utöka sin kompetens. Få hjälp med CV och hitta nya jobb.

– Åkeribranschen skriker ju efter folk, så för mig var valet lätt, säger Pernille.

Andra gången

Det var andra gången hon blev uppsagd, med hänvisning till arbetsbrist, hos ett samhällsresebolag. På det första körde Pernille bara sjukresor. Det var en underentreprenör eller så kallat partnerbolag till Sirius Omsorg, som i stället välkomnade henne som ny chaufför.

På Sirius trivdes Pernille väldigt bra. Hon tycker om att arbeta med människor och månadslönen gjorde att hon slapp ”stressa runt”.

– Vi kunde ta oss tid med kunderna, körde fasta slingor och möttes av mycket tacksamhet.

Fast, som på de flesta arbetsplatser, behövde arbetsmiljön förbättras. Pernille engagerade sig fackligt, blev skyddsombud och startade en fackklubb med en grupp kollegor.

Pandemin

Så slog pandemin till och oron att smittas spred sig bland arbetskamraterna.

En riskbedömning för att förebygga covid-19 hamnade högst upp på chaufförernas önskelista. I ledningen var intresset svalare, så Transports regionala skyddsombud bistod och tog stöd av Arbetsmiljöverket.

När en plan för att ”coronasäkra” förarmiljön tagits fram av arbetsgivare och fack kom slaget: Sirius varslade och sa upp bolagets samtliga 50–55 chaufförer. Pernille jobbade sin sista dag i juni/juli.

Sirius Omsorg har nu inga egna anställda chaufförer utan anlitar bara sina partnerbolag för samhällsresor och körning av covid-test, berättar hon. Inom beställningscentralen Taxi Stockholms hägn.

Kollegorna tog uppsägningen på olika sätt, beroende på fas i livet. Vissa tyckte det var jobbigt och ville hålla sig kvar i yrket. Andra såg möjligheten att göra något annat.

– Jag är 43 år och var inte så orolig, tog det som en chans att komma vidare och utvecklas. Men närmar man sig 60 så har man ju inte riktigt samma möjligheter.

Lastbilsbehörighet

Pernilles plan var att fixa lastbilsbehörighet. Hon kände andra som fått C-kort bekostat via omställningsstöd eller arbetsförmedlingen.

– Taxiträsket vill jag inte fastna i! Jag har aldrig kört för procentlön eller efter taxameter och vill aldrig göra det heller, säger hon med eftertryck.

En del uppsagda fick nya jobb hos Sirius partnerbolag, dock inte de fackligt engagerade, uppger Pernille.

Trygghetsfonden kontaktade alla uppsagda och erbjöd stöd. Vissa hoppade på andra avstod, berättar Pernille. Hon som tveklöst sa ja kopplades ihop med ett ett coachnings-bolag, som TSL anlitar.

– Den första jobbcoachen var dålig. Han pratade mest väder och vind och gav inget stöd.

Pernille sa ifrån och fick i stället en ”super-coach”. Hon fixade snabbt fram papper och ordnade med ansökan. Pernille antogs och fick sedan välja bland några körskolor.

– Jag valde en i Södertälje, superbra, pluggade teori och övningskörde samtidigt. Totalt blev det ungefär åtta körtimmar.

Bemanningsbolag

Samtidigt fick Pernille jobb på ett bemanningsbolag – med kollektivavtal och ordning på lönerna. Att företaget hade schysta villkor kollade hon upp med Transports Stockholmsavdelning.

– Jag kör ut Ica-matkassar med skåpbil, anmäler bara till uthyrningsbolaget vilka tider jag vill arbeta. Jobb finns alltid, hur mycket som helst. Jag har blivit erbjuden att köra lastbil också, när jag fått mitt YKB.

Varför vill du köra tung bil?

– Det är roligt med mer vikt! Man sitter högt upp, sitter bra, och har mer uppsikt. Större tyngd ger mer ansvar, men det är bara kul, säger tvåbarnsmamman Pernille Lorenz.

Pernille Lorenz tog lastbilskortet med hjälp av stöd från TSL. Foto: Justina Öster
Pernille Lorenz tog lastbilskortet med hjälp av stöd från TSL. Foto: Justina Öster

Stöd för att studera och hitta nytt jobb

Arbetslöshet. Omställningsstödet, som facken i LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram i kollektivavtal, hanteras av Trygghetsfonden (TSL). Det ska ge uppsagda hjälp att studera, hitta nya arbeten eller starta företag.

Stödet omfattar alla anställda, som sagts upp på grund av arbetsbrist, oavsett om du är medlem i facket eller inte.

Det krävs att din arbetsgivare tecknat kollektivavtal med facket för att parternas omställningsförsäkring ska gälla. Fack och arbetsgivare ansöker gemensamt om stöd. Det ska göras senast tolv månader, räknat från de anställdas sista arbetsdag.

Går ditt företag – med kollektivavtal och försäkring – i konkurs har du också rätt till stöd. I de fall det krävs kan fackförbundet ensamt gå in och ansöka om stödet.

Insatserna i det så kallade omställningsprogrammet kan börja redan innan uppsägningstiden gått ut.

För att ha rätt till stöd krävs att du:

  • Sagts upp på grund av arbetsbrist, enligt lagen om anställningsskydd (las).
  • Är tillsvidareanställd.
  • Har varit anställd, sammanhängande, i minst tolv månader vid ett eller flera företag som har kollektivavtal och därmed omställningsförsäkring.
  • Har haft anställning med en arbetstid på minst 16 timmar i veckan, i genomsnitt.
  • Inte är äldre än 64 år och 11 månader.

Är du oense med arbetsgivaren, och anser att arbetsbrist inte finns, kan du ta facket till hjälp för att ogiltigförklara uppsägningarna och kräva skadestånd. Men då kan du inte samtidigt få omställningsstöd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport i svensk-norsk manifestation för pendlare

Facket. Till stöd för gränspendlare genomförde LO Sverige och LO Norge en manifestation på måndagen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla fanns på plats med fana på Gamla Svinesundsbron.

Transportarbetarens logga

Manifestation på bron mellan Sverige och Norge

Facket. Måndagen den 1 mars hålls en flaggmanifestation till stöd för pendlare som drabbats av den stängda riksgränsen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla finns på plats på Gamla Svinesundsbron.

Transportarbetarens logga

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Flaggmanifestation Svinesund avd 55

Transport i svensk-norsk manifestation för pendlare

Facket. Till stöd för gränspendlare genomförde LO Sverige och LO Norge en manifestation på måndagen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla fanns på plats med fana på Gamla Svinesundsbron.

Skattesmäll efter samgående– Foodora krävs på 21 miljoner

Matbud. Förra året gick Foodora samman med konkurrenten Restaurangonline, ett bolag som enligt Skatteverket tricksat med luftfakturor, bulvaner och svart betalning för närmare 277 000 matleveranser. Nu krävs Foodora på de 21 miljoner i obetalda skatter och avgifter som partnern skulle ha betalat.

Manifestation på bron mellan Sverige och Norge

Facket. Måndagen den 1 mars hålls en flaggmanifestation till stöd för pendlare som drabbats av den stängda riksgränsen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla finns på plats på Gamla Svinesundsbron.

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

corona
Genrebild taxi i Stockholm

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Avtal 2021
Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Avtal 2021

Många frågor till facket om taxivarslet

Taxi. Inför den taxikonflikt som rycker allt närmare får Transport många frågar. En handlar om fackligt medlemskap. Måste jag som förare svara när åkaren frågar om jag är med i Transport? – Nej, det finns ingen skyldighet att upplysa om det, säger Mats H Andersson, central taxiombudsman på förbundet.

Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Avtal 2021

Tvisten om taxiförarnas löner rullar vidare

Taxi. Transports konfliktvarsel hänger fortfarande över taxibranschen. Under tisdagen har fack och arbetsgivare haft nya överläggningar med de utsedda medlarna. Om ingen uppgörelse nås inleds stridsåtgärderna på måndag nästa vecka.

Avtal 2021

Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.