Pernille Lorenz klarade uppkörningen på första försöket. Foto: Justina Öster

Pernille tar klivet från sjukresor till lastbil

Arbetslöshet. I våras blev Pernille Lorenz och ett 50-tal kollegor på färdtjänstbolaget Sirius i Stockholm uppsagda. Orsak: pandemin. Med hjälp av fackets och arbetsgivarnas omställningsstöd tar hon nu klivet till lastbilschaufför.

Två dagar före julafton körde sjukrese- och färdtjänstföraren Pernille Lorenz upp för sitt C-körkort.

– Det gick jättebra! Jag har ganska höga krav på mig själv, så jag är jäkligt nöjd. Kul att jag klarade det på första uppkörningen.

Så överraskad låter hon inte. Pernille har alltid gillat att köra bil och är i botten utbildad bilmekaniker. Nu återstår bara skrivningen på sista delkursen innan Pernille också kan kvittera ut sitt yrkeskompetensbevis (YKB). Och bli lastbilschaufför på allvar.

Även YKB-utbildningen på 140 timmar under fyra veckor har bekostats av omställningsstödet från Trygghetsfonden (TSL). En försäkring som fack och arbetsgivare inom LO enats om via kollektivavtal. Syftet är att arbetare, som sagts upp på grund av arbetsbrist, ska kunna studera och utöka sin kompetens. Få hjälp med CV och hitta nya jobb.

– Åkeribranschen skriker ju efter folk, så för mig var valet lätt, säger Pernille.

Andra gången

Det var andra gången hon blev uppsagd, med hänvisning till arbetsbrist, hos ett samhällsresebolag. På det första körde Pernille bara sjukresor. Det var en underentreprenör eller så kallat partnerbolag till Sirius Omsorg, som i stället välkomnade henne som ny chaufför.

På Sirius trivdes Pernille väldigt bra. Hon tycker om att arbeta med människor och månadslönen gjorde att hon slapp ”stressa runt”.

– Vi kunde ta oss tid med kunderna, körde fasta slingor och möttes av mycket tacksamhet.

Fast, som på de flesta arbetsplatser, behövde arbetsmiljön förbättras. Pernille engagerade sig fackligt, blev skyddsombud och startade en fackklubb med en grupp kollegor.

Pandemin

Så slog pandemin till och oron att smittas spred sig bland arbetskamraterna.

En riskbedömning för att förebygga covid-19 hamnade högst upp på chaufförernas önskelista. I ledningen var intresset svalare, så Transports regionala skyddsombud bistod och tog stöd av Arbetsmiljöverket.

När en plan för att ”coronasäkra” förarmiljön tagits fram av arbetsgivare och fack kom slaget: Sirius varslade och sa upp bolagets samtliga 50–55 chaufförer. Pernille jobbade sin sista dag i juni/juli.

Sirius Omsorg har nu inga egna anställda chaufförer utan anlitar bara sina partnerbolag för samhällsresor och körning av covid-test, berättar hon. Inom beställningscentralen Taxi Stockholms hägn.

Kollegorna tog uppsägningen på olika sätt, beroende på fas i livet. Vissa tyckte det var jobbigt och ville hålla sig kvar i yrket. Andra såg möjligheten att göra något annat.

– Jag är 43 år och var inte så orolig, tog det som en chans att komma vidare och utvecklas. Men närmar man sig 60 så har man ju inte riktigt samma möjligheter.

Lastbilsbehörighet

Pernilles plan var att fixa lastbilsbehörighet. Hon kände andra som fått C-kort bekostat via omställningsstöd eller arbetsförmedlingen.

– Taxiträsket vill jag inte fastna i! Jag har aldrig kört för procentlön eller efter taxameter och vill aldrig göra det heller, säger hon med eftertryck.

En del uppsagda fick nya jobb hos Sirius partnerbolag, dock inte de fackligt engagerade, uppger Pernille.

Trygghetsfonden kontaktade alla uppsagda och erbjöd stöd. Vissa hoppade på andra avstod, berättar Pernille. Hon som tveklöst sa ja kopplades ihop med ett ett coachnings-bolag, som TSL anlitar.

– Den första jobbcoachen var dålig. Han pratade mest väder och vind och gav inget stöd.

Pernille sa ifrån och fick i stället en ”super-coach”. Hon fixade snabbt fram papper och ordnade med ansökan. Pernille antogs och fick sedan välja bland några körskolor.

– Jag valde en i Södertälje, superbra, pluggade teori och övningskörde samtidigt. Totalt blev det ungefär åtta körtimmar.

Bemanningsbolag

Samtidigt fick Pernille jobb på ett bemanningsbolag – med kollektivavtal och ordning på lönerna. Att företaget hade schysta villkor kollade hon upp med Transports Stockholmsavdelning.

– Jag kör ut Ica-matkassar med skåpbil, anmäler bara till uthyrningsbolaget vilka tider jag vill arbeta. Jobb finns alltid, hur mycket som helst. Jag har blivit erbjuden att köra lastbil också, när jag fått mitt YKB.

Varför vill du köra tung bil?

– Det är roligt med mer vikt! Man sitter högt upp, sitter bra, och har mer uppsikt. Större tyngd ger mer ansvar, men det är bara kul, säger tvåbarnsmamman Pernille Lorenz.

Pernille Lorenz tog lastbilskortet med hjälp av stöd från TSL. Foto: Justina Öster
Pernille Lorenz tog lastbilskortet med hjälp av stöd från TSL. Foto: Justina Öster

Stöd för att studera och hitta nytt jobb

Arbetslöshet. Omställningsstödet, som facken i LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram i kollektivavtal, hanteras av Trygghetsfonden (TSL). Det ska ge uppsagda hjälp att studera, hitta nya arbeten eller starta företag.

Stödet omfattar alla anställda, som sagts upp på grund av arbetsbrist, oavsett om du är medlem i facket eller inte.

Det krävs att din arbetsgivare tecknat kollektivavtal med facket för att parternas omställningsförsäkring ska gälla. Fack och arbetsgivare ansöker gemensamt om stöd. Det ska göras senast tolv månader, räknat från de anställdas sista arbetsdag.

Går ditt företag – med kollektivavtal och försäkring – i konkurs har du också rätt till stöd. I de fall det krävs kan fackförbundet ensamt gå in och ansöka om stödet.

Insatserna i det så kallade omställningsprogrammet kan börja redan innan uppsägningstiden gått ut.

För att ha rätt till stöd krävs att du:

  • Sagts upp på grund av arbetsbrist, enligt lagen om anställningsskydd (las).
  • Är tillsvidareanställd.
  • Har varit anställd, sammanhängande, i minst tolv månader vid ett eller flera företag som har kollektivavtal och därmed omställningsförsäkring.
  • Har haft anställning med en arbetstid på minst 16 timmar i veckan, i genomsnitt.
  • Inte är äldre än 64 år och 11 månader.

Är du oense med arbetsgivaren, och anser att arbetsbrist inte finns, kan du ta facket till hjälp för att ogiltigförklara uppsägningarna och kräva skadestånd. Men då kan du inte samtidigt få omställningsstöd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.