Per Ehlin. Foto: Börge Nilsson/Textra
Close
Kollegan Anders Bergfeldt (till höger) kom förbi och hälsade på Per Ehlin när det var dags för lunch. Anders kör för DHL, Per själv för DB Schenker. Båda har med sig matlåda varje dag och för Per blev det vägen till bättre hälsa.
Close
Månadens medlem

Per tränade bort sin diabetes

Hälsa. För tio år sedan fick Per Ehlin diabetes. Hård träning och ändrad kost har gjort honom fri från medicinen.

Allt började med ett besök hos företagshälsovården 2013.

Hans värden såg alarmerande ut och Per Ehlin skickades vidare på provtagningar på vårdcentralen. Där visade det sig att han utvecklat diabetes typ 2.

– Nu rasar hela min värld, typ så kändes det. Sedan fick jag börja tänka: Hur ska jag göra för att få det här att bli bra? Det första var det här med maten.

Per Ehlin började lära sig om kost. Vad är socker? Det visade sig att det finns överallt. Sedan såg han över portionerna.

Varm mat i hytten varje arbetsdag tack vare matlådevärmaren. Den är flyttbar, så Per Ehlin tar den med sig när han byter lastbil. Foto Börge Nilsson/Textra
Varm mat i hytten varje arbetsdag tack vare matlådevärmaren. Den är flyttbar, så Per Ehlin tar den med sig när han byter lastbil. Foto Börge Nilsson/Textra

– Jag äter nästan precis samma som innan. Jag är inte rädd för fett och äter vanlig svensk husmanskost. Men jag fyller en assiett och sedan får det vara bra med det.

– För mig funkade det bra. Men det är inte säkert att det funkar för alla. Men jag säger: det är dumt att göra som jag och vänta på att få en ursäkt till att göra en förändring.

Men ny kost behövde balanseras upp med träning också.

– I mitt fall handlade det om att ta tag i min kampsport som jag hållit på med sedan 1998 igen.

Hur orkar du träna efter långa arbetsdagar?

– När du jobbar blir du trött i huvudet och kroppen. Men när du går och tränar blir du trött på rätt sätt.

De första två åren efter diabetesbeskedet tränade Per Ehlin ett par gånger i veckan.

– Sedan sa läkaren till mig att man kan bli av med sin diabetes. Eller inte av med, men det går att skjuta det framåt och slippa medicinera. Så jag tänkte att jag lägger på en dag eller två av träning och så blir det fyra, fem dagar i veckan. Sen blev jag av med medicineringen och mina värden är normala. Jag har ingen synlig diabetes mer.

Det räcker inte med lunch. Kaffe är också nödvändigt. Foto Börge Nilsson/Textra
Det räcker inte med lunch. Kaffe är också nödvändigt. Foto Börge Nilsson/Textra

Per Ehlins livsstilsförändring började för mer än åtta år sedan och han håller i den. Som han ser det finns det egentligen inga alternativ. Han jobbar med att köra kretsdistribution. Kroppen har tagit stryk efter många år av slit och träningen behövs för att hålla ryggen i hyggligt skick.

– Jag var tvungen att anpassa mig. Missköter du en diabetes får du högt blodtryck och det riskerar att göra att det börjar skimra för ögonen. Då kan Transportstyrelsen ta ditt körkort. Så för mig var det inget svårt alternativ, jag måste träna och sköta maten för att kunna fortsätta att jobba.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Fridell:
    11 oktober, 2023

    Bra artikel, men ni borde nog förtydliga att det är Diabetes Typ 2 han har tränat bort. Diabetes Typ 1 har man livet ut.

Lästips:

Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?