Per drömmer om ett nytt friår

Månadens medlem. Efter 15 år som flygtankare på Arlanda ville Per Gustavsson växla spår. Han tog ut friår och utbildade sig i sadelmakeri. Nu är Per tillbaka på Arlanda, men hemma på gården gror ändå drömmarna om något annat.

Gården ligger i skogen några mil nordost om Arlanda. Det är Per Gustavssons barndomshem. För bara något år sedan tog han över hus, lagård, maskiner, åkrar och skog efter föräldrarna. Numera har han inga fritidsproblem.

– Det är alltid något som ska fixas. Hål som ska grävas och fyllas igen. Eller vedhuggning. Du anar inte känslan när man själv fått ihop sin årsförbrukning av ved, säger han med en sällsam blandning av eftertänksamhet och underfundig humor.

Det var slumpen som gjorde Per till flygplanstankare. Han hade jobbat extra som flygplansstädare och fick syn på en annons från flygtankningsbolaget AFCO. Jobbet med jetbränslet blev också inkörningsporten till ett starkt fackligt engagemang.

– Ombudsmannen kallade till möte. Jag var den ende som kom. En timanställd grabb som fick dra i gång en ny fackklubb. Den gamla hade somnat in. Då var det synd om mig!

Som vanligt är det lite svårt att avgöra var gränsen går mellan ironi och allvar när Per berättar. Han knegade på med flygplanen – tills han en dag hörde talas om förslaget om friår. Ledighet med ersättning från staten. Lanserat av Miljöpartiet.

– Jag var riktigt het på gröten och snackade med arbetsgivaren redan innan förslaget blivit verklighet. Första ansökningsdagen, direkt på morgonen, klev jag in på Arbetsförmedlingen med mina papper.

– Det var inte bara för att det lät kul. Jag var sliten. Rygg och nacke tar stryk av de tunga bränsleslangarna.

När sabbatsåret väl var beviljat hade Per några olika idéer. Antingen plugga. Kanske pedagogik, bli lärare. Eller statskunskap. Eller teologi. Per hade till och med besökt Uppsala universitet för att kolla läget på institutionerna.

– Jag såg framför mig hur jag skulle sitta i ett dammigt kontorsrum och långsamt torka in.

Det blev inget universitet. Per valde i stället Tärnsjö sadelmakeriskola. Tanken var att utbilda sig i lädersömnad och starta eget, med båt- och bilklädslar.

Sömnad. Symaskiner. Inte så vanligt bland grabbar kanske…

Per garvar. På AFCO har han en jobbarkompis som samlar på symaskiner. Kompisen brukar ta hem trasiga arbetskläder och laga, eller sy på extrafinesser.

Pers far var också en hejare på att sy. Knypplade och vävde – vid sidan av alla sysslor som följde med en bondgård med djur och traktorer.

Hur går det då med drömmen om en verkstad? Om att fixa riktig skinnklädsel i gamla bilar?

Per tar täten upp på övervåningen. I ett par små rum har han skinn, verktyg och en industrisymaskin. Fast än så länge blir det mest på hobbynivå. Något vapenhölster eller vapenfodral till gubbarna i byn. Eller som nu, en bärsele till Transportavdelningens nya fana.

Varför inte mer?

– Skolan var bra på många sätt, fast det blev ändå inte riktigt som jag tänkt mig. Inriktningen var inte på bilklädsel, lärarna hade annan bakgrund.

Den insikten fick Per under en månad som utbyteselev på en skola i Danmark.

Där hade man precis den kunskap som Per sökte. Fast då stod det också klart att det skulle ta fem år, som lärling, för att bli fullfjädrad i konsten att klä om bilstolar.

Vi går ut på gårdsplanen. Per förklarar att han brukar besöka bilträffar och kika på alla jänkare, där ägarna lagt ner tusentals timmar på lack och krom. Över klädseln ligger ofta en pläd. Eller så har ”frugan” uträttat mirakel med hushållssymaskinen.

– Fast tittar man närmare på stygnen ser man att det inte fungerar. ”Gubbar” som lagt hundratusentals kronor på bilen, kunde väl satsa 15 000 spänn på en vettig symaskin också!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.