Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.

Patrik Persson, studieorganisatör. Foto: Lilly Hallberg

Vad handlar utbildningen om?

– Konfliktskolan handlar om avtalsrörelsen. Vi går igenom begrepp som märket, varsel och konflikt, och vad som gäller på arbetsplatsen vid en konfliktsituation. Vi i 12:an känner att det är hög tid att medlemmarna är beredda på vad som kan ske i årets avtalsrörelse, som kan bli avgörande. Konfliktskola är väldigt relevant i sammanhanget, tycker jag.

Är det bra att Transport är så stridbara när det gäller lönekrav?

– Personligen tycker jag det, absolut. Att vi ställt oss utanför LO-samordningen genom högre lönekrav är fullt rimligt, det har gått bra för transportbranscherna.
– Det är bra att visa att LO-samordningens krav på 4, 4 procent är för lite, särskilt med tanke på att det i slutänden bara lär bli 70 procent av kravet sett till tidigare avtalsrörelser. De vi organiserar är värda en löneökning som kan parera inflationen. Och det är bra goodwill för förbundet. Här i Malmö till exempel har vi fått frågan från busschaufförer, som kör linjebuss, om de inte kan få tillhöra oss i stället.

Blir det konflikt nu i vår, tror du?

– Min känsla är att det är närmre skarpt läge än på länge. Personligen har jag aldrig varit med om en regelrätt konflikt eller strejk. Jag har jobbat som förtroendevald i sju år och varit studieorganisatör sedan 2017, tidigare körde jag sopor och har haft kvar anställningen.

Vilka vänder sig konfliktskolan till?

– Både till förtroendevalda och övriga medlemmar. Vi har erbjudit grannavdelningarna att delta.

Har ni haft utbildningen tidigare?

– Nej, inte en sådan här konfliktskola, tidigare utbildningar har bland annat rört konflikthantering. Det var Linda (Svensson), vår kassör, som lyfte förslaget nu. Det är också ett led i ett förbundsprojekt för att värva medlemmar, något som Christoffer (Lindeblad) bland annat arbetar med på utvalda arbetsplatser.
– Jag är stolt att 12:an gjort det här!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Persson:
    9 mars, 2023

    Eftersom det har varit ganska lugnt en längre tid så är det bra att öka kunskapen om de åtgärder som kan användas vid eventuella konflikter på arbetsmarknaden. Det är lättare att förstå sammanhanget då.

Lästips:

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.