Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten
Close
Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet.
Close
Månadens verksamhet

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

– Vi har redan sett att de håller på att lägga om sin strategi. Vi kommer att hålla ett särskilt öga på fyra stora åkerier och en väldigt stor speditör, säger Tommy Jonsson, central ombudsman på Ordning och reda.

Det är tidig november när vi pratar. Den första februari nästa år börjar EU:s omtalade mobilitetspaket gälla. Helt plötsligt ska tusentals chaufförer registreras som utstationerade hos svenska myndigheteter och få en teoretisk rätt till samma löner som finns i Transports kollektivavtal för lastbilschaufförer.

I praktiken vet ingen hur det kommer att bli.

– Problemet är att vi skapar ett regelverk som alla utländska åkerier måste följa, men vi vet inte hur kontrollerna ska se ut än, säger Jimmy Ovesson som är Tommy Jonssons parhäst i Ordning och reda.

Nätverk

Sedan i höstas har de ett nätverk av informatörer runtom i Sverige. Nätverket består av arbetande Transportmedlemmar som ska vara Ovesson och Jonssons ögon och öron på gator och terminaler.

– Jag och Tommy kan inte vara överallt. Våra informatörer kommer att kunna se vilka aktörer de ser i sina orter och var det är många återkommande åkerier som har veckovila i hytten varenda helg, säger Ovesson.

Den 31 oktober var sista datum att lämna in remissvar till införandet av mobilitetspaketet. När det här skrivs har regeringen inte presenterat propositionen än. Först pandemi, sedan ovisshet om vilka lagar som gäller om bara några få månader. Det har varit knepiga tider för Ordning och reda-gänget.

– Vi tittar på hur vi ska jobba med detta. Och har förberett oss. Analyserat vilka stridsåtgärder vi kan vi använda oss av för att få till utstationeringsavtal. På ett sätt är det obehagligt att så mycket kontroll av kombi- och cabotagetrafik kan hamna hos myndigheterna. Kommer de att ha nog med resurser och kommer de att kontrollera att förarna får rätt löner och villkor? Därför är det viktigt att vi organiserar chaufförer, säger Ovesson.

Utstationerar förare

En sak är säker. Redan nu börjar det synas att flera åkerier skriver sig i Sverige och väljer att utstationera arbetarna, berättar Tommy Jonsson. Det innebär att skatter kommer in, men lönerna blir då en fråga för parterna att lösa. En tuff nöt att knäcka, då de flesta chaufförer kommer vara i Sverige en kort tid och inte är med i facket.

– Vi har nätverket Baltic Sea Trucking Network, där samlas fackliga företrädare och vi ska samarbeta och ta del av varandras information. Om vi från Sverige är på jakt efter vissa företag eller om de har chaufförer som behöver hjälp, säger Tommy Jonsson.

– Tanken är att vi ska ha uppsökeri tillsammans vid hamnarna. Vi håller nu på med att ta fram material gällande de nya reglerna som vi ska dela ut. Vi behöver värva chaufförerna till facket så att vi kan teckna avtal och kontrollera att rätt löner följs. Den som har fått fel lön enligt de nya reglerna och saknar medlemskap i facket får driva sin process själv, säger Jonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Eriksson Molin:
    13 december, 2021

    Om jag på något sätt kan bidra till Ordning och Reda som förtroendeman på Schenker-terminal, får ni gärna höra av er.

  2. Mikael Keijsner:
    29 november, 2021

    Tillsammans är vi starka! Vi kommer inte kunna lösa detta var och en för sig men tillsammans kan vi åstadkomma något positivt. Det är ändå våra kollegor, oavsett vilket land de kommer ifrån.

Lästips:

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Transportarbetarens logga

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.