Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten
Close
Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet.
Close
Månadens verksamhet

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

– Vi har redan sett att de håller på att lägga om sin strategi. Vi kommer att hålla ett särskilt öga på fyra stora åkerier och en väldigt stor speditör, säger Tommy Jonsson, central ombudsman på Ordning och reda.

Det är tidig november när vi pratar. Den första februari nästa år börjar EU:s omtalade mobilitetspaket gälla. Helt plötsligt ska tusentals chaufförer registreras som utstationerade hos svenska myndigheteter och få en teoretisk rätt till samma löner som finns i Transports kollektivavtal för lastbilschaufförer.

I praktiken vet ingen hur det kommer att bli.

– Problemet är att vi skapar ett regelverk som alla utländska åkerier måste följa, men vi vet inte hur kontrollerna ska se ut än, säger Jimmy Ovesson som är Tommy Jonssons parhäst i Ordning och reda.

Nätverk

Sedan i höstas har de ett nätverk av informatörer runtom i Sverige. Nätverket består av arbetande Transportmedlemmar som ska vara Ovesson och Jonssons ögon och öron på gator och terminaler.

– Jag och Tommy kan inte vara överallt. Våra informatörer kommer att kunna se vilka aktörer de ser i sina orter och var det är många återkommande åkerier som har veckovila i hytten varenda helg, säger Ovesson.

Den 31 oktober var sista datum att lämna in remissvar till införandet av mobilitetspaketet. När det här skrivs har regeringen inte presenterat propositionen än. Först pandemi, sedan ovisshet om vilka lagar som gäller om bara några få månader. Det har varit knepiga tider för Ordning och reda-gänget.

– Vi tittar på hur vi ska jobba med detta. Och har förberett oss. Analyserat vilka stridsåtgärder vi kan vi använda oss av för att få till utstationeringsavtal. På ett sätt är det obehagligt att så mycket kontroll av kombi- och cabotagetrafik kan hamna hos myndigheterna. Kommer de att ha nog med resurser och kommer de att kontrollera att förarna får rätt löner och villkor? Därför är det viktigt att vi organiserar chaufförer, säger Ovesson.

Utstationerar förare

En sak är säker. Redan nu börjar det synas att flera åkerier skriver sig i Sverige och väljer att utstationera arbetarna, berättar Tommy Jonsson. Det innebär att skatter kommer in, men lönerna blir då en fråga för parterna att lösa. En tuff nöt att knäcka, då de flesta chaufförer kommer vara i Sverige en kort tid och inte är med i facket.

– Vi har nätverket Baltic Sea Trucking Network, där samlas fackliga företrädare och vi ska samarbeta och ta del av varandras information. Om vi från Sverige är på jakt efter vissa företag eller om de har chaufförer som behöver hjälp, säger Tommy Jonsson.

– Tanken är att vi ska ha uppsökeri tillsammans vid hamnarna. Vi håller nu på med att ta fram material gällande de nya reglerna som vi ska dela ut. Vi behöver värva chaufförerna till facket så att vi kan teckna avtal och kontrollera att rätt löner följs. Den som har fått fel lön enligt de nya reglerna och saknar medlemskap i facket får driva sin process själv, säger Jonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Eriksson Molin:
    13 december, 2021

    Om jag på något sätt kan bidra till Ordning och Reda som förtroendeman på Schenker-terminal, får ni gärna höra av er.

  2. Mikael Keijsner:
    29 november, 2021

    Tillsammans är vi starka! Vi kommer inte kunna lösa detta var och en för sig men tillsammans kan vi åstadkomma något positivt. Det är ändå våra kollegor, oavsett vilket land de kommer ifrån.

Lästips:

Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg

Vrede, glädje och malande arbete

Gästrikland/Norduppland. Utanför mötessalen i den ena byggnaden står en svart pickup. För Gävleavdelningen är det centralt att komma ut och möta medlemmar. Och att bli fler.

Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår. Jag tycker att det är oförskämt av Östgötatrafiken att trycka tillbaka ansvaret på arbetsgivare som inte kan påverka mycket, säger Patrik Emanuelson, färdtjänstförare och skyddsombud på Vikbolands taxi.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.

Månadens avdelning
Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg

Vrede, glädje och malande arbete

Gästrikland/Norduppland. Utanför mötessalen i den ena byggnaden står en svart pickup. För Gävleavdelningen är det centralt att komma ut och möta medlemmar. Och att bli fler.

Hasse är i hamn men blickar framåt

Mötet. Hans Wahlström avgick som Transports ledare med pension, för att han fyllt 60 år, och fick lämna ordförandeposten för Gävle hamn när han fyllt 80. Tidigare förbundsordföranden nämner åldersdiskriminering. Men talar mer om framtiden, om facklig-politisk samverkan, om förhandlingar, Förbundet och Gefle Stuveris historia.

Mortezas son dog på jobbet i hamnen

Arbetsmiljö. För snart fem år sedan förlorade Morteza sitt enda barn Nima, 20 år, i en arbetsplatsolycka vid Oxelösunds hamn.

Lika mycket chaufför som författare

Kultur. 1999 gav lastbilschauffören, författaren och Transportarbetarens krönikör David Ericsson ut sin första bok. En rosad novellsamling om livet på och kring vägen. – Min svensklärare höll upp mina uppsatser som döda råttor inför klassen, säger han.

Månadens medlem

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.